Behöver hjälp med Kelter

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Behöver hjälp med Kelter

Inlägg av Panzerschreck » 7 oktober 2003, 20:44

Jag ska skriva en uppsats om keltiskt krigsföring, och krigar kultur.
Finns det några myter om kelterna som krigar folk (dom fråga klart det gör, men ändå).
Är det något jag bör veta förutom det grundliga.
jag har redan skrivit om deras vildhet, målningar, vapen osv
Men jag vill veta mera om hur dom förberede sig, taktiker...Är det ett ryckte att det bara var en helt oorganiserad hord som slogs eller var dom organiserade? Allt dylikt
All hjälp uppskattas.

MvH/ John

Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Inlägg av Panzerfaust » 7 oktober 2003, 20:51

Jag vet inte så värst mycket om kelterna, men vad jag vet är att de oftast slogs nakna. Detta var pga att de trodde att deras gudar skyddade dom och att de inte behövde några skydd.

/Jonathan

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 7 oktober 2003, 21:01

Det var just det som jag skulle ta upp som myt! Att kelterna alltid slogs nakna! Det är inte korrekt; för det första var kelterna ju inget enhetligt folk utan en rad varierande folkgrupper med kulturella särdrag, vissa gick nakna till striden rent symboliskt men de skulle aldrig ha en chans mot bepansrade greker och romare om de sprang runt näck i vild oordning! Det där med nakenhet, vildhet och bristande disciplin är bara grekiska och romerska romantiska föreställningar om djuriska barbarer; i själva verket var de keltiska folken mycket avancerad sin sin krigföring, en del förfogade över belägringsmaskineri t.ex., en del folk såsom Aeduii var kända för sitt ypperliga tunga kavalleri och det ska framhållas att kelterna brukar få äran för att vara dom som först använde ringpansar, som senare skulle övertas av bl.a. romarna (iallafall i Europa)
Arkeologiska fynd visar att kelterna var mycket skickliga smeder som klarade av att göra sin tids bästa vapen och rustningar. Det finns många fynd av avancerade keltiska hjälmar - som faktiskt skulle stå modell för den romerska stridshjälmen cassis
Nu kommer säkert en storm av kritik riktas mot mig för att jag inte tror på den vedertagna "sanningen" att kelterna slogs nakna, men jag står fast - Kelterna stred inte med rumpan bar!

/DK M

Panzerfaust
Utsparkad
Inlägg: 374
Blev medlem: 21 juli 2003, 15:27
Ort: göteborg

Inlägg av Panzerfaust » 7 oktober 2003, 21:04

Djinghis Khan skrev:Det var just det som jag skulle ta upp som myt! Att kelterna alltid slogs nakna! Det är inte korrekt; för det första var kelterna ju inget enhetligt folk utan en rad varierande folkgrupper med kulturella särdrag, vissa gick nakna till striden rent symboliskt men de skulle aldrig ha en chans mot bepansrade greker och romare om de sprang runt näck i vild oordning! Det där med nakenhet, vildhet och bristande disciplin är bara grekiska och romerska romantiska föreställningar om djuriska barbarer; i själva verket var de keltiska folken mycket avancerad sin sin krigföring, en del förfogade över belägringsmaskineri t.ex., en del folk såsom Aeduii var kända för sitt ypperliga tunga kavalleri och det ska framhållas att kelterna brukar få äran för att vara dom som först använde ringpansar, som senare skulle övertas av bl.a. romarna (iallafall i Europa)
Nu kommer säkert en storm av kritik riktas mot mig för att jag inte tror på den vedertagna "sanningen" att kelterna slogs nakna, men jag står fast - Kelterna stred inte med rumpan bar!

/DK M
Ok, som sagt så vet jag inte mycket om kelter. Detta hörde jag på Discovery, vars trovärdighet suger, tack för rättningen.

/Jonathan

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 7 oktober 2003, 21:10

Ok, som sagt så vet jag inte mycket om kelter. Detta hörde jag på Discovery, vars trovärdighet suger, tack för rättningen.

/Jonathan
Tja jag slår vad om att de flesta inte kommer hålla med mig, men jag kan inte övertygas om att de stred nakna i annat än kanske rituella sammanhang. Tänk själv; En vild, odisciplinerad och okontrollerad hord av nakna män utan skydd alls möter en disciplinerad, organiserad krigsmaskin med kroppspansar. Det skulle bli en vansinning slakt på nudisterna! Faktum var att de välorganiserade kelterna med stålhjälmar och ringbrynjor slog de tidiga romerska härarna vid en del tillfällen. F.ö. bar även de keltiska tunga infanteriet stora sköldar av trä och läder emd sköldbucklor av järn; även denna sköldtyp kom att stå som modell för romarnas scutum. Även "sköldpaddsformationen" - testudo - lär vara en keltisk uppfinning från början. Vidare använde keltiska arméer kastspjut som liknade romarnas pilum , de hade bågskytteförband och lansbeväpnat kavalleri. När man granskar dom noga, så liknar kelterna romarna mycket på de flesta militära områden, och de båda grupperna lärde varandra

/DK M

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 7 oktober 2003, 21:14

jag vet att det var flera olika folkslag och dylikt
Men eftersom vi är ett gäng som har olika uppgifter och jag tog på mig uppgiften om krigsföring för det är min grej

Djinghis Khan tack så mycket för din information.
jag skulle vilja ha källa också så jag kan bekräfta för min historie lärare ifall hon skulle fråga.
jag tror dig till fullo, men jag har läst att i den tidiga keltiska kulturen slogs dom nakna och blev senare mer och mer rustade (ganska självklart iof :) )

Mer information om organisation och framför allt den spirituella delen av förberedelserna för ett krig/slag och hur dom såg på krig rent religöst

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 7 oktober 2003, 21:42

Den främsta källan om keltisk krigsmatriell kommer från en arkeologibok, som jag för tillfället inte vet vad den heter (har den inte hemma) men jag ska försöka kolla upp det. Om de keltiska krigarna kan du läsa i den suveräna boken från Osprey:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... s&n=507846

Kolla framsidan; redan där ser man en brynjeklädd keltisk krigare i stålhjälm och sköld. Naken vilde? I don't think so... :wink:

Bild

Det är f.ö. från den boken som bilden till Marcus Wendels avatar kommer ifrån

/DK M

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 7 oktober 2003, 22:00

Hur är det med krigsmålningar då? och som sagt mer religösa grejer!

Skriv svar