Djur inom Heraldiken

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 21 juni 2006, 19:55

Bild
HMS Härnösand.

Bild
HMS Karlstad.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 21 juni 2006, 20:09

CvD skrev:I14
Den cencurerade versionen, på axelklaffarna till m/60 uniformen var vissa, öhrmmm, manliga kännetecken mer framträdande - så den benämdes kåtbocken. Kanske inte passar här (tyskaordern, känn dig fri att rensa) men intressant är kanske, hur skall vi säga, genusperspektivet på heraldiken.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 21 juni 2006, 20:40

Hans skrev:
CvD skrev:I14
Den cencurerade versionen, på axelklaffarna till m/60 uniformen var vissa, öhrmmm, manliga kännetecken mer framträdande - så den benämdes kåtbocken. Kanske inte passar här (tyskaordern, känn dig fri att rensa) men intressant är kanske, hur skall vi säga, genusperspektivet på heraldiken.

MVH

Hans
Ja det är intressant "genusperspektivet". Enligt heraldisk sed så skall det klart och tydligt markeras om det är ett djur av hankön som avses. Det berättas från Schweiz om en konstnär som blev utskrattad då denne censurerat könet på en björn i ett vapen. Tullverket har också varit inblandad i en "censurstrid" då lejonet gjordes mindre manligt om man säger så.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 22 juni 2006, 14:54

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 18 juli 2006, 17:50

Hittade ett djur som jag inte sett användas i heraldik förut nämligen en bläckfick i vapnet för amerikanska arméns 304. kemiska regemente.

Bild
Bild från http://www.nbc-links.com/

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem
Inlägg: 288
Blev medlem: 1 januari 2005, 19:55
Ort: Lund

Inlägg av Hohenzollern » 18 augusti 2006, 17:02

Nått som slår mig är uppdelningen mellan örnar och lejon. Kungadömena Sverige, Danmark, England och Nederländerna har lejon i sina vapen, medan de forna kejsardömena Österrike-Ungern, Tyskland och Ryssland hade örnar (Även Heliga romerska riket av tysk nation hade örn). Ren slump eller finns det något bakom detta? Spaniens vapen är jag inte riktigt säker på, har sett örn på någon flagga.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 18 augusti 2006, 19:16

tyskaorden skrev:Bild
En haj? och en flamingo är sköldhållare till Bahamas statsvapen.
Jag tror snarare det är en svärdfisk. Jämför med: Bild

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 18 augusti 2006, 19:44

Ja det tycks passa bättre, missade den spetsiga nosen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 18 augusti 2006, 20:45

Hohenzollern skrev:Nått som slår mig är uppdelningen mellan örnar och lejon. Kungadömena Sverige, Danmark, England och Nederländerna har lejon i sina vapen, medan de forna kejsardömena Österrike-Ungern, Tyskland och Ryssland hade örnar (Även Heliga romerska riket av tysk nation hade örn). Ren slump eller finns det något bakom detta? Spaniens vapen är jag inte riktigt säker på, har sett örn på någon flagga.
¨

Intressant, kan det ha och göra med den, för de nordliga länderna, bristen på lejon i närheten?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem
Inlägg: 288
Blev medlem: 1 januari 2005, 19:55
Ort: Lund

Inlägg av Hohenzollern » 18 augusti 2006, 21:50

Kanske är lejonet synomnymt med "snälla" kungadömen :) medan örnarna symboliserar aggressiva kejsardömen...

Sverige har gult lejon på blått, Danmark blått lejon på gult, Nederländerna rött lejon på gult och England gult lejon på rött. Samtliga forna kejsardömen hade svarta örnar. Jag kom på mig själv senare att Polen-Litauen faktiskt hade en vit örn, och det fanns inga polska kejsare. Dessutom tog Ryssland den dubbelhövdade byzantinska örnen, för att påpeka sitt byzantinska arv, när Konstantinopel föll åt turken. Kanske är det därför Rysslands och Österrikes örnar har sett så lika ut. Appropå örnen så har det väl varit en tradition att de har funnits i just tyska stater/riken. Titta på den här mannen:

Edit: Nederländerna hade gult lejon på blått, Det var provinsen Holland som hade rött lejon på gult.
Bilagor
Charlemagne-by-Durer.jpg
Charlemagne-by-Durer.jpg (188.66 KiB) Visad 1465 gånger

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 20 augusti 2006, 17:56

Örnens användande av de nämda kejsardömena hänger förmodligen samband med att den var symbol för det romerska riket som senare övertogs av Bysantium och det Heliga romerska riket av tysk nation.

I fallet Spanien användes en örn som sköldhållare i Francotidens spanska riksvapen samt under tiden då den tysk-romerske kejsaren även var kung av Spanien. Francos örn symboliserade St. Johannes evangelisten.

Bild
Francos riksvapen.

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem
Inlägg: 288
Blev medlem: 1 januari 2005, 19:55
Ort: Lund

Inlägg av Hohenzollern » 20 augusti 2006, 21:18

Jag misstänke att kejsardömenas heraldik hängde ihop. Kan du förklara symboliken/betydelsen hos dubbelhövdade örnar i förhållande till "vanliga"? Som nämnts tidigare hade både Byzantium, Ryssland och Österrike-Ungern dubbelhövade medan många andra tyska stater (heliga romerska riket av tysk nation ink,) hade konventionella örnar.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 23 augusti 2006, 13:18

Hohenzollern skrev:Jag misstänke att kejsardömenas heraldik hängde ihop. Kan du förklara symboliken/betydelsen hos dubbelhövdade örnar i förhållande till "vanliga"?
Wikipedia har en lång artikel om den dubbelhövdade örnen här. Där är det väl ett gammalt arv som går igen med lite olika symbolik bereonde på vad för slags dualism i riket den representerar...
Symbollexikonet (Forum) hävdar att ursprunget snarast är att man vill ha symmetri i den platta bilden, varefter man väl hittat på lämplig dualism.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 23 augusti 2006, 20:56

Ja som Durion skriver är det lite olika symbolik beroende på vilket land det gäller. Den bysantinska örnen skall tydligen visa på Romarrikets två delar och dess kejsare.

Som en utvikning kan sägas att det även fanns planer på en örn med trehuvuden, där det tredje huvudet skulle symbolisera det återerövrade Jerusalem. Av naturliga själ kom denna örn inte till användning.

Skriv svar