Västra hovrättens vapen

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
Oceanic815
Tidigare medlem
Inlägg: 472
Blev medlem: 17 november 2003, 19:49
Ort: Göteborg

Västra hovrättens vapen

Inlägg av Oceanic815 » 30 oktober 2004, 14:15

Hovrätten har sedan mars 2000 ett nytt vapen. Hovrättens lokalisering till Göteborg var utgångspunkt för vapnets utformning. Om vapnet har statsheraldikern anfört bl.a. följande:

"Göteborgs stad fick sitt bekanta lejon som symbol redan i Gustav II Adolfs privilegier 1621, men det blev på grund av sigillgravörens misstag felvänt, vilket har medfört att lejonet än idag i stadens vapen är heraldiskt felvänt, dvs. flyende. För att skilja stadens och hovrättens vapen åt har vi i det senare spegelvänt lejonet och ersatt skölden med lilla riksvapnet med rättsväsendets vågskålar. Skölden har också fått en enhetlig blå färg i stället för den blå och vita som staden för. Den kungliga krona som kröner vapnet betecknar hovrättens myndighetsutövning."
Här är bild på vapnet:
http://www.vastrahovratten.dom.se/bilde ... rtsida.jpg

Jag har aldrig tänkt på det att lejonet ser flyende ut?! vad menar dem med "heraldisk felvänt"? Lejon på dem flesta sköldar ser väl ut sådär. Då måste de ju finnas många fler vapen med flyende lejon? Låter
lite komiskt :D

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 1 november 2004, 15:50

Hej Bedrettin, jag flyttade ditt ämne hit då heraldik sorterar under Historiska hjälpvetenskaper. Nu till din fråga det är inte lejonet i hovrättens vapen som är "flyende" utan det i Göteborgs stads vapen. Hovrättens lejon är vänt åt "rätt" håll. Nedan ser du det "flyende" lejonet i Göteborgs vapen.

Bild

Bilden hämtad från http://www.ngw.nl

Oceanic815
Tidigare medlem
Inlägg: 472
Blev medlem: 17 november 2003, 19:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Oceanic815 » 1 november 2004, 22:36

Tack för svaret (att det var Gbg:s vapen som var felvänt!) och intressanta hemsidan du länkar till, ärligt talat förstår jag inte vad som gör att lejonet ser flyende ut :D , hade man ställt upp dem och frågat, "vilken ser flyende ut" hade jag nog haft problem o besvara det.

Såg också att Tyskland hade över 10 000 heraldik, wow!

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 2 november 2004, 17:58

Begreppet flyende kommer sig nog av att man tänker sig att bäraren av skölden står vänd mot en fiende. Är lejonet då målat som i Göteborgs vapnet kommer det då att vända sig bort från fienden som om det flyr.

Angående Tyskland så har ju landet betydligt fler kommuner än Sverige, så det blir ett antal fler kommunala vapen.

//MK

Skriv svar