Gotisk flagga?

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Gotisk flagga?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 7 april 2010, 19:35

Om man skulle använda en flagga för att beteckna goterna och deras språk, vilken skulle den då vara? Nyligen råkade jag se att någon hade använt Östergötlands flagga, gul med blått kors, för goterna och gotiskan, eftersom han ansåg att de kom därifrån (vilket var ett mycket djärvt antagande, men det är inte vad saken gäller här, så inga gutar behöver känna sig kränkta). Frågan om vilken flagga som skulle vara lämpligast är dock intressant. Goterna kom från (Sverige till) Polen och ner genom Centraleuropa till Balkan och därifrån till Italien och Gallien och Spanien. De sista som talade gotiska bodde på Krimhalvön under 1500-talet och 1600-talet (ganska nära platsen och tiden för goternas stora nederlag 1709 8O ).

Det italienska riket krossades under 500-talet av Östrom. Det spanska riket kan sägas ha levt kvar till idag. Därtill kommer det svenska riket, som genom historien ofta eller alltid har sett sig som gotiskt, och detta har också erkänts av omvärlden, mest beryktat vid ett kyrkligt möte under 1400-talet, varvid svenska goter och spanska goter yvdes över sin gotiskhet.

Om inget forntida fälttecken eller emblem är känt, så återstår i så fall någon flagga från Spanien eller Krim eller Sverige, såvida inte några som lärt sig gotiska har valt en flagga för detta. Vet någon något, eller tycker någon något?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Gotisk flagga?

Inlägg av lampros » 7 april 2010, 19:38

En helig urkund för gotiska fans är såklart "Asterix och goterna" av Goscinny/Uderzo. Kanske kan den ge några impulser.

Jag säger detta med välvilja. Jag har inget emot härledande av goterna till Sverige och annan, dylik "gränsfalls-historia".

För flagga föreslår jag grönt kors, kantad av vitt, på orange botten. Varför? Bara för att det är snyggt.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 670
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Gotisk flagga?

Inlägg av Gavrilo Princip » 16 december 2010, 23:32

Lampros´ förslag låter snyggt. Orange ger starka associationer till Nederländerna.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Gotisk flagga?

Inlägg av Markus Holst » 17 december 2010, 12:47

Låt mig inflika en liten notis om "Östergötlands flagga", alltså den gula med blått kors. Den lär från början ha framtagits för Götaland men med tiden blivit så förknippad med endast Östergötland att västsvenska handelskammaren för några år sedan tog fram en egen västsvensk flagga, där man behöll det gula och blå men avskilde dem med ett smal vitt fält.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Gotisk flagga?

Inlägg av Giancarlo » 18 december 2010, 13:15

Det närmsta jag kan komma en gotisk symbol är kungen av Asturien; Pelayos (visigot) Segerkors:

http://en.wikipedia.org/wiki/Victory_Cross

Annars kan man göra något av symbolen på reversen av det här myntet med Theoderic av Ostrogotherna.

Bild
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Skriv svar