Goterne og de andre

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Användarvisningsbild
Juten
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 1 juni 2004, 18:45
Ort: Roskilde

Goterne og de andre

Inlägg av Juten » 1 juni 2004, 19:54

Hvor stammer goter, kimbrer og teutonere fra??
der er mange forskellige svar, men hvilket er det rigtige??

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 1 juni 2004, 20:52

Alla stamnamn och ursprung är ju från romerska källor, och fortfarande antas det väl att Cimbrer och Teutoner stammar från Jylland. Goterna antas stamma från Sverige (frågan är vartifrån, vilket diskuteras, Götaland, Gotland?).

Posedonios nämner stammarna "Germaner" år 90 f.Kr, Plinius den äldre (död 79 e.Kr, vid Pompeji) skriver om dem i Naturalis Historia, och Tacitus i sin Germania (98 e.Kr). Även Ptolemaios skrev om dem i en världsgeografi.

-Dan

Skalden
Utsparkad
Inlägg: 182
Blev medlem: 20 oktober 2003, 14:27
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Goterne og de andre

Inlägg av Skalden » 21 juni 2004, 12:08

Juten skrev:Hvor stammer goter, kimbrer og teutonere fra??
der er mange forskellige svar, men hvilket er det rigtige??
Ingemar Nordgren menar i sitt verk Goterkällan att goterna är en en religiös gemenskap, ett kultförbund ursprugligen från Sverige.

http://home.swipnet.se/~w-68234/vaggan/goter.htm

http://w1.403.telia.com/~u40305838/bokr ... tland.html

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Re: Goterne og de andre

Inlägg av sibiriska tigern » 18 juli 2004, 23:39

Juten skrev:Hvor stammer goter, kimbrer og teutonere fra?
Teutoner anses härstamma från Jylland, men det lär finns även spår från denna kultur på bl.a. Northtimberland i Storbritanien och det är inte säkert att de pratade ett germansk språk. Därmed är dörren öppen för vilda fantasier om vilka de var och samtliga kan väl anses lika rätt... (Jag läste om detta under Teutoner i Oxford dictionary.)
Oxford dictionary skrev:Note. Late Roman writers reckoned the Teutones among the peoples of Germania, and Teutonicus became a common poetic equivalent for Germnicus. It is now however held by many that they were not a Germanic people. But, before 900, German writers in Latin began to follow Latin poetic precedent by using Theutonica lingua instead of the barbarian or non-classical Theotisca, to render the native tiutisch, tiutsch (OHG. diutisc, mod. deutsch = OS. thiudisc, OE. <thorn>odisc, literally "national, popular, vulgar") as a designation of their vulgar tongue in contrast to Latin, as if this German adj. were identical with the ancient ethnic name. In 1200 lingua Teutonica was similarly used, and thenceforth Teutonicus became a usual L. rendering of Deutsch or German. Some Early German comparative philologists (e.g. Bopp in 1820) used Teutonisch as the name for the family of languages including Gothic, German, Scandinavian, and English; but for this Germanisch is now more used in German, and Germanic by many in English. But in English there is an awkwardness and sometimes ambiguity in using Germanic beside German (in its ordinary political sense), which does not arise in German or French, where germanisch and germanique are entirely distinct from deutsch and allemand. To avoid this, many English scholars preferred "Teutonic" as the term for the linguistic family, and it is commonly so used in this dictionary.
Senast redigerad av 1 sibiriska tigern, redigerad totalt 1 gånger.

testing1
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: 20 maj 2004, 18:17
Ort: Sverige

Inlägg av testing1 » 25 juli 2004, 17:30

Detta säger en av mina källor:

"GOTHS The Goths were among the first Teutonic people to differentiate themselves from the original homeland, and establish themselves as a separate nation. They began their journeys from central Sweden in the early 1st century BCE - various locations there still recall in name their ancient inhabitants (see, for example, Gotland and Götland). They traveled slowly south and southeastward, across the Baltic and into what is now Belarus and the Ukraine. Here they differentiated into the two divisions that they would always be known by thereafter - the Ostrogoths (Eastern Goths) and the Visigoths (Western Goths). Interestingly enough, the Goths themselves retained a legend to the effect that they began their migrations at the behest of a group of foreign nobles who, arriving in Goth territory from "the far south", managed to secure leadership of the tribe and convince them to undertake extended conquest of lands to their south, back toward the homeland of these foreigners. It has occasionally been speculated, without much in the way of hard evidence, that there actually was a group of (what? Greek, Roman?) exiles who form the basis of this tale"

Den sista biten är spännande, sen om det är sant är en annan femma.

http://www.acs.ucalgary.ca/~vandersp/Co ... dgeti.html
Detta ska vara en sammanställning av "Jordanes"(själv Got) om Goternas historia. Den grundar sig på "Cassiodorus'" längre beskrivning, men den har tydligen gått förlorad. Jag har inte läst hela. Men geografiska beskrivningar finns i början. 8O

Användarvisningsbild
Juten
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 1 juni 2004, 18:45
Ort: Roskilde

Re: Goterne og de andre

Inlägg av Juten » 26 juli 2004, 15:11

elof skrev:
Juten skrev:Hvor stammer goter, kimbrer og teutonere fra?
Teutoner anses härstamma från Jylland, men det lär finns även spår från denna kultur på bl.a. Northtimberland i Storbritanien och det är inte säkert att de pratade ett germansk språk. Därmed är dörren öppen för vilda fantasier om vilka de var och samtliga kan väl anses lika rätt... (Jag läste om detta under Teutoner i Oxford dictionary.)
Oxford dictionary skrev:Note. Late Roman writers reckoned the Teutones among the peoples of Germania, and Teutonicus became a common poetic equivalent for Germnicus. It is now however held by many that they were not a Germanic people. But, before 900, German writers in Latin began to follow Latin poetic precedent by using Theutonica lingua instead of the barbarian or non-classical Theotisca, to render the native tiutisch, tiutsch (OHG. diutisc, mod. deutsch = OS. thiudisc, OE. thodisc [ska skrivas med thorn, dodisc], literally "national, popular, vulgar") as a designation of their vulgar tongue in contrast to Latin, as if this German adj. were identical with the ancient ethnic name. In 1200 lingua Teutonica was similarly used, and thenceforth Teutonicus became a usual L. rendering of Deutsch or German. Some Early German comparative philologists (e.g. Bopp in 1820) used Teutonisch as the name for the family of languages including Gothic, German, Scandinavian, and English; but for this Germanisch is now more used in German, and Germanic by many in English. But in English there is an awkwardness and sometimes ambiguity in using Germanic beside German (in its ordinary political sense), which does not arise in German or French, where germanisch and germanique are entirely distinct from deutsch and allemand. To avoid this, many English scholars preferred "Teutonic" as the term for the linguistic family, and it is commonly so used in this dictionary.

Mange tak :D :)

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 27 november 2004, 16:45

Är det inte så att goter och Sverige härrör från att danskar sammanblandat Gottia med Cwenland. Jämför Bottenhavet: Cwen Sea (800-tal, norskt) Mare Gotticus (1400-tal, danskt) Mare Bothnicus (1600-tal, svenskt). Cwenland är väl nästan en fordom benämning på Ryssland inkl. Norrland, före ruserna gjorde karriär?

corona
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 januari 2005, 00:09
Ort: another state of mind

Inlägg av corona » 14 januari 2005, 00:40

vad jag läst(kommer inte ihåg sidan och kan tyvärr inte hitta den heller) så kommer goterna till sverige runt år 4000 fkr från asien men flyttar senare ut igen nån gång mellan år 0 och 1000 fkr på grund av klimat förändringar(kandinavien blir kallare) dom drar sig då neråt mot svarta havet och ryssland och bildar där så småning om riket dacien. riket splittras sen när hunnerna invaderar europa. och ja dom flyttar till baka till skandinaven där dom sedan kallas svear slår sig ner i gotland och götaland. sägs att man kan känna igen ungefär vart tionde ord i götländska dialekter(heter så lr?) från gotiska ord

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 14 januari 2005, 09:49

corona skrev:vad jag läst(kommer inte ihåg sidan och kan tyvärr inte hitta den heller) så kommer goterna till sverige runt år 4000 fkr från asien men flyttar senare ut igen nån gång mellan år 0 och 1000 fkr på grund av klimat förändringar(kandinavien blir kallare) dom drar sig då neråt mot svarta havet och ryssland och bildar där så småning om riket dacien. riket splittras sen när hunnerna invaderar europa. och ja dom flyttar till baka till skandinaven där dom sedan kallas svear slår sig ner i gotland och götaland. sägs att man kan känna igen ungefär vart tionde ord i götländska dialekter(heter så lr?) från gotiska ord
Du får nog leta fram din källa först. Blandar du inte ihop det daciska riket och återvändandet med herulerna?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 14 januari 2005, 12:19

corona skrev:vad jag läst(kommer inte ihåg sidan och kan tyvärr inte hitta den heller) så kommer goterna till sverige runt år 4000 fkr från asien men flyttar senare ut igen nån gång mellan år 0 och 1000 fkr på grund av klimat förändringar(kandinavien blir kallare) dom drar sig då neråt mot svarta havet och ryssland och bildar där så småning om riket dacien. riket splittras sen när hunnerna invaderar europa. och ja dom flyttar till baka till skandinaven där dom sedan kallas svear slår sig ner i gotland och götaland. sägs att man kan känna igen ungefär vart tionde ord i götländska dialekter(heter så lr?) från gotiska ord
Olof Rudbecks Atlantican?

/Mikael

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 14 januari 2005, 13:17

Får jag försiktigtvis råda att vänta med utgjutande av vidlyftiga teorier tills du har en som åtminstone är värd bättre presentation än att inte orka skriva "eller".

corona
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 januari 2005, 00:09
Ort: another state of mind

Inlägg av corona » 15 januari 2005, 02:35

Leonidas skrev:
corona skrev:vad jag läst(kommer inte ihåg sidan och kan tyvärr inte hitta den heller) så kommer goterna till sverige runt år 4000 fkr från asien men flyttar senare ut igen nån gång mellan år 0 och 1000 fkr på grund av klimat förändringar(kandinavien blir kallare) dom drar sig då neråt mot svarta havet och ryssland och bildar där så småning om riket dacien. riket splittras sen när hunnerna invaderar europa. och ja dom flyttar till baka till skandinaven där dom sedan kallas svear slår sig ner i gotland och götaland. sägs att man kan känna igen ungefär vart tionde ord i götländska dialekter(heter så lr?) från gotiska ord
Du får nog leta fram din källa först. Blandar du inte ihop det daciska riket och återvändandet med herulerna?
obs mitt misstag ska vara slog sig ner inte bildade.slog sig ner i dacia ska det vara.

och olof du förståd ju vad jag menade så spelar det någon roll?

http://www.acs.ucalgary.ca/~vandersp/Co ... dgeti.html

inte den sida jag hitta men tillförlitlig i alla fall är en översättning av jordanes verk från 500 talet http://susning.nu/Jordanes


detta borde lösa alla oklarheter. ska försöka komma i håg att ge länk till information nästa gång ledsen för det
http://www.thelatinlibrary.com/iordanes.html för er som kan latin orginal verket på orginal språket tror jag. kan inte latin, så är inte säker

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 januari 2005, 02:41

corona, du har alltså läst den här teorin i Jordanes?

Så här dags så är alla historiker tämligen överens om att Jordanes inte är direkt tillförlitlig, och skall läsas väldigt kritiskt. Den är behjälplig som historisk källa, i samband med andra källor. Annars innehåller den en del rena påhitt.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 15 januari 2005, 10:03

corona skrev:så spelar det någon roll?
Ja. Om du inte ägnar 5 sekunder åt att stava, varför ska jag ens fundera på att öda tid på ett svar? Pladder raderas här, så visa att du bryr dig och menar vad du säger.

Angående Jordanes som källa; mannen ifråga skriver ett stort verk om goterna, i inledningen prisar han den bok han sammanfattar och haft tillgång till i tre hela dagar, men förklarar att han nog ska gå iland med uppgiften. Sen döper han sitt verk efter geterna (De origine actibusque Getarum) - sammanblandningen med geterna är för övrigt inte begränsad till titeln utan sträcker sig igenom hela urspsrungsavsnittet. Den som efter detta tror bokstavligt på en enda sak som har Jordanes som enda källa kan jag erbjuda billiga broar.

Tyvärr finns många uppgifter och områden där Jordanes är den enda källan.

corona
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 januari 2005, 00:09
Ort: another state of mind

Inlägg av corona » 16 januari 2005, 21:38

nej jag har inte läst teorin i från hans bok som sagt tredje gången jag upprepar det här nu. jag FICK INFORMATIONEN från en annan sida men ja det står samma sak i jordanes bok. så om nu folk börjar röra sig bort ifrån norden låter söder ut som en vettigare rikning än norr och öster mot norra delarna av i ryssland knappast bra ställe att slå sig ner på. viket lämnar söder ut eller väster ut kvar. dacien låter som ett bra allternativ då. vilket gör att jordanes i det här fallet verkar vara tro värdig.

och visst jordanes bok ska nog tas kritiskt men all historia som inte är väl dokumenterad ska nog göras det. min åsikt i alla fall.

Skriv svar