FB_IMG_1780412706664.jpg
Flaggor för kalmarunionen. Typ.
-
Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 17016
- Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
- Ort: Västergötland
Flaggor för kalmarunionen. Typ.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
von Adler
- Medlem
- Inlägg: 4199
- Blev medlem: 28 jun 2002 18:40
- Ort: Lilejholmskajen, Stockholm
Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.
Nu snackar vi den ultimata sillsalaten.
-
tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 9558
- Blev medlem: 27 mar 2002 14:52
Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.
Det kan man verkligen säga. Kan läggas till att dessa flaggor och fanor är tänkta för ett imaginärt Skandinaviskt imperium.
-
Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 17016
- Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
- Ort: Västergötland
Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.
Som uppenbarligen förväntas styras från Köpenhamn.tyskaorden skrev: ↑03 jun 2026 12:02Det kan man verkligen säga. Kan läggas till att dessa flaggor och fanor är tänkta för ett imaginärt Skandinaviskt imperium.
-
tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 9558
- Blev medlem: 27 mar 2002 14:52
Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.
Precis, de militära fanorna har exempelvis en klar dansk prägel.
-
Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 17016
- Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
- Ort: Västergötland
Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.
Vet du vems idé dessa flaggor är?tyskaorden skrev: ↑03 jun 2026 16:46Precis, de militära fanorna har exempelvis en klar dansk prägel.
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
- Inlägg: 33699
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.
Bra fråga. Danskj*veln är bevisligen kunnig och skicklig att få till lite trovärdig patina. Han skall få en Gammeldansk om han vågar komma hit.
viewtopic.php?f=40&t=44829&hilit=svea+r ... 15#p698979
Allvarligt talat. Kan någon med mer kunskap förklara lite mer.
MVH
Hans
viewtopic.php?f=40&t=44829&hilit=svea+r ... 15#p698979
Allvarligt talat. Kan någon med mer kunskap förklara lite mer.
MVH
Hans
-
Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 17016
- Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
- Ort: Västergötland
-
Örjan
- Medlem
- Inlägg: 1942
- Blev medlem: 20 feb 2003 14:57
- Ort: Gustavsberg
Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.
Högerklickar man på bilden och väljer en bildsökning med Google Lens får man fram följande svar:
Regicollis, vars riktiga namn avslöjar att han är dansk, publicerade bilden den 19 april 2013 på DeviantArt.
Ett år senare publicerade en annan medlem en svensk version av planschen:

Regicollis, vars riktiga namn avslöjar att han är dansk, publicerade bilden den 19 april 2013 på DeviantArt.
Ett år senare publicerade en annan medlem en svensk version av planschen:

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
- Inlägg: 33699
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.
Tack, hur högerklickar man?
Finns det någon historia bakom alternativen?
MVH
Hans
Finns det någon historia bakom alternativen?
MVH
Hans
-
Örjan
- Medlem
- Inlägg: 1942
- Blev medlem: 20 feb 2003 14:57
- Ort: Gustavsberg
Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.
Med största sannolikhet är detta en renodlad fantasiprodukt. Kalmarunionens flagga (riksbanéret) skulle vara ett rött kors med gula fält enligt två brev från 1430 som Erik av Pommern skickade till prästerna i Vadstena och Kalmar ("rykinsbaner Swa som aer eth röth kors oppa eth gulth fiaeld").
Någon avbildning av en sådan flagga finns dock inte, men däremot kan det spåras i heraldiska vapen. Till exempel på denna träskulptur från 1480-talet som avbildar den tidigare svensk-norske kungen Karl Knutsson Bonde och där de fyra fälten avgränsas av ett rödgult kors.
Ett banér som bevisligen har använts av Kalmarunionen är denna som togs av hanseaterna i slaget vid Öresund 1427:

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
- Inlägg: 33699
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.
Tack igen. Så, Danmark, Sverige, Norge och Pommern. Den Östra Rikshalvan var då en naturlig del av Rikshalvorna och fick då ingen själv. Mitt högerklickande sade inget om figurerna.
MVH
Hans
Än så länge är jag smartare än AI, eller? Tryckt bibel för fattiga omkring 1400? Min lärare sade att det var någon snubbe som kom på trycket lite senare. Hade hon fel, läraren alltså.AI skrev:Den här bilden visar en medeltida illustration från en tysk Biblia Pauperum från omkring år 1400. Illustrationen är ett handkolorerat träsnitt som sannolikt kommer från en tryckt bibel för de fattiga. Stilen är typisk för tysk bokkonst från slutet av 1300-talet eller början av 1400-talet.Liknande konstverk från perioden förvaras ofta i europeiska bibliotek och museum som dokumentation av kulturarvet.
MVH
Hans
-
Örjan
- Medlem
- Inlägg: 1942
- Blev medlem: 20 feb 2003 14:57
- Ort: Gustavsberg
Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.
Ja, på 1400-talet fanns det inget vapen för Finland. Det första vapnet skapades 1557 för Johans finska hertigdöme. Det reducerades sedan till landskapsvapen för Egentliga Finland redan 1560 när varje svenskt landskap fick ett eget vapen som bars under Gustav Vasas begravningståg. Det nuvarande riksvapnet skapades troligen 1581 när samme Johan var kung och då lade till titeln "storfurste av Finland" för att hävda sig gentemot den ryske tsaren.
Jag har Chrome som webbläsare och då dyker "Google Lens" upp som ett alternativ när man högerklickar på bilder, vilket är ett mycket användbart redskap för att identifiera bilder (och fuska i quizzen!).Hans skrev: ↑04 jun 2026 07:09Mitt högerklickande sade inget om figurerna.
Än så länge är jag smartare än AI, eller? Tryckt bibel för fattiga omkring 1400? Min lärare sade att det var någon snubbe som kom på trycket lite senare. Hade hon fel, läraren alltså.AI skrev:Den här bilden visar en medeltida illustration från en tysk Biblia Pauperum från omkring år 1400. Illustrationen är ett handkolorerat träsnitt som sannolikt kommer från en tryckt bibel för de fattiga. Stilen är typisk för tysk bokkonst från slutet av 1300-talet eller början av 1400-talet.Liknande konstverk från perioden förvaras ofta i europeiska bibliotek och museum som dokumentation av kulturarvet.
Googles AI verkar också vara smartare än din AI eftersom jag fick följande information (som inte motsäger din lärare):
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 9558
- Blev medlem: 27 mar 2002 14:52
Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.
Tack för informationen Örjan.
Modern dansk fana, här för Danska artilleriregementet. Vet inte om de nu fått nya fanor med kung Frederik X:s monogram.
Historiskt sett hade man fanor med Dannebrogen i kantonen. Här fanan för Fyns infanteriregemente 1785.
Modern dansk fana, här för Danska artilleriregementet. Vet inte om de nu fått nya fanor med kung Frederik X:s monogram.
Historiskt sett hade man fanor med Dannebrogen i kantonen. Här fanan för Fyns infanteriregemente 1785.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
- Inlägg: 33699
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.
Jag är då i sällskapet måttligt intresserad av heraldik men ni lyckas göra det intressant. Tack.
MVH
Hans
MVH
Hans