Vilka har vilka ordnar?

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Vilka har vilka ordnar?

Inlägg av Hexmaster » 1 november 2007, 16:05

Vilka möjligheter har man att enkelt och säkert ta reda på om en viss person har en viss utmärkelse?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 2 november 2007, 10:57

Följd fråga, vilka nu levande svenskar (icke kungligheter) har någon av de kungliga ordnarna?

Har träffat ett par äldre officerare som är bärare av svärdsorden.

Wavy Gravy
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 oktober 2007, 17:29

Inlägg av Wavy Gravy » 2 november 2007, 13:25

Om personen finns med i Svensk släktkalender finns där ofta ang. om personen i fråga har RNO, RVO eller andra ordnar.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 2 november 2007, 20:15

Skulle tro att Kungl. Maj:ts Orden kan vara behjälplig. Tel. 08-402 61 99.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 2 november 2007, 21:24

Vilka möjligheter har man att enkelt och säkert ta reda på om en viss person har en viss utmärkelse?
Ett sätt är att kolla vad som står i Adelskalender 2007. :)
Skulle tro att Kungl. Maj:ts Orden kan vara behjälplig. Tel. 08-402 61 99.
Finns det ännu någon icke kunglig svensk person som har Kungl Majestäts Orden (Serafimerorden)?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 november 2007, 21:44

OK. Hur är det med utländska ordnar. Amerkanska, texempel.

Eller ännu konkretare: Innehavarna av Legion of Merit.

Jag har letat och hittat ett par listor som nämner många, men ingen som uppger sig nämna samtliga. Har även mailat Institute of Heraldry, inget svar än.

Utan att känna branschen så tycker jag att en sån här fråga borde vara just exakt av den sort som man enkelt skall kunna få ett snabbt och odramatiskt svar på.

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Richard J » 3 november 2007, 05:22

Ralf Palmgren skrev:
Vilka möjligheter har man att enkelt och säkert ta reda på om en viss person har en viss utmärkelse?
Ett sätt är att kolla vad som står i Adelskalender 2007. :)
Skulle tro att Kungl. Maj:ts Orden kan vara behjälplig. Tel. 08-402 61 99.
Finns det ännu någon icke kunglig svensk person som har Kungl Majestäts Orden (Serafimerorden)?
Den ende i livet är ämbetsmannen tillika ledamoten av Svenska Akademien Sten Rudholm (född 1918)!

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 3 november 2007, 12:04

Ralf Palmgren skrev:
Vilka möjligheter har man att enkelt och säkert ta reda på om en viss person har en viss utmärkelse?
Ett sätt är att kolla vad som står i Adelskalender 2007. :)
Skulle tro att Kungl. Maj:ts Orden kan vara behjälplig. Tel. 08-402 61 99.
Finns det ännu någon icke kunglig svensk person som har Kungl Majestäts Orden (Serafimerorden)?
De har ju nu inte bara hand om Serafimerorden utan även medaljer m.m. KMO har förmodligen även lite koll på andra ordnar m.m.

Kom även på att vad det gäller Danmark så finns medlemmarna av Elefantorden och Dannebrogsorden i Hof- och Statskalendern. Vad det gäller Storbrittanien så finns Whittackers Almanack som har listor på riddarna av Strumpebandsorden, Tistelorden och Bathorden m.m.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 november 2007, 12:56

Konkretare blir det inte: Jag har en viss Joseph McMoneagle som säger sig ha fått medaljen Legion of Merit 1984. Det är inte kattskit precis, "sixth in the order of precedence of U.S. military decorations", och förresten straffbart att falskeligen utge sig för att ha (gäller detta generellt i dessa sammanhang?). Var kan man enkelt och säkert ta reda på om McMoneagle far med sanning eller osanning?

Sammanhang: McMoneagle skulle ha fått medaljen efter sina insatser i projektet Star Gate, där man försökte att använda paranormala förmågor i militära sammanhang. Om den clairvoyante kan ge aldrig så luddiga svar i rätt riktning på en fråga som "var befinner sig Khadaffi?" så är det ju värdefullt; om inte, värdelöst.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 3 november 2007, 14:40

Den ende i livet är ämbetsmannen tillika ledamoten av Svenska Akademien Sten Rudholm (född 1918)!
Så då är Sten Rudholm den ende svensken under kunglig nivå som fortfarande innehar Serafimerorden. Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-) är självfallet den främste innehavaren av Serafimerorden. Dessutom vet jag att hans gemål den svenska drottningen (Silvia Renate Sommerlath) har Serafimerorden. Dessa tre personer är de enda svenskar som jag nu vet att har den främsta orden i Sverige Serafimerorden. Finns det någonstans en lista där jag skulle kunna se vilka andra som för tillfället har Serafimerorden?

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 3 november 2007, 16:03

Nâgra kommentarer:

Fôr ett antal âr sedan bestämdes att svenska privatpersoner inte skulle tilldelas svenska ordnar. Detta innebâr sedan inget annat än just detta. Det är helt OK för en svensk att mottaga utlândska ordnar och svenska sâdana kan tilldela utländska personer utan formella inskränkningar. En konsekvens av ovanst. är att svenska innehavare av svenska ordnar enkelt utryckt befinner sig pâ utdöende. För den som tilldelas en orden brukar gälla att man kan vägra att mottaga den. (Detsamma gällde f.ö. för nu länge sedan ocksâ kring nyadlingar) Däremot brukar man sedan inte kunna avsäga sig ordensvärdigheten om den en gâng väl har mottagits. Exceptionellt kan värdigheten âterkallas av utställaren. (Sâlänge det fanns adelskap kunde man dock avsäga sig detta.)

Betr. just Serafimerorden (som är Sveriges förnämsta ordensutmärkelse) gäller att den ibland har tilldelats ocksâ en del allmänpolitiskt tveksamma figurer som ett led i förbättrandet av div. mellanstatliga relationer. Jag vill t.ex. minnas att den dâv. rumänske ledaren Nicola Ceaucesko i ett läge utnämndes till serafimerriddare, sâvitt jag förstâr rätt mycket pâ egen enträgen begäran. Ibland kan det nog vara svârt att säga nej till ett främmande statsöverhuvud utan att framstâ som ohövlig. Att det skulle finnas nâgra publicerade listor över innehavarna känner jag inte till. Huruvida befintliga listor omfattas av offentlighetsprincipen vet jag inte - men skulle kanske förmoda att sâ till sist är fallet.

I största allmänhet är ordensväsendet ett billigt och bra sätt att uttrycka uppskattning av och tacksamhet över särskilt förtjänstfulla insatser.
Jan Guillous romanhjälte Carl Hamilton drog pâ sig en del sâdana hederstecken som ett resultat av sina eskapader. Det kan här noteras att ingen av dess utmärkelser utfärdades av Hamiltons egentlige arbetsgivare, det svenska statsverket. Ocksâ i detta speglade alltsâ författaren det gällande rättsläget.
Senast redigerad av 1 Spaningsledaren, redigerad totalt 3 gånger.

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Richard J » 3 november 2007, 16:07

Ralf Palmgren skrev:
Den ende i livet är ämbetsmannen tillika ledamoten av Svenska Akademien Sten Rudholm (född 1918)!
Så då är Sten Rudholm den ende svensken under kunglig nivå som fortfarande innehar Serafimerorden. Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-) är självfallet den främste innehavaren av Serafimerorden. Dessutom vet jag att hans gemål den svenska drottningen (Silvia Renate Sommerlath) har Serafimerorden. Dessa tre personer är de enda svenskar som jag nu vet att har den främsta orden i Sverige Serafimerorden. Finns det någonstans en lista där jag skulle kunna se vilka andra som för tillfället har Serafimerorden?
Tyvärr har det inte sammanställts någon offentlig listan sedan Ordenskalendern senast gavs ut 1975. Adelsbetecknngar och ordenstillhörigheter har fö inte visats i Sveriges Statskalender sedan 1969. De andra inom kungahuset som har Serafimerorden är Konungens barn, systrar samt Hertigen av Hallands änka.

Richard J
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 2 augusti 2003, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Vilka har vilka ordnar?

Inlägg av Richard J » 15 januari 2010, 07:45

Som en bakgrund till 1970-talets förändring av de svenska statsordnarnas ställning till nuläget rekommenderas följande läsning:

Proposition 1973:91 Kungl. Maj:ts proposition angående ändrat belöningssystem för statsanställda m.m.
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.a ... _id=FW0391

jcb
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 juli 2005, 09:28
Ort: Göteborg

Re:

Inlägg av jcb » 7 april 2011, 09:33

Hexmaster skrev:Konkretare blir det inte: Jag har en viss Joseph McMoneagle som säger sig ha fått medaljen Legion of Merit 1984. Det är inte kattskit precis, "sixth in the order of precedence of U.S. military decorations", och förresten straffbart att falskeligen utge sig för att ha (gäller detta generellt i dessa sammanhang?). ...
Det varierar mellan länder om det är tillåtet att påstå sig ha utmärkelser som man inte har. I Sverige är det inte olagligt att påstå sig ha en utmärkelse eller att en bära den. Vi litar på den sociala kontrollen. Det är faktiskt inte heller olagligt att felaktigt påstå att man har andra typer av meriter, exempelvis akademiska examina. Dock är det straffbart att felaktigt utge sig för att vara legitimerad läkare, sjuksköterska etc.

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Vilka har vilka ordnar?

Inlägg av Krook » 7 april 2011, 17:57

Om man felaktigt anger meriter i tex ansökan till arbete så torde det väl vara olagligt?

Skriv svar