Thor Heyerdahl

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Thor Heyerdahl

Inlägg av Hexmaster » 16 mars 2005, 21:13

Den gamle hjälten med Kon-Tiki m.fl. flytetyg har alltid skildrats som just en hjälte i media; ibland har man fått reda på att man i de fina kretsarna sett snett eller rentav ner på Heyerdahl och hans idéer. "Ni har väl aldrig vågat livet för era påståenden" har varit det yttrande som åtminstone jag haft färdigt att leverera mot dessa förstockade människor som tydligen inte kan med folk som klarar av sånt som de själva aldrig skulle komma på tanken att ens försöka sig på.

...Men det var i mina vilda, precrustahominida dagar, det. Nu frågar jag därför de församlade Skalmaniterna: Hur ser man i insatta kretsar på Thor Heyerdahl och hans idéer idag? Befolkades Polynesien från öst eller från väst? Fanns det kontakter i tidig eller rentav förhistorisk tid mellan platser som Heyerdahl bevisat att man kunnat färdas mellan i farkoster som bevisligen fanns tillgängliga? Har han, kort sagt, efterlämnat några spår i vetenskapen eller är han en kuriositet för folk som inte begriper bättre?

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 16 oktober 2004, 13:11
Ort: Uppsala

Re: Thor Heyerdahl

Inlägg av Conrad » 16 mars 2005, 21:40

Hexmaster skrev:Den gamle hjälten med Kon-Tiki m.fl. flytetyg har alltid skildrats som just en hjälte i media; ibland har man fått reda på att man i de fina kretsarna sett snett eller rentav ner på Heyerdahl och hans idéer. "Ni har väl aldrig vågat livet för era påståenden" har varit det yttrande som åtminstone jag haft färdigt att leverera mot dessa förstockade människor som tydligen inte kan med folk som klarar av sånt som de själva aldrig skulle komma på tanken att ens försöka sig på.

...Men det var i mina vilda, precrustahominida dagar, det. Nu frågar jag därför de församlade Skalmaniterna: Hur ser man i insatta kretsar på Thor Heyerdahl och hans idéer idag? Befolkades Polynesien från öst eller från väst? Fanns det kontakter i tidig eller rentav förhistorisk tid mellan platser som Heyerdahl bevisat att man kunnat färdas mellan i farkoster som bevisligen fanns tillgängliga? Har han, kort sagt, efterlämnat några spår i vetenskapen eller är han en kuriositet för folk som inte begriper bättre?
Genetiska studier har visst visat att Polynesien befolkades från sydöstra Asien.

Fast å andra sidan så är det bevisat att det fanns kontakter mellan Polynesien och Peru, också. Den enda plats i America där man kände till seglet före Columbus var i Peru och Ecuador och dessutom hade Polynesierna hämtat sötpotatis i Sydamerika och spritt det så lång västerut som till Nya Guinea.

Användarvisningsbild
Matua
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 mars 2005, 17:21
Ort: Södertälje

TH

Inlägg av Matua » 16 mars 2005, 21:57

Tror väl att han tillförde vissa nya idéer inom arkeologi och historia. Det som väl främst har fått ganska hög beviskraft är väl hans teorier om Påskön att den först befolkats ifrån Sydamerika och senare ifrån Polynesien, grundade på div. växter, nyttoprodukter, byggnadsverk och myter från öborna. Han var väl till stor grund den som knäckte gåtan om hur 'Moaierna' byggdes och hur de transporterades, även om öborna vetat om det hela tiden.
Dock är många av hans andra teorier icke fastställda vad jag vet. :|

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 17 mars 2005, 18:18

Efter att snabbt ha tittat runt lite på nätet så är det enda jag har hittat som visar på tidig kontakt mellan Polynesien och Sydamerika just exemplet med sötpotatisen.
Allt annat arkeologiskt material förefaller tyda på bosättning från väster, och ej öster.

Annat material som krukskärvor, kanoter, djurben ger inga tecken på kontakt med Sydamerika.
Men jag har bara tittat snabbt...

Påskön kan jag gott tänka mig som ett specialfall.

Användarvisningsbild
Conrad
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 16 oktober 2004, 13:11
Ort: Uppsala

Inlägg av Conrad » 17 mars 2005, 18:49

tryggve skrev:Efter att snabbt ha tittat runt lite på nätet så är det enda jag har hittat som visar på tidig kontakt mellan Polynesien och Sydamerika just exemplet med sötpotatisen.
Allt annat arkeologiskt material förefaller tyda på bosättning från väster, och ej öster.

Annat material som krukskärvor, kanoter, djurben ger inga tecken på kontakt med Sydamerika.
Men jag har bara tittat snabbt...

Påskön kan jag gott tänka mig som ett specialfall.
Frågan man får ställa sig är väl den följande: om Polynesierna kunde hitta sjövägen till såväl Påskön som till Hawaii, kunde de då hitta vägen till Sydamerikas kust?

Enligt Joseph Campbell (1989) var det ställt utom varje tvivel att det fanns förcolumbiansk kontakt mellan Asien och Sydamerika, och han räknar upp ett antal bevis på detta.

Nu finns det dock fanatiker på båda sidor, men jag tror inte att Campbell var en av dem.

Användarvisningsbild
Matua
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 mars 2005, 17:21
Ort: Södertälje

Påskön...enmystisk plats

Inlägg av Matua » 17 mars 2005, 23:22

Man ska nog även nämna att TH i många fall inte var ensam om sina teorier eller arkeologiska utgrävningar. Under sina utgrävningar på Påskön var bland annat en sensk botaniker i mycket involverad ang. specifika växter som bara setts i Sydamerika och ej på andra polynesiska öar. Tänker då på toratorasäven som finns i sötvatten i Titicacasjön och odlas i Påsköns kratersjöar.
Den Tjeckoslovakiske forskaren Pavel Pavel är även den som ska ha äran för att ha löst gåtan om hur stenstoderna förflyttades upprättstående.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 24 oktober 2005, 17:28

Jag har just läst Heyerdahls "Kon-Tiki". Mycket spännande! Det han anför där är ju att gudanamn, språk, sötpotatis, folksagor och lite annat som finns i Polynesien endast stämmer med dem från Sydamerika. Hindret är att sydamerikanerna inte hade farkoster som nådde Polynesien. Vilket Heyerdahl vederla på känt vis.

Mvh Petter

Bess
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 november 2005, 01:45
Ort: Åbo

Inlägg av Bess » 6 november 2005, 14:34

Ett något försenat inlägg i diskussionen, har inte lurkat lika aktivt på Skalman som jag gjorde för ett par månader sen.

Problemet med Heyerdahls resor är ju att man måste hålla reda på vad de egentligen bevisar och vad han egentligen var ute efter att vederlägga. Att man med hjälp av passadvindarna *kan* segla på balsaflotte från Sydamerika till Polynesien betyder inte nödvändigtvis att de indianska högkulturerna verkligen gjorde det.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 6 november 2005, 15:05

Bess skrev:Problemet med Heyerdahls resor är ju att man måste hålla reda på vad de egentligen bevisar och vad han egentligen var ute efter att vederlägga. Att man med hjälp av passadvindarna *kan* segla på balsaflotte från Sydamerika till Polynesien betyder inte nödvändigtvis att de indianska högkulturerna verkligen gjorde det.
Han var inte ute efter att vederlägga något, utan att belägga att det var möjligt att segla balsaflotte till Polynesien. Han fann spåren efter sydamerikanerna inom en mängd olika områden (språk, religion, jordbruk, sagor etc) men fick som motargument höra att det visserligen lät rimligt, men att sydamerikanerna trots detta inte kunde ha kommit dit eftersom farkoster saknades som klarade detta. Vilket Heyerdahl alltså visade var fel.

Vad är det egentligen som inte stämmer? Heyerdahl kunde dra tydliga linjer inom många områden, samt belägga att farkoster som användes i Sydamerika (och som det fanns ord för i polynesiskan) kunde segla dit. Jag är amatör, men vad talar emot det här?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 6 november 2005, 16:18

Gutekrigaren skrev:Han fann spåren efter sydamerikanerna inom en mängd olika områden (språk, religion, jordbruk, sagor etc) [...] Vad är det egentligen som inte stämmer? Heyerdahl kunde dra tydliga linjer inom många områden, samt belägga att farkoster som användes i Sydamerika (och som det fanns ord för i polynesiskan) kunde segla dit.
Heyerdahl tolkade det på det sättet. Det är istället etablerat att polynesierna kommer väster ifrån, och deras gudabild, språk och mytologi likaså. Det kan man konstatera bara man läser NE.

Påskön befolkades ca 400 e.Kr västerifrån likaså. Men de berömda statyerna tyder kanske på kontakter med tiahuanacokulturen i Peru. Det finns vissa likheter i just statyförfarandet.

Den enda etablerade länken mellan Sydamerika och Polynesien är än så länge sötpotatisen, så att det faktiskt funnits kontakt mellan Sydamerika och Polynesien (dvs främst på Påskön) verkar stå klart. Men alltså inte hur, för arkeologiska bevis saknas.

Mvh -Dan

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 6 november 2005, 16:35

Dûrion Annûndil skrev:
Gutekrigaren skrev:Han fann spåren efter sydamerikanerna inom en mängd olika områden (språk, religion, jordbruk, sagor etc) [...] Vad är det egentligen som inte stämmer? Heyerdahl kunde dra tydliga linjer inom många områden, samt belägga att farkoster som användes i Sydamerika (och som det fanns ord för i polynesiskan) kunde segla dit.
Heyerdahl tolkade det på det sättet. Det är istället etablerat att polynesierna kommer väster ifrån, och deras gudabild, språk och mytologi likaså. Det kan man konstatera bara man läser NE.

Påskön befolkades ca 400 e.Kr västerifrån likaså. Men de berömda statyerna tyder kanske på kontakter med tiahuanacokulturen i Peru. Det finns vissa likheter i just statyförfarandet.

Den enda etablerade länken mellan Sydamerika och Polynesien är än så länge sötpotatisen, så att det faktiskt funnits kontakt mellan Sydamerika och Polynesien (dvs främst på Påskön) verkar stå klart. Men alltså inte hur, för arkeologiska bevis saknas.

Mvh -Dan
Säger du det så. :) Men hur kunde så mycket stämma av det Heyerdahl undersökte? För han önsketänkte väl inte enbart?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 6 november 2005, 16:51

Gutekrigaren skrev:Säger du det så. :) Men hur kunde så mycket stämma av det Heyerdahl undersökte? För han önsketänkte väl inte enbart?
Jag får nog ta och läsa Heyerdahl först för att se vad det är som stämmer... :) Det där med de etnologiska aspekterna verkar ju inte stämma, även om Heyerdahl tyckte det.

Alltså verkar det enda han bevisat vara att det går att segla till Polynesien från Sydamerika.

Mvh -Dan

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 6 november 2005, 18:52

Heyerdahl sågas rejält i denna artikel av Professor Keller. http://www.skepsis.no/tema/historie/heyerdahl1.html

Just denna bok "Inga gränser" tror jag inte finns utgiven på svenska, F.ö. vet jag inte hur det gick för H när han grävde efter Gudarnas hem vid Azovska sjön, någon som vet.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 november 2005, 19:24

I senaste numret av VoF:s medlemstidning skrev Anne Stalsberg om pseudovetenskap inom historia och arkeologi. Som den norska hon är skrev hon en del om en särskild bok av Heyerdahl, som hon och några kollegor inom olika områden lagt ner rätt mycket möda på att avvisa. Det kan ju bli väldigt problematiskt i hans fall, då han bevisligen kunde mycket och inte var någon dumbom heller, och dessutom hade - nej, har - status som nationalhelgon - när han då kom ut med en packe påfallande många stolligheter så gick det inte att vifta bort den, av samtliga tre nämnda skäl.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 6 november 2005, 20:38

Jag syftar enbart på Kon-Tiki-expeditionen och vidhängande bok, kanske skall poängteras.

Han menade att

*polynesiskan innehöll ord som enbart fanns i Sydamerika.
*guden Tiki fanns både i Sydamerika och Polynesien. Han kördes bort fån det förra, men kom från havet i det senare.
*det fanns ord för balsaflottar i polynesiskan.
*polynesiernas användning av stenverktyg (inget järn) uteslöt kolonisering från Östasien (där järn använts sedan mycket länge, och polynesisk civilisation enligt då känd vetenskap var ung). Endast i Sydamerika användes stenverktyg så sent som 500-1100 e Kr.
*pyramider a la Sydam. fanns i Söderhavet.
*européerna stötte på röd- och ljushåriga människor med ljus hud i Sydam, människor som beskrivs av polynesierna.

Källa: Heyerdahl 1949, Expedition Kon-Tiki.

Mvh Petter

Skriv svar