Nederländernas nationalfärg

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Nederländernas nationalfärg

Inlägg av Giancarlo » 6 november 2008, 01:47

En vän till mig undrade varför Nederländernas nationalfärg är just orange, medans flaggan är röd-vit-blå? Jag visste svaret på frågan, men kunde inte leta bli att leta inom ämnet. Ju längre jag grävde, desto mer och mer intressanta fakta kom fram. Det hela visade sig vara grundat på en folketymologi. I denna tråd tänkte jag återge vad min jag skrev i ett mail till min kompis:


Färgen går tillbaka på namnet på en stad i södra Frankrike (!).
Nämligen orten Orange i Vauclusedepartementet, Provence i södra Frankrike:

Wikipedia förklarar närmare:
http://en.wikipedia.org/wiki/Arausio skrev:Roman Orange was founded in 35 BC by veterans of the Second legion as Arausio (after the local Celtic water god), or Colonia Julia Firma Secundanorum Arausio in full, “the Julian colony of Arausio established by the soldiers of the second legion.” The name was originally unrelated to that of the orange fruit (Sanskrit nāraṅgaḥ), but was later conflated with it.
A previous Celtic settlement with that name existed in the same place and a major battle, which is generally known as the Battle of Arausio, had been fought in 105 BC between two Roman armies and the Cimbri and Teutones tribes.
Arausio covered an area of some 170 acres (690,000 m²) and was well endowed with civic monuments - as well as the theatre and arch, it had a monumental temple complex and a forum.
It was the capital of a wide area of northern Provence, which was parcelled up into lots for the Roman colonists
The town prospered.It was sacked by the Visigoths in 412. It became a bishopric in the 4th century, and the hill fort of the Celtic Cavares was renamed for Saint Eutrope, the first bishop of Saintes. Christian Orange hosted two synods, in 441 and 529. The latter of the Councils of Orange was of importance in condemning the Pelagian heresy. The Diocese of Orange persisted until the French Revolution, and was formally suppressed in 1801.
The sovereign Carolingian counts of Orange had their origin in the 8th century, and passed into the family of the lords of Baux. The Baux counts of Orange became fully independent with the breakup of the Kingdom of Arles after 1033. From the 12th century, Orange was raised to a minor principality, the Principality of Orange, as a fief of the Holy Roman Empire.
When William I "the Silent", count of Nassau, with estates in the Netherlands, inherited the title Prince of Orange in 1544, the Principality was incorporated into the holdings of what became the House of Orange-Nassau. This pitched it into the Protestant side in the Wars of Religion, during which the town was badly damaged. In 1568 the Eighty Years' War began with William as stadtholder leading the bid for independence from Spain. William the Silent was assassinated in Delft in 1584. It was his son, Maurice of Nassau (Prince of Orange after his elder brother died in 1618), with the help of Johan van Oldenbarnevelt, who solidified the independence of the Dutch republic. The United Provinces survived to become the Netherlands, which is still ruled by the House of Orange-Nassau. William, Prince of Orange, ruled England as William III of England. Orange gave its name to other Dutch-influenced parts of the world, such as the Orange Free State in South Africa.
The city remained part of scattered Nassau holdings until it was captured by the forces of Louis XIV in 1672 during the Franco-Dutch War, again captured in August 1682 and was finally ceded to France in 1713 under the Treaty of Utrecht that ended the wars of Louis XIV. Following the French Revolution of 1789, Orange was absorbed into the French département of Drôme, then Bouches-du-Rhône, then finally Vaucluse. However, the title remained with the Dutch Princes of Orange.
Orange var alltså ett av namnen på nederländernas härskande furstehus och senare kungahus. Prinsdömet Orange brukar ibland översättas till svenska som “Oranien” och till nederländska “Oranje” Anledning till att det var så viktigt i Willem den förste och hans arvingars titlar och epitet är att han inte var kunglig eftersom Nederländerna ej var ett kungadöme, och prinstitlen “av Orange” var den högsta titeln han och hans arvingar hade. Trots att Nederländerna var en republik så spelade kungatitlar roll i detta proto-stadium till den moderna demokratin.

Men hur hamnade färgen orange på nederländernas fotbollslag?
Nederländernas flagga är modellerad av den första nederländska flaggan. “Prinsenvlag” – “prinsflaggan” – en trikolor bestående av färgerna orange-vit-ljusblå uppifrån och ned. Prinsflaggan v var från början prins Willem den förstes personliga flagga, skapad efter färgerna på hans vapensköld, vilken hade färgen orange i sig för att symbolisera att Willem var prins av Orange. Den blåa färgen symboliserade huset Nassau – den återfinns också på staden Nassaus vapensköld.
Prinsflaggan var från början inte den Nederländska förenade republikens officiella flagga, utan enbart Willems egen. Den blev dock en av tre officella flaggor, den första som visade “korset av Bourgogne”, ett rött kors på vit bakgrund som påminde om "moderlandet" Spaniens dåvarande flagga, den andra visade landets parlament generalstaternas symbol; det holländska lejonet. Willems trikolor var dock så iögonfallande att den blev mycket mer populär och konkurerade ut de andra flaggorna.

Prinsflaggan är ungefär på pricken lik dagens nederländska flagga fast att det orangea har blivit rött precis som den blåa nyansen i prinsflaggan har blivit mörkare. Det här har skett genom gradvis ändring av nyanserna på flaggan.
Tvärtemot idag, så var flaggor på 1500-1800-talen inga fixerade symboler, utan prinsflaggans utformning var godtycklig. Antalet ränder på prinsflaggan ändrades, och en viss stilistisk evolution har gett oss dagens nederländska flagga. Det finns flera teorier på varför färgerna på prinsflaggan ändrades. Varav den jag tycker är mest rimlig är att prinsflaggan var otydlig som sjömärke, då färgerna har numera förtydligats. Även teorin att färgförutsättningar för att alltid återskapa flaggan ändrades, i takt med att marknaden för färger ändrades kan stämma.
Vad som är klart är att det aldrig funnits några politiska motiv i den Nederländska republiken eller kungadömet för att ändra flaggan.
Färgen orange var iaf viktig eftersom det symboliserade det kungliga i Nederländernas ledare så starkt, och den blev nästan ensam färg för det nederländska kungahuset - och har varit en starkare nationell bemärkning för den nederländska staten än den röd-vit-blåa trikoloren.

Färgen har fått en massa andra betydelser runt om i världen sedan den blev det nederländska konungahusets symbol. Speciellt där nederländare har haft kulturell influens. När den mer sentide protestantiske ståthållaren Willem Orange-Nassau av Nederländerna erövrade Storbrittanien från hans katolikkramande motståndare James II och blev William III of Orange 1689 - så slog han sin motsåndare i slaget om Boyne, (nuv Republiken Irland). Detta inspirerade protestantiska Irländare på 1700-talet att ta Willems dynastifärg (Orange) som deras färg för att alludera till segern över katolikerna på Boyne - och alltså skapats "The Orange Order" som senare ska vara en av de mest omdiskuterade lojalistgrupperna på Nordirland - och så blir färgen orange - ultsterprotestanternas färg.

Även i Sydafrika där nederländarna koloniserat kapkolonin så blir orange en speciell identitetsgivande färg för boerna som har orange i vissa flaggor - även Sydafrikas flagga under apartheid var en kopia av prinsflaggan. Här döps även en stor flod till "Orangefloden" och en stat till "Orangefristaten".


Tänk hur folketymologier kan gå så långt! - är min största reaktion till det hela.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Nederländernas nationalfärg

Inlägg av tyskaorden » 7 november 2008, 15:18

Det kan också nämnas att de nederländska väpnade styrkornas fanor har dukar som är orange. Kungahusets personliga flaggor är också orange med blå kors samt olika symboler.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Nederländernas nationalfärg

Inlägg av tyskaorden » 7 november 2008, 15:42

Några exempel på kungliga standar:

Bild
HM Drottning Beatrix personliga standar.

Bild
HKH Prinsen av Oraniens personliga standar.

Bild
HKH prinsessan Maximas personliga standar. Notera att hon som ingift har omvända färger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28513
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nederländernas nationalfärg

Inlägg av Hans » 7 november 2008, 15:55


Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: Nederländernas nationalfärg

Inlägg av Pewi » 8 november 2008, 15:03

Just nationella fotbollslag spelar väl rätt ofta i gamla heraldiska färger? Är inte Italiens blå lånat från furstehuset vad-det-nu-hette som regerade från mitten av 1800-talet, och Tysklande svartvita är väl Hoenzollern. Visst finns det fler exempel också?

/P

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Nederländernas nationalfärg

Inlägg av tyskaorden » 10 november 2008, 19:46

Vi har ju t.ex. Sveriges blå-gula färger och Danmarks röd-vita.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Nederländernas nationalfärg

Inlägg av Blixten » 11 november 2008, 06:04

Hm, Jag tror jag inte förstår...

Vi har: en stad, ett hus (släkt), en frukt, och en färg. Men vad som egentligen givit namn till vad blir jag inte klok på.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Nederländernas nationalfärg

Inlägg av Giancarlo » 11 november 2008, 06:36

Blixten skrev:Hm, Jag tror jag inte förstår...

Vi har: en stad, ett hus (släkt), en frukt, och en färg. Men vad som egentligen givit namn till vad blir jag inte klok på.
Ok, Wikipediaartikeln är lite dålig på att förklara, men jag ska försöka förtydliga det.

Staden Aurasio i södra nuvarande Provence grundades av kelterna och namngavs efter den lokala flodguden.
Senare så trodde fransmännen att den här staden (då känd på provencalska som Aurajio) hade fått sitt namn på frukten apelsin - så de förväxlade de uttalet "Aurage" med frukten Orange (citrusodling och handel var under denna period inte okänt för trakten runt Orange). Detta stämmer inte - Orange kommer från det indiska språket sanskrit: "Nāraṅgaḥ" och har inget att göra med staden Aurajios namn - Dock blev detta stadens namn på franska på grund av folketymologi.

När senare ett furstehus grundades i staden Orange och omnejd, blev senare Willhem Orange-Nassau furste av Orange, och tog kreativt färgen med samma namn i sin vapensköld precis som han tog färgen blå från sin andra ätt "Nassau". Detta var antagligen inte traditionen hos tidigare "furstar av Orange"
Senast redigerad av 2 Giancarlo, redigerad totalt 11 gång.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Nederländernas nationalfärg

Inlägg av Blixten » 11 november 2008, 08:38

Då förstår jag. Tack! Ungefär som när traktortillverkaren John Deere tog en hjort (Deer) som symbol!

Jag håller med, en mycket bra historia. Tänk att ett kinesiskt ord för så länge sedan kan påverka all denna europeiska färgsättning!

(Mobiloperatören Orange är förmodligen en helt annan historia.)

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Nederländernas nationalfärg

Inlägg av Engan » 11 november 2008, 13:26

Blixten skrev: Tänk att ett kinesiskt ord för så länge sedan kan påverka all denna europeiska färgsättning!
Visst är det fascinerande. Fast något kinesiskt ord är det inte. Som Giancarlo mfl. redan sagt kommer det från sanskrit, ett urgammalt indiskt språk.

Däremot är ju vårt skandinaviska ord "apelsin" relaterat till Kina (även om det inte är kinesiska); det är inlånat från holländska eller tyska (lite svårt att veta exakt vilket) och betyder "kina-äpple". Ord med denna betydelse användes om frukten lite varstans i Europa under 16- och 1700-talet, men det verkar som om det bara är vi i skandinavien som behöll ett sådant ord. De andra språken stabiliserades kring "orange" istället. Känner någon till några andra språk som använder ett sådant ord, förresten?

SAOB har som vanligt en intressant utläggning: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... /3750.html

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Nederländernas nationalfärg

Inlägg av Blixten » 11 november 2008, 14:00

Ja, vad i hela världen fick jag kinesiska ifrån?

Kan hjälpa dig med din fråga:
it is known as a "Chinese apple" (e.g. Dutch Sinaasappel, "China's apple", or "Apfelsine" in German).

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Nederländernas nationalfärg

Inlägg av Engan » 11 november 2008, 14:17

Blixten skrev:Ja, vad i hela världen fick jag kinesiska ifrån?

Kan hjälpa dig med din fråga:
it is known as a "Chinese apple" (e.g. Dutch Sinaasappel, "China's apple", or "Apfelsine" in German).
Jo, men det där är just de där gamla formerna från 16-17-1800-tal. De flesta (åtminstone hyfsat välutbildade) tyskar och holländare känner säkert igen orden, men det är vad jag förstått (rätta mig gärna om jag har fel) inte de orden som används i vardaglig modern tyska och holländska. "Orange" och "oranje" är vanligare än "Apfelsine" och "sinaasappel". I skandinavien tog vi aldrig över huvud taget in "orange"-ordet, i resten av europa blev det istället dominerande.

Förtydligande av frågan, då: känner någon till fler språk än de skandinaviska (och finska, som väl lånat "appelsiini" från svenska) som inte har "orange"-formen alls, utan bara ett ord som betyder "äpple från Kina"?

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Nederländernas nationalfärg

Inlägg av Blixten » 11 november 2008, 14:44

Nog tycker jag att jag känner igen "Sinaasappel" från billiga juice-paket men jag skall kolla det!

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Nederländernas nationalfärg

Inlägg av Engan » 11 november 2008, 14:46

Blixten skrev:Nog tycker jag att jag känner igen "Sinaasappel" från billiga juice-paket men jag skall kolla det!
Gärna. Det är mycket möjligt att jag fattat frekvensen fel, jag kan ingen modern nederländska. Det man får fram av lexikon är mest att båda ordformerna finns, inte vilken som är vanligast i modernt dagligt bruk..

Lars Törnqvist
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 4 december 2006, 11:01
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nederländernas nationalfärg

Inlägg av Lars Törnqvist » 11 november 2008, 16:24

Engan skrev:
Förtydligande av frågan, då: känner någon till fler språk än de skandinaviska (och finska, som väl lånat "appelsiini" från svenska) som inte har "orange"-formen alls, utan bara ett ord som betyder "äpple från Kina"?
Ja det finns några språk till. Vi kan börja med latin: Linné och Osbeck gav växten det vetenskapliga namnet Citrus sinensis. Dessutom heter frukten apelsin (med varierande stavningar) på åtminstone isländska, ryska, estniska och litauiska.

Skriv svar