Vapen för Försvarsmaktens specialförband.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Vapen för Försvarsmaktens specialförband.
Försvarsmaktens specialförband har nu fått ett vapen, bild från Riksarkivets sajt.
Re: Vapen för Försvarsmaktens specialförband.
Vilka specialförband och vad betyder det - förklara svärd (vet jag) med mera - tack.
MVH
Hans
MVH
Hans
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Antar att beteckningen Försvarsmaktens specialförband är ett samlingsnamn för alla specialförband såsom SSG och SIG. Svärdet bakom skölden anger att det rör sig om ett Försvarsmaktsgemensamt förband (missade att du redan visste det Hans, men för er som inte kände till det). Själva sköldens innehåll vet jag inte så mycket om, men en gissning är att det symboliserar informationsinhämtning som lyser upp okunskapens mörker.
Bara jag som drar associationen till en blåtira?
Jag tycker inte vapnet är speciellt snyggt och informativt och tror de kommer göra om det snart, håller dock med om associeringen...
Hur blasoneras vapnet?
Vad skall vit stjärna i övere vänstra hörnet på svart sköld symbolisera?
Hur blasoneras vapnet?
Vad skall vit stjärna i övere vänstra hörnet på svart sköld symbolisera?
tyskaorden skrev:en gissning är att det symboliserar informationsinhämtning som lyser upp okunskapens mörker.
En symbolik liknande den bakom Kongofristatens flagga då?
En stjärna i mörker (stjärna i silver på svart grund) finns även heraldiskt för ingenjörsförband. Då ska det betyda "kunskapens stjärna" tror jag, eller rent av NORDSTJÄRNAN, en vedertagen heraldisk symbol för bildning, vetenskap, scientia osv.
Ingenjörsförband kräver ju förhållandevis mycket bildning, eller gjorde det historiskt. Som artilleriförband: dessa var ofta värvade för att få kompetent folk. Nu snackar vi "horse and musket"-tiden.
Ingenjörsförband kräver ju förhållandevis mycket bildning, eller gjorde det historiskt. Som artilleriförband: dessa var ofta värvade för att få kompetent folk. Nu snackar vi "horse and musket"-tiden.
Den femuddade stjärnan har haft otaliga betydelser längs med tiderna; revolution, frihet, Betlehemsstjärna, upplysning, militär maktsymbol, you name it...
http://en.wikipedia.org/wiki/Five-pointed_star
Men på vapnet överst är det en SEXUDDIG.Schwemppa skrev:Den femuddade stjärnan har haft otaliga betydelser längs med tiderna; revolution, frihet, Betlehemsstjärna, upplysning, militär maktsymbol, you name it...
Jo, noterade det just precis. Tanklöst av mig. Men det ändrar inte symbolismgröten så värst...
http://en.wikipedia.org/wiki/Star_(symbol)
http://en.wikipedia.org/wiki/Star_(symbol)
Nej, femuddig eller sexuddig spelar ingen roll
MVH
Hans
MVH
Hans
Stjärnan på försvarsmaktens specialförband/SSG osv är INTE en davidssköld, även om den har sex uddar. Det ser man ju: det är olika form på uddarna.
Det måste istället, som jag redan sagt, vara nordstjärnan som symboliseras. Nordstjärna i silver på svart grund = smartness, scientia, kvalificerade förband. Kolla heraldikens grunder.
Det måste istället, som jag redan sagt, vara nordstjärnan som symboliseras. Nordstjärna i silver på svart grund = smartness, scientia, kvalificerade förband. Kolla heraldikens grunder.
Nordstjärnan är femuddig.lampros skrev:Det måste istället, som jag redan sagt, vara nordstjärnan som symboliseras. Nordstjärna i silver på svart grund = smartness, scientia, kvalificerade förband. Kolla heraldikens grunder.
I medaljform kanske, för Nordstjerneorden och annat. Men ej heraldiskt; för detta, se vapen för signal- och ingenjörsregementen.Göstring skrev:Nordstjärnan är femuddig.
Medge att "nordstjärnan" är ett bättre förslag för den där SSG-vapenskölden än "vi ritar väl en sexuddig stjärna på svart botten för att det ser pajigt ut"...
(Edit: förtydligande)
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Vapnet blasoneras på Riksarkivets sajt:
"I svart fält en sexuddig stjärna av silver i övre dexter hörn.
Sköden [sic!] krönt med kunglig krona och lagd över ett stolpvis ställt svärd av guld."
Angående stjärnan så brukar en heraldisk stjärna avbildas just så med sex uddar.
"I svart fält en sexuddig stjärna av silver i övre dexter hörn.
Sköden [sic!] krönt med kunglig krona och lagd över ett stolpvis ställt svärd av guld."
Angående stjärnan så brukar en heraldisk stjärna avbildas just så med sex uddar.