Hur vanliga var poletter egentligen?

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Hur vanliga var poletter egentligen?

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 maj 2005, 16:47

Jag har några artiklar från svensk numistatisk tidskrift och det handlar ganska mycket om poletter. Poletterna kommer ifrån stuterier, herrgårdar, slott, festmiddagar, soldatsammankomster, järnvägsbolag och alla möjliga olika. Men hur vanligt var det, var det en trend under exempelvis 1800-talet att införa poletter?
Det är nånting som jag har undrat över.
Tyskaordern eller nån annan kanske har lite uppgifter om sånt.

Stefan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Hur vanliga var poletter egentligen?

Inlägg av Donkeyman » 19 maj 2005, 17:13

Stefan Lundgren skrev: Men hur vanligt var det, var det en trend under exempelvis 1800-talet att införa poletter?Stefan
Hur vanligt det var vet jag inte men poletten hade ungefär samma funktion som dagens biljett. Man köpte sin polett i en kassa och lämnade den sedan i en bössa vid ingången.

Jag minns två olika poletter.

Först tänker jag på Djurgårdsfärjan. När man skulle åka färja köpte man sin polett i en kassa. När så färjan ankom gick man ombord och passerade då just framför styrhytten där skepparen stod och kollade att man släppte poletten i en bössa. När båten skulle gå stängde han grinden genom en "fjärrkontroll" med wire och hävarmar, lade försiktigt back och gick ut ur kuren. Han trängde sig så förbi passagerarna, gick upp i den andra styrhytten och körde över till andra sidan.....

Och så hade vi ju gaspoletten. Eftersom merparten av Stocholm hade gasspisar skulle man betala för gasen på något sätt. Alltså köpte man gaspoletter i livsmedelsbutiken. Hemma i lägenheten hade man en gasmätare som aktiverades genom att man stoppade i en gaspolett och vred om ett handtag. Då hade man tillgång till en viss mängd gas. Som naturligtvis alltid tog slut när butiken inte var öppen samtidigt som gaspoletterna var slut. Ett par gånger om året kom gasbolagets personal som kollade plomberingen, tömde mätaren och plombade om. Och det vankades tråkigheter för den som frestats till att pilla upp plomben för att recirkulera poletterna. För säkerhets skull hade mätaren också ett räkneverk och detta kollades mot det antal poletter som låg i bössan.

Skriv svar