Jo, det kan stämma, men påminner inte järgarna/samlarna lite om flockar av olika djur eller så? Är det käpprätt åt fel håll att tänka sig att yngre jägare kanske tog över gruppen på något sätt? (Tvekamp, strid, mord?)Dûrion Annûndil skrev:[Det är frågan det. I en mindre sammanslutning av familjer, så sköttes troligen jakt och sådant av alla som kunde med det, dvs både män och kvinnor. De som bestämmer är troligen de äldre som har erfarenhet och är allmänt respekterade, vilket lämnar fältet öppet för både mor, far, morfar och farmor, etc. etc... Det kan bero på hur de bygger sin världsföreställning, och där kan kvinnan stå närmast gudarna såväl som mannen (tillexempel).
Det här utesluter väl dock "demokrati" i den meningen att alla får göra sin röst hörd, om nu de äldre automatiskt är de som har sista ordet... Det kan ju tänkas funka på så många sätt!
Mvh -Dan
Demokrati under forntiden?
Re: Demokrati under forntiden?
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Inlägg: 4941
- Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
- Ort: Lite nordöst om Stockholm...
Re: Demokrati under forntiden?
Appropå det så kan man ju nämna att det inte saknades historieskrivning med manschauvinistisk slagsida innan feminismen dök upp inom historieyrket på 70-talet. Numera är det lite mer sansat med genusteorier. Resultatet är väl att männens styre inte längre anses vara någon "naturlig ordning", eftersom motsatsen funnits. Könsrollerna såg annorlunda ut på olika platser.Hexmaster skrev:Det saknas inte exempel på historieskrivning med feministisk slagsida, som går ut på att kvinnorna styrde under någon forntida guldålder. Eftersom det varken går att bevisa eller motbevisa särskilt mycket är fältet fritt för spekulationer.
Alla kan ju inte komma överens med alla här i världen, så självklart. Men om vi talar om massor av mindre grupper så bör det väl finnas någon slags generell social ordning. Eller om vi talar om massor av större stammar, så borde det även där finnas någon slags generell social ordning. Maktkamper mellan familjemedlemmar, hur vanligt är det?fyffes skrev:Är det käpprätt åt fel håll att tänka sig att yngre jägare kanske tog över gruppen på något sätt? (Tvekamp, strid, mord?)
Mvh -Dan
- sibiriska tigern
- Medlem
- Inlägg: 579
- Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
- Ort: Lund
Har du förläst dig på Auel, eller pratat med andra som gjort det..? Totemism innebär "den symboliska associationen mellan en mänsklig social grupp och en djur- eller växtart" (NE). Den har inget att göra med härskarnas kön eller styrelseskicket överhuvudtaget.elof skrev:Totemism innebär väl kvinnliga regenter, eller regenter baserat på modrar. Eller är det mesta som finns om detta manliga sexuella fantasier?
- sibiriska tigern
- Medlem
- Inlägg: 579
- Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
- Ort: Lund
- Olof Ekström
- Medlem
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
- Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland
Sidospår - fortsätt inte på det här...
Auel.... ugh. Jean M. Auel, författare till serien om Ayla. Grottbjörnens folk hette första delen (filmad med Darryl Hannah i huvudrollen, antagligen har du inte sett många sämre filmer), den börjar uselt och sen går det utför, och sen fortsätter det så i sisådär en 800 sidor per volym, uppblandat med så mycket sex som formeln tillåter.
Låt oss inte dra in henne i det här.
Auel.... ugh. Jean M. Auel, författare till serien om Ayla. Grottbjörnens folk hette första delen (filmad med Darryl Hannah i huvudrollen, antagligen har du inte sett många sämre filmer), den börjar uselt och sen går det utför, och sen fortsätter det så i sisådär en 800 sidor per volym, uppblandat med så mycket sex som formeln tillåter.
Låt oss inte dra in henne i det här.
- Olof Ekström
- Medlem
- Inlägg: 583
- Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
- Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland
Re: Demokrati under forntiden?
Det är ju sant. Tänkte inte på storleken av "samhället". Ärvde sonen(?) hövdingpositionen?Dûrion Annûndil skrev:Alla kan ju inte komma överens med alla här i världen, så självklart. Men om vi talar om massor av mindre grupper så bör det väl finnas någon slags generell social ordning. Eller om vi talar om massor av större stammar, så borde det även där finnas någon slags generell social ordning. Maktkamper mellan familjemedlemmar, hur vanligt är det?fyffes skrev:Är det käpprätt åt fel håll att tänka sig att yngre jägare kanske tog över gruppen på något sätt? (Tvekamp, strid, mord?)
Mvh -Dan
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- Inlägg: 4941
- Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
- Ort: Lite nordöst om Stockholm...
Re: Demokrati under forntiden?
Det är det som är frågan.fyffes skrev:Det är ju sant. Tänkte inte på storleken av "samhället". Ärvde sonen(?) hövdingpositionen?
Fanns det ens en hövdingaposition? Var den ärftlig? Var den ständigt existerande? Vem/vilka utnämnde en möjlig hövding? Hur gick det till? Var det könsbundet? Var det bara en hövding? Hur stort inflytande hade hövdingen? Var hövdingen samtidigt andlig/schamanen/en präst?etc...etc...
Mvh -Dan
- sibiriska tigern
- Medlem
- Inlägg: 579
- Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
- Ort: Lund
Jag hittade en intressant notis via google, men det har inte så mycket med förhistoria att göra utan senmedeltid.
The history of the term “kärreg” is interesting. It can be compared with the term “käris,” used in the Swedish King Magnus Eriksson’s Landslag, one of the earliest comprehensive statutes enacted by a Swedish king. In Magnus Eriksson’s Landslag, the term “käris” meant to “be summoned before the court.” It appears quite obvious that the terms “kärreg” and “käris” are related. This should not be regarded as too surprising. As will be further outlined below, there are examples of the Saami and non-Saami legal systems blending, well into the 1800s. The author is not in a position to tell which term has influenced the other. What is evident, however, is that there was a very early interaction between the Saami and non-Saami legal systems. [Utdrag från en studenttidskrift, av Mattias Ahrén (2004), http://www.law.arizona.edu/Journals/AJI ... /Ahren.pdf]
Fotnottext:elof skrev:... islänningarnas ting, sveonernas warph och samernas kåtakärreg ...
The history of the term “kärreg” is interesting. It can be compared with the term “käris,” used in the Swedish King Magnus Eriksson’s Landslag, one of the earliest comprehensive statutes enacted by a Swedish king. In Magnus Eriksson’s Landslag, the term “käris” meant to “be summoned before the court.” It appears quite obvious that the terms “kärreg” and “käris” are related. This should not be regarded as too surprising. As will be further outlined below, there are examples of the Saami and non-Saami legal systems blending, well into the 1800s. The author is not in a position to tell which term has influenced the other. What is evident, however, is that there was a very early interaction between the Saami and non-Saami legal systems. [Utdrag från en studenttidskrift, av Mattias Ahrén (2004), http://www.law.arizona.edu/Journals/AJI ... /Ahren.pdf]
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom