Vilka har vilka ordnar?

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
jcb
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 juli 2005, 09:28
Ort: Göteborg

Re: Vilka har vilka ordnar?

Inlägg av jcb » 7 april 2011, 20:08

Jag är inte så säker på det. Vilket brott vill du att det skulle vara?

Däremot får man inte förfalska betyg och liknande. Det faller under urkundsförfalskning.

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Vilka har vilka ordnar?

Inlägg av Krook » 7 april 2011, 21:39

8 § Den som, i annat fall än förut i detta kapitel är sagt, förfar oredligt i det han medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet och därigenom skadar den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för oredligt förfarande till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1970:414).
Jag känner inte till bakgrunden till denna paragraf så jag vet inte om den är tillämpbar. Det är möjligt att meriter såsom utmärkelser med mera hanteras som betyg och dylika, eller?

jcb
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 juli 2005, 09:28
Ort: Göteborg

Re: Vilka har vilka ordnar?

Inlägg av jcb » 8 april 2011, 10:00

Jag tror att det ligger på gränsen.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Vilka har vilka ordnar?

Inlägg av Wooster » 10 april 2011, 09:41

Såväl 9 kapitlet i BrB om Bedrägeri och oredlighet som 8§ om oredlighet syftar mot tillgreppsbrott där man orsakar någon direkt skada. 8§ syftar huvudsakligen mot att genom vilseledning få krediter eller lån som man inte kan eller avser betala tillbaka - enklast uttryckt genom att framställa sin ekonomiska ställning för en bank eller leverantör som bättre än den är. Det ska också finnas en tydlig kasualitet mellan vilseledandet och skadan.

Har väldigt svårt att se någon situation där man genom att på felaktiga meriter söka och få ett jobb sedan genom detta orsakar sin arbetsgivare direkt skada och därmed bli fälld för oredlighet. Man avser ju ändå att arbeta för sin presumtive arbetsgivare och i de fall där man genom exempelvis legitimitetskrav inte kan utföra sina arbetsuppgifter hamnar ju brottet under en annan rubricering (i de fallen blir ju inte heller särskilt ofta arbetsgivaren som lider direkt skada).

jonar242
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 mars 2003, 15:41
Ort: Stockholm, SWEDEN
Kontakt:

Re:

Inlägg av jonar242 » 10 november 2011, 14:31

Richard J skrev:
Ralf Palmgren skrev:
Den ende i livet är ämbetsmannen tillika ledamoten av Svenska Akademien Sten Rudholm (född 1918)!
Så då är Sten Rudholm den ende svensken under kunglig nivå som fortfarande innehar Serafimerorden. Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-) är självfallet den främste innehavaren av Serafimerorden. Dessutom vet jag att hans gemål den svenska drottningen (Silvia Renate Sommerlath) har Serafimerorden. Dessa tre personer är de enda svenskar som jag nu vet att har den främsta orden i Sverige Serafimerorden. Finns det någonstans en lista där jag skulle kunna se vilka andra som för tillfället har Serafimerorden?
Tyvärr har det inte sammanställts någon offentlig listan sedan Ordenskalendern senast gavs ut 1975. Adelsbetecknngar och ordenstillhörigheter har fö inte visats i Sveriges Statskalender sedan 1969. De andra inom kungahuset som har Serafimerorden är Konungens barn, systrar samt Hertigen av Hallands änka.
Per Nordenvalls bok om Serafimerorden 1998 är en matrikel över alla från 1748-1998. När jag skrev om de svenska statsordnarna i http://www.wokm.co.uk/ fick jag en uppdaterad lista av KMO av då levande riddare och ledamöter (damer) av Serafimerorden (=nya förläningar 1998-2005/6 + de levande äldre), inklusive en referens om vilka som fått ordenskedjan, som återfinns i band II. Därefter är inget publicerat.

MVH

Jonas

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Re:

Inlägg av a81 » 16 november 2011, 22:42

jcb skrev:
Hexmaster skrev:Konkretare blir det inte: Jag har en viss Joseph McMoneagle som säger sig ha fått medaljen Legion of Merit 1984. Det är inte kattskit precis, "sixth in the order of precedence of U.S. military decorations", och förresten straffbart att falskeligen utge sig för att ha (gäller detta generellt i dessa sammanhang?). ...
Det varierar mellan länder om det är tillåtet att påstå sig ha utmärkelser som man inte har. I Sverige är det inte olagligt att påstå sig ha en utmärkelse eller att en bära den. Vi litar på den sociala kontrollen. Det är faktiskt inte heller olagligt att felaktigt påstå att man har andra typer av meriter, exempelvis akademiska examina. Dock är det straffbart att felaktigt utge sig för att vara legitimerad läkare, sjuksköterska etc.
Att påstå att man har akademiska meriter som man inte har är väl inte tillåtet, i alla fall inte om man anger meriten i exempelvis en ansökan och får ett jobb baserat på detta. Jag skulle gissa att brottet ifråga är bedrägeri: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bedr%C3%A4geri.

Som jag förstått det, är det inga problem att exempelvis kalla sig historiker utan en enda högskolepoäng i historia, men däremot inte tillåtet att kalla sig t ex fil dr i historia utan att vara det, i alla fall om man försöker vinna fördelar på detta. Här är ett näraliggande fall från Wikipedias sida om bedrägeri:

En fd sjökapten som avsatts från sin post fortsatte utnyttja sin kredit i en Skeppshandel dömdes på 50-talet för bedrägeri mot skeppshandlaren, trots att själva krediten inte var misskött. Han hade vilselett skeppshandlaren om att fortsatt vara sjökapten, och genom detta vilseledande fått varor (en förmögenhetsöverföring) av skeppshandlaren, som inte hade låtit sjökaptenen behålla sin kredit efter denne fått avsked. Svea hovrätt.

Skriv svar