Vilka däggdjur har utrotats i Europa av Cromagnong?

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Vilka däggdjur har utrotats i Europa av Cromagnong?

Inlägg av jofredes » 7 maj 2004, 16:26

Vilka däggdjur har utrotats i Europa av Cromagnongmänninskan fram till idag?

Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem
Inlägg: 187
Blev medlem: 14 november 2003, 13:53
Ort: Riket där man lät Doktor Snuggles lära barn att knarka

Inlägg av Von Bing » 8 maj 2004, 23:57

Cro-Magnon heter det. Berätta lite mer om dem.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 9 maj 2004, 10:33

Jag förstår det som om du med cro-magnon menar moderna människor, dvs inte neanderthalare, rätt?

Det är lite svårt att säga att människan var den enda faktor som orsakar ett djurs utrotande, klimatfaktorere och ändrade habitat har antagligen en stor skuld. Men människornas frammarsch var med stor sannolikhet dödsstöten för många arter som levde lite "på kanten".

Du har ju Smilidon i olika former, den sabeltandade tigern. [ÄNDRING] Det här var ju inte lite fel. Megantereon är den enda sabeltandade katten i Europa som kan tänkas ha mött H. sapiens. [/ÄNDRING]

Jättehjort Megaceros giganteus.

Ullhårig mammut , Mammuthus primigenius.

Myskoxe, Ovibos moschatus, dog ut för 3-4000 år sedan, men har under 1900-talet återinplanterats i den skandinaviska fjällkedjan, även om det ser ut som de skulle kunna dö ut igen inom en inte alltför avlägsen framtid.

Uroxen, Bos taurus, utrotades för gott på 1600-talet i Polen. De fanns i Sverige fram till omkring 1100-talet.

Vildhästen tarpanen Equus ferus, som levde i östeuropa och bort till mongoliet, utrotades i vilt tillstånd på 1870-talet. Det sista exemplaret i fångenskap dog 1919.

Visenten Bison bonasus utrotades i vilt tillstånd på 1920-talet, men har tack vare exemplar i djurparker återintroducerats i Polen.

Det finns säkert fler, och det beror också till viss del på hur man räknar.

En intressant uppsast om den pleistocena utdöendet finns på http://home.swipnet.se/nyaka/uppsatser/humanekologi.htm, dock med en del knepiga luckor i texten.
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 11 gånger.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 9 maj 2004, 11:55

Hur är det med djur som Lejon, tigrar, leoparder etc. har dessa funnits i Europa under den moderna människans tid?

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 9 maj 2004, 12:43

jofredes skrev:Hur är det med djur som Lejon, tigrar, leoparder etc. har dessa funnits i Europa under den moderna människans tid?
Jag har för mig att jag har läst om att det skulle funnits lejon i grekland förr. "på de gamla grekernas tid" så skulle de typ ha blivit utrotade, eller om det var romarnas, jag är inte säker.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 9 maj 2004, 13:09

Kynes skrev:
jofredes skrev:Hur är det med djur som Lejon, tigrar, leoparder etc. har dessa funnits i Europa under den moderna människans tid?
Jag har för mig att jag har läst om att det skulle funnits lejon i grekland förr. "på de gamla grekernas tid" så skulle de typ ha blivit utrotade, eller om det var romarnas, jag är inte säker.
Lejon nämns av Aristoteles i Grekland så sent som under 300-talet f.kr
och under slutet av istiden var de troligtvis välspridda i de isfria delarna av Europa.
Vilken/vilka underarter dessa tillhörde vet jag dock ej.

Tigrar lär också ha funnits i Europa och då i norra Kaukasus
även om de också har funnits så långt västerut
som i de turkiska delarna av Kurdistan.
Dessa tigrar tillhör underarten Kaspisk tiger - Panthera tigris virgata.
Denna tigerart var troligtvis relativt vanlig vid gladiatorspel.

Avseende Anatolisk leopard - Panthera pardus tulliana så kan jag inte
hitta några källor om deras spridning, men jag är ganska säker på
att de fanns på Balkan in på medeltiden och troligtvis ännu längre i norra Kaukasus.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 11 maj 2004, 13:25

PETVARNING!!! :P

Du har ju Smilidon i olika former, den sabeltandade tigern.

Frågan var; i Europa - mig veterligen så fanns Smilidon endast i Amerika, mest syd.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 11 maj 2004, 14:26

Pfft. Där får man för att man är snabb: Megantereon då. Messerschmitt där! ;)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 11 maj 2004, 14:47

Sarvi skrev:Pfft. Där får man för att man är snabb: Megantereon då. Messerschmitt där! ;)
Du kommer ingen vart med smicker :lol:

MVH

Hans

Skriv svar