Kunglig medaljutdelning

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Kunglig medaljutdelning

Inlägg av tyskaorden » 10 februari 2005, 16:47

Då svenska ordnar inte längre delas ut till svenska medborgare (kungahuset undantaget) enligt beslut 1973/74 får vi nöja oss med medaljer. HM konungen har enligt Svenska dagbladet (4 februari) hedrat följande personer med medaljer:

HM konungens medalj av 12:e storleken med kedja:
General Johan Hederstedt (förutvarande ÖB, före inställandet av ordensutdelandet var det brukligt att ÖB eröll rikets högsta ordern Serafimerorden)

HM konungens medalj av 12:e storleken i serafimerordens band:
ambassadör Jan Eliasson, riksdagsdirektör Anders Forsberg, överintendent Agneta Lundström, professor Erling Norrby, direktör Gunnar Petri och ambassadör Christer Sylvén.


forts följer
Senast redigerad av 2 tyskaorden, redigerad totalt 12 gång.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 februari 2005, 17:07

Har det nånting med utmärkelser med adeln också att göra?
En fråga bara

Stefan

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 11 februari 2005, 18:04

Inte så mycket, en och annan adlig person kan naturligtvis erhålla en utmärkelse. Det har dock funnits och finns ordnar som kräver adelskap. Ett exempel är Den suveräna militära malteserorden, vilken för de flesta grader kräver adelskap, denna är dock ingen förtjänstorden utan en fortsättning på medeltidens riddarorden.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 12 februari 2005, 13:27

En avslutande omgång med medaljmottagare.

HM konungens medalj av 12:e storleken i högblåttband:
direktör friherre Rutger Barnekow, landstingsråd Lars Isaksson och kommunalråd Ilmar Reepalu.

HM konungens medalj av 8:e storleken i serafimerordens band:
direktör Peggy Bruzelius, professorn kammarherre Lars Engwall, slottsfodge Leonard Eriksson, professor Svante Lindqvist, dansartisten rektor Kari Sylwan, professor Hans T:son Söderström och Professor Christer Wiklund.

Litteris et Artibus:
skådespelaren Bertil Norström, scenografen och konstnären Agneta Pauli, dirigenten Cecilia Rydinger Alin, författaren Eva Ström, pianisten Per Tengstrand och författaren Per Wästberg.

Litteris et Artibus av 8:e storleken i högblått band:
fru Anne Christine Borgenstierna, fru Flory Green, kyrkoherde Johnny Hagberg, hovsekreterare Anneli Hjortensjö, byråchef Berndt Hodell och förbundskapten Ulf Karlsson.

Litteris et Artibus av 8:e storleken i högblått bnad för idrottsbragd:
Stefan Holm, Carolina Klüft, Henrik Nilsson, Christian Olsson och Markus Oscarsson.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 februari 2005, 16:48

Vissa personer har blivit adlade i England p g a deras betydelse.
Exempelvis fotbollsspelare:

Alf Ramsay
Alex Ferguson

Exempel

Undrar om det är samma sak som de ordnar som har sänkt till friidrottare.

Stefan

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 14 februari 2005, 16:56

Ja de har ju det gemensamt att de utmärkt sig inom respektive sport. Ett annat exempel är den belgiske cyklisten Eddie Merckx vilken för några år sedan blev adlad av kung Albert II. Ja i Belgien kan man fortfarande bli adlad.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 14 februari 2005, 20:16

Jag vill veta var jag får fullständigt bevis på vad som är den riktigt fastslagna och officiella namnet på riddarorden Riddare av Serafimerorden?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 14 februari 2005, 22:34

Då ingen har svarat ännu på min fråga preciserar jag den nu här aningen. Skall det heta Kungl. Majts Orden som det står på kungahusets hemsida (Royal Court) eller heter det officiellt Kungliga Majestäts Orden? Då båda existerar undrar jag alltså vilken som är det korrektare?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 15 februari 2005, 16:35

Vad jag vet så heter orden Serafimerorden möjligen med prefixet kungliga. Kungl. Maj:ts Orden eller kungliga majestätsorden är väl mer en betäckning på ordenskansliet som sköter det praktiska vad det gäller Serafimerorden och Nordstjärneorden (delas efter 1974 ut till utländska medborgare som gjort tjänster för Sverige).

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 15 februari 2005, 20:38

Jag har i en 1700-tals text stött på benämningen "Kungl. Maj:ts Orden". Skall jag skriva Kungl. Maj:ts Orden eller Kungliga Majestäts Orden för att transkribera på rätt sätt?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 16 februari 2005, 11:20

Ralf står det Kungl. Maj:ts Orden i originaltexten så föreslår jag att du använder denna skrivning.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 16 februari 2005, 11:38

Kan du motivera varför jag skall skriva så?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 16 februari 2005, 14:46

Var inne på http://www.royalcourt.se och kollade och där skriver de vad jag såg genomgående Kungl. Maj:ts Orden. Så om du skriver så Ralf så blir det inte fel.

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av jj » 24 februari 2005, 00:05

I Storbritannien delas adelskap och ordnar ut i samband med drottningens (monarkens) födelsedag och nyår, finns en liknande dag i Sverige?

Kugl. Maj:t är väl egentligen inte kungen personligen utan snarast regeringen (till 1974).

-Klingberg-
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 16 september 2004, 19:07
Ort: viken

Inlägg av -Klingberg- » 19 april 2005, 20:17

Stefan Lundgren skrev:Vissa personer har blivit adlade i England p g a deras betydelse.
Exempelvis fotbollsspelare:

Alf Ramsay
Alex Ferguson

Exempel

Undrar om det är samma sak som de ordnar som har sänkt till friidrottare.

Stefan
Är det inte så att dessa personer har blivit slagna till riddare? Ramsay är såvitt jag vet redan adlig, om det inte rör sig om en annan släkt än den skottska, som kom till Sverige 1573? Och de svenska friidrottarna har inte mottagit någon ordern, det är en stor skillnad på en ordern och en medalj :wink:

Skriv svar