Sveriges statsvapen

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
Johnnie
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 september 2005, 17:29
Ort: Skåne

Sveriges statsvapen

Inlägg av Johnnie » 1 maj 2006, 21:43

På sveriges statsvapen hittas en sköld i mitten innehållande fyra kvadrater. Två av dessa innehåller de välkända tre kronorna, medan de andra innehåller ett lejon med blå-vit randig bakgrund. Jag undrar om någon vet vad den senare symbolen kommer ifrån, och varför den hamnat där? Det enda jag kan relatera till är Göteborg då den starkt liknar en symbol man hittar på IFK Göteborgs emblem :-). Någon som har bakgrundshistoria på den?

När man ändå är inne på ämnet, om nån hade kunnat belysa bakgrunden till symbolen "tre kronor" hade det också varit intressant.

Tack för svar!

Mvh
John J.
Bilagor
Sweden_greater_arms.png
Sweden_greater_arms.png (11.66 KiB) Visad 7902 gånger

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 1 maj 2006, 21:50

Lejonet är Folkungaättens symbol, Birger Jarl var den som införde den. Efter en tid kom deras ättevapen kom att successivt bli synonymt med rikes vapen.

Tre kronor kom till på 1330-talet och vad de symboliserar tvistar de lärde. Urprungligen lär de ha symboliserat de tre vise männen. Danmark har för övrigt tre kronor i sitt stora riksvapen, ursprungligen som ett anspråk på Sverige, numera kallar dom det ett minne av Kalmarunionen.

Lite info

/CvD

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 1 maj 2006, 21:59

Konung Karl Knutsson av Sverige (1448-1457)+(1464-1465)+(1467-1470) var år 1448 den första att använda det nuvarande Sveriges officiella "stora riksvapen": en fyrdelad sköld med de tre kronorna i första och fjärde fälten, och det så kallade folkungalejonet i andra och tredje fältet.

Johnnie
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 september 2005, 17:29
Ort: Skåne

Inlägg av Johnnie » 1 maj 2006, 22:00

Tack för infon, din länk gav en hel del info också vilket delvis också svarar på min andra tråd om de nordiska statsvapnen.

Johnnie
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 september 2005, 17:29
Ort: Skåne

Inlägg av Johnnie » 1 maj 2006, 22:11

Men om jag förstått det rätt så är Sveriges lilla riksvapnen, som är likställd med Danmarks lilla (från min andra tråd) det med en krona på en sköld innehållande tre kronor och inte det som återfinns i sveriges stora riksvapen (med tre kronorna och lejonen)? Och om så är fallet, när adopterades denna symbol, alltså man frångick den gamla innan nämnda?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 1 maj 2006, 22:19

Johnnie skrev:Men om jag förstått det rätt så är Sveriges lilla riksvapnen, som är likställd med Danmarks lilla (från min andra tråd) det med en krona på en sköld innehållande tre kronor och inte det som återfinns i sveriges stora riksvapen (med tre kronorna och lejonen)? Och om så är fallet, när adopterades denna symbol, alltså man frångick den gamla innan nämnda?
Vet inte riktigt om jag förstår dig nu. Sveriges lilla riksvapen är det med enbart tre kronor, medan det stora är med både tre kronor, folkungalejonet och hjärtskölden
Det motsvarande gäller Danmark, det lilla med tre lejonen och det stora med tre lejon och de övriga

/CvD

Johnnie
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 september 2005, 17:29
Ort: Skåne

Inlägg av Johnnie » 1 maj 2006, 22:28

Tror jag blandar ihop lite nu. Statsvapnet i Danmark/Sverige är det med ett draperi, lite krusiduller och stora riksvapnet i mitten. Stora riksvapnet är de som du nämner, medan lilla riksvapnet är i Danmark de tre blå lejonen etc medan det i Sverige är det med de tre kronorna, korrekt? Jag har alltså blandat ihop statsvapen med riksvapen.

Men Två frågor uppstår nu hos mig.

1:Det lilla riksvapnet som återfinns längst ner på den sida du angav längre upp i tråden som info, är det bara en "förfining" av lilla riksvapnet?
2: Vilket vapen ska likställas med Norges och Finlands sköld, det med bara tre kronor eller det med både tre kronorna och folkungalejonen?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 1 maj 2006, 23:49

Johnnie skrev:1:Det lilla riksvapnet som återfinns längst ner på den sida du angav längre upp i tråden som info, är det bara en "förfining" av lilla riksvapnet?
2: Vilket vapen ska likställas med Norges och Finlands sköld, det med bara tre kronor eller det med både tre kronorna och folkungalejonen?
1. Antar att du menar en "förfining" av stora riksvapnet. I så fall är det väl något sådant man tänkt sig, ja.
2. Stora riksvapnet.

/Johan

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 2 maj 2006, 00:06

Johnnie skrev:Tror jag blandar ihop lite nu. Statsvapnet i Danmark/Sverige är det med ett draperi, lite krusiduller och stora riksvapnet i mitten. Stora riksvapnet är de som du nämner, medan lilla riksvapnet är i Danmark de tre blå lejonen etc medan det i Sverige är det med de tre kronorna, korrekt? Jag har alltså blandat ihop statsvapen med riksvapen.

Men Två frågor uppstår nu hos mig.

1:Det lilla riksvapnet som återfinns längst ner på den sida du angav längre upp i tråden som info, är det bara en "förfining" av lilla riksvapnet?
2: Vilket vapen ska likställas med Norges och Finlands sköld, det med bara tre kronor eller det med både tre kronorna och folkungalejonen?
1. nej det är det lilla riksvapnet.
2. Norge har liksom Sverige ett sort och ett litet riksvapen. Finland har endast en variant på sitt vapen. Så svar på din fråga blir att det stora riksvapnet likställs med Norges stora och det lilla med Norges lilla. Vad det gäller Finlands vapen så får man nog likställa båda med det finska, då de båda representerar Sverige även om man mer kan se det stora riksvapnet som kungens personliga vapen.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 2 maj 2006, 19:58

Angående likheten med IFK, beror det på att de i sin tur mer eller mindre kopierar Göteborgs stadsvapen. Och det lejonet är definitivt folkungalejonet, precis som på riksvapnet. Skillnaden är att det bär ett draget svärd och en rikssköld:

http://www.goteborg.se/prod/sk/goteborg ... enDocument

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 2 maj 2006, 20:03

Belisarius skrev:Angående likheten med IFK, beror det på att de i sin tur mer eller mindre kopierar Göteborgs stadsvapen. Och det lejonet är definitivt folkungalejonet, precis som på riksvapnet. Skillnaden är att det bär ett draget svärd och en rikssköld:

http://www.goteborg.se/prod/sk/goteborg ... enDocument
Göteborgs lejon flyr dessutom

/CvD

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 2 maj 2006, 20:16

Ja, det gör ju det. Det tog visst sisådär 300 år att reda ut den biten. :P

Skriv svar