Flaggor för kalmarunionen. Typ.

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 17016
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Flaggor för kalmarunionen. Typ.

Inlägg av Markus Holst » 02 jun 2026 16:22

FB_IMG_1780412706664.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 4199
Blev medlem: 28 jun 2002 18:40
Ort: Lilejholmskajen, Stockholm

Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.

Inlägg av von Adler » 03 jun 2026 06:54

Nu snackar vi den ultimata sillsalaten.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 9558
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.

Inlägg av tyskaorden » 03 jun 2026 12:02

Det kan man verkligen säga. Kan läggas till att dessa flaggor och fanor är tänkta för ett imaginärt Skandinaviskt imperium.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 17016
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.

Inlägg av Markus Holst » 03 jun 2026 15:49

tyskaorden skrev:
03 jun 2026 12:02
Det kan man verkligen säga. Kan läggas till att dessa flaggor och fanor är tänkta för ett imaginärt Skandinaviskt imperium.
Som uppenbarligen förväntas styras från Köpenhamn.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 9558
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.

Inlägg av tyskaorden » 03 jun 2026 16:46

Precis, de militära fanorna har exempelvis en klar dansk prägel.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 17016
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.

Inlägg av Markus Holst » 03 jun 2026 16:50

tyskaorden skrev:
03 jun 2026 16:46
Precis, de militära fanorna har exempelvis en klar dansk prägel.
Vet du vems idé dessa flaggor är?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33699
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.

Inlägg av Hans » 03 jun 2026 19:16

Bra fråga. Danskj*veln är bevisligen kunnig och skicklig att få till lite trovärdig patina. Han skall få en Gammeldansk om han vågar komma hit.

viewtopic.php?f=40&t=44829&hilit=svea+r ... 15#p698979

Allvarligt talat. Kan någon med mer kunskap förklara lite mer.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 17016
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.

Inlägg av Markus Holst » 03 jun 2026 19:55

Hans skrev:
03 jun 2026 19:16
Kan någon med mer kunskap förklara lite mer.
Det var därför jag frågade Tyskaorden .

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1942
Blev medlem: 20 feb 2003 14:57
Ort: Gustavsberg

Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.

Inlägg av Örjan » 03 jun 2026 20:08

Högerklickar man på bilden och väljer en bildsökning med Google Lens får man fram följande svar:

AI.jpg

Regicollis, vars riktiga namn avslöjar att han är dansk, publicerade bilden den 19 april 2013 på DeviantArt.

Ett år senare publicerade en annan medlem en svensk version av planschen:

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33699
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.

Inlägg av Hans » 03 jun 2026 20:13

Tack, hur högerklickar man?

Finns det någon historia bakom alternativen?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1942
Blev medlem: 20 feb 2003 14:57
Ort: Gustavsberg

Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.

Inlägg av Örjan » 03 jun 2026 20:32

Hans skrev:
03 jun 2026 20:13
Tack, hur högerklickar man?
AI.jpg
Hans skrev:
03 jun 2026 20:13
Finns det någon historia bakom alternativen?
Med största sannolikhet är detta en renodlad fantasiprodukt. Kalmarunionens flagga (riksbanéret) skulle vara ett rött kors med gula fält enligt två brev från 1430 som Erik av Pommern skickade till prästerna i Vadstena och Kalmar ("rykinsbaner Swa som aer eth röth kors oppa eth gulth fiaeld").

Någon avbildning av en sådan flagga finns dock inte, men däremot kan det spåras i heraldiska vapen. Till exempel på denna träskulptur från 1480-talet som avbildar den tidigare svensk-norske kungen Karl Knutsson Bonde och där de fyra fälten avgränsas av ett rödgult kors.

Bild

Ett banér som bevisligen har använts av Kalmarunionen är denna som togs av hanseaterna i slaget vid Öresund 1427:

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33699
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.

Inlägg av Hans » 04 jun 2026 07:09

Tack igen. Så, Danmark, Sverige, Norge och Pommern. Den Östra Rikshalvan var då en naturlig del av Rikshalvorna och fick då ingen själv. Mitt högerklickande sade inget om figurerna.
AI skrev:Den här bilden visar en medeltida illustration från en tysk Biblia Pauperum från omkring år 1400. Illustrationen är ett handkolorerat träsnitt som sannolikt kommer från en tryckt bibel för de fattiga. Stilen är typisk för tysk bokkonst från slutet av 1300-talet eller början av 1400-talet.Liknande konstverk från perioden förvaras ofta i europeiska bibliotek och museum som dokumentation av kulturarvet.
Än så länge är jag smartare än AI, eller? Tryckt bibel för fattiga omkring 1400? Min lärare sade att det var någon snubbe som kom på trycket lite senare. Hade hon fel, läraren alltså.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1942
Blev medlem: 20 feb 2003 14:57
Ort: Gustavsberg

Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.

Inlägg av Örjan » 04 jun 2026 09:52

Hans skrev:
04 jun 2026 07:09
Tack igen. Så, Danmark, Sverige, Norge och Pommern. Den Östra Rikshalvan var då en naturlig del av Rikshalvorna och fick då ingen själv.
Ja, på 1400-talet fanns det inget vapen för Finland. Det första vapnet skapades 1557 för Johans finska hertigdöme. Det reducerades sedan till landskapsvapen för Egentliga Finland redan 1560 när varje svenskt landskap fick ett eget vapen som bars under Gustav Vasas begravningståg. Det nuvarande riksvapnet skapades troligen 1581 när samme Johan var kung och då lade till titeln "storfurste av Finland" för att hävda sig gentemot den ryske tsaren.
Hans skrev:
04 jun 2026 07:09
Mitt högerklickande sade inget om figurerna.
AI skrev:Den här bilden visar en medeltida illustration från en tysk Biblia Pauperum från omkring år 1400. Illustrationen är ett handkolorerat träsnitt som sannolikt kommer från en tryckt bibel för de fattiga. Stilen är typisk för tysk bokkonst från slutet av 1300-talet eller början av 1400-talet.Liknande konstverk från perioden förvaras ofta i europeiska bibliotek och museum som dokumentation av kulturarvet.
Än så länge är jag smartare än AI, eller? Tryckt bibel för fattiga omkring 1400? Min lärare sade att det var någon snubbe som kom på trycket lite senare. Hade hon fel, läraren alltså.
Jag har Chrome som webbläsare och då dyker "Google Lens" upp som ett alternativ när man högerklickar på bilder, vilket är ett mycket användbart redskap för att identifiera bilder (och fuska i quizzen!).

Googles AI verkar också vara smartare än din AI eftersom jag fick följande information (som inte motsäger din lärare):

AI.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 9558
Blev medlem: 27 mar 2002 14:52

Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.

Inlägg av tyskaorden » 04 jun 2026 10:25

Tack för informationen Örjan.
1024px-DAR_Colours.svg.png
Modern dansk fana, här för Danska artilleriregementet. Vet inte om de nu fått nya fanor med kung Frederik X:s monogram.
1024px-Regimental_flag_of_Funen_Infantry_Regiment.svg.png
Historiskt sett hade man fanor med Dannebrogen i kantonen. Här fanan för Fyns infanteriregemente 1785.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33699
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Flaggor för kalmarunionen. Typ.

Inlägg av Hans » 04 jun 2026 12:17

Jag är då i sällskapet måttligt intresserad av heraldik men ni lyckas göra det intressant. Tack.

MVH

Hans