Efter åratal av arbete - mest tänkande och velande fram och tillbaka - har jag nu bestämt utforming för mitt vapen.
Jag önskar synpunkter och hjälp, så är det någon kunnig som vill bistå mig så är jag oerhört tacksam.
---
Tänker mig en kluven sköld, dexter guld och sinister grön.
På ena sidan grön treklöver, på andra sidan fjäderpenna med pergamentsblad i guld
Längst ner ett mantuanskt kors, ena sidan grön och andra sidan guld.
Motto: Solvitur ambulando
har inte definitivt bestämt hjälmprydnad men lutar åt häst av något slag.
---
Är det en bra idé med ett kors i olika färger? Det kanske inte kommer att se bra ut?
Behöver hjälp med blasonering, det är inte min starka sida.
Övriga synpunkter? Förslag?
Hjälp med vapen
-
Patrik Öbrink
- Medlem
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Hjälp med vapen
Ursäkta mitt skämtande. Men när jag såg rubriken tänkte jag att jag kanske kan vara till hjälp. Men det visade sig vara fel avdelning för hjälp ifrån mig.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
-
tyskaorden
- Redaktör emeritus
Det är ok med korset i två tinkturer, det gör ju att du undviker tinkturmöte.
Försöker mig på en blasonering: i fält kluvet i guld och grönt ett i stammen placerat mantuanskt kors kluvet i motsatta tinktrurer ovan på dexter sida åtföljt av ett grönt treklöver och på sinister sida åtföljd av en fjäderpenna och ett pergamentblad båda av guld.
Det kanske dock blir bättre balans i kompositionen om du tar bort pergamentbladet och bara har fjäderpennan. Pergamentbladet kunde du t.ex. flytta till hjälmprydnaden och låta hästen hålla det.
Försöker mig på en blasonering: i fält kluvet i guld och grönt ett i stammen placerat mantuanskt kors kluvet i motsatta tinktrurer ovan på dexter sida åtföljt av ett grönt treklöver och på sinister sida åtföljd av en fjäderpenna och ett pergamentblad båda av guld.
Det kanske dock blir bättre balans i kompositionen om du tar bort pergamentbladet och bara har fjäderpennan. Pergamentbladet kunde du t.ex. flytta till hjälmprydnaden och låta hästen hålla det.
-
sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
En enkel fråga från en enkel men intresserad medmänniska - varför vill du överhuvudtaget ha ett vapen...?
Hans K
Hans K
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Stort tack för blasoneringen och synpunkterna. Mycket värdefullt. Pergamentsbladet är inte nödvändigt så det tar jag bort.tyskaorden skrev: ↑14 maj 2025 15:37Det är ok med korset i två tinkturer, det gör ju att du undviker tinkturmöte.
Får fundera vidare på hjälmprydnaden. På Heraldiska Föreningens hemsida står det att det är "nästintill obligatoriskt" med hjälmprydnad i Sverige så jag antar att det är något jag bör ha.
Ja, säg det du ... Jag är intresserad av heraldik och har tänkt att det kan vara roligt att ha ett eget vapen. Är väl egentligen mer än så med det. Tycker också att det vapen är vackra och om jag låter måla det kan det kan bli ett färgrikt inslag bland alla mörka och dystra målningar här hemma.
-
sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Ok, tack för svar...
Hans K
Hans K
-
Femtiotrean
- Medlem
En helt subjektiv bedöming men a cross pattée counterchanged eller ein Tatzenkreuz in verwechselten Farben ser aldrig bra ut.
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Tack för dina synpunkter. Jag har själv funderat i samma banor så jag ska ha det i åtanke.Femtiotrean skrev: ↑14 maj 2025 17:25En helt subjektiv bedöming men a cross pattée counterchanged eller ein Tatzenkreuz in verwechselten Farben ser aldrig bra ut.