Tre kronor
Huruvida asatron kan betraktas som religion eller inte, är ju en defintionsfråga och inget jag satt mig in i.Boreas skrev:a81 skrev;
"När det gäller Sveriges enande, måste man nog tänka på att kungen före kristnandet också var en religiös figur."
Var inte "kristendomen" Sveriges första "religion"?
Innan införandet av de religiösa väsen högaktades andra värden. Basen för de för-krista värden blev tyvärr utrotad under katolska tiden och vi har i modern tid stora problem med att hitta källor som kan belysa forntidens kulturella och konstitionela värden.
Nja, adeln/frälset infördes i Sverige i slutet av 1200-talet. Samhället bestod väl snarare av kung, stormän, bönder, hantverkare, trälar, etc.Boreas skrev:I de gamla ättesamfund hade man ju kungar/drotningar som överhuvuden, med en hög- och lågadel, jämte bonde- och borgar-stånd som sociala, kulturella och konstitutionella bärbalkar.
Håller med om att Magnus Ladulås vapen med de tre kronorna runt om är intressant, men mycket av resten av det som står på sidorna verkar helt osannolikt. Skulle slottet Kajaneborg (i dag ruin, enligt andra webbsidor byggt 1604) ha varit huvudstad i något slags forntida stormakt kallad Kvänland som så sent som på 1200-talet skulle ha varit ett kungadöme och då enats med svenskarna? Det är knappast en allmänt accepterad hypotes. Finns det överhuvudtaget någon historiker (på något universitet/högskola) som stöder den här tanken.Boreas skrev:a81 skrev;
"Det som står på den sidan verkar mycket spekulativt."
Interessant. Har du några argument?
Hoppas att andra här på Skalman går in på http://www.kajaneborg.com/wordpress/?page_id=50 och ser vad de tycker om sidor där.
- medundersåte
- Medlem
- Inlägg: 498
- Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
- Ort: Vadstena
Begreppet rike var från början ingen direkt geografisk enhet utan snarare något som var starkt knutet till kungen som person. Att riket då bestod av landskap (som möjligen kan sägas ha varit mer geografiskt bestämda) blir då mer förståeligt. Det kan ju naturligtvis ha förekommit flera kungar (som så att säga bar varsitt rike med sig) som samtidigt kämpade om makten över det område som sedan skulle komma att utgöra Sveriges rike. Att man sedan skapar kungariken eller andra typer av furstendömen beror exempelvis på att man bättre vill utnyttja ett område som en immateriell resurs. Exempel på detta är skapandet av kungadömet Irland och storfurstendömet Finland som alltså ökade den engelska respektive svenska kungarnas prestige.a81 skrev:Jo, jag har för mig att Guillou skrev i alla fall något liknande. Problemet med hypotesen är väl att Östergötland och Västergötland, i alla fall för "bara" sådär 1000 år sedan, inte sågs som kungariken. Sverige (Svea rike, Svea och Göta rike, eller vad det nu kallades) var ju ett rike med flera halvt självständiga länder (landskap), bland andra Östergötland och Västergötland.
a81 skrev:
Frågan besvaras - delvis - på web-sitens huvud-sida;
Håller med om att Magnus Ladulås vapen med de tre kronorna runt om är intressant, men mycket av resten av det som står på sidorna verkar helt osannolikt. Skulle slottet Kajaneborg (i dag ruin, enligt andra webbsidor byggt 1604) ha varit huvudstad i något slags forntida stormakt kallad Kvänland som så sent som på 1200-talet skulle ha varit ett kungadöme och då enats med svenskarna? Det är knappast en allmänt accepterad hypotes. Finns det överhuvudtaget någon historiker (på något universitet/högskola) som stöder den här tanken.
Hoppas att andra här på Skalman går in på http://www.kajaneborg.com/wordpress/?page_id=50 och ser vad de tycker om sidor där.
http://www.kajaneborg.com/main.html3.1 In recent years the Finnish National Board of Antiquities has continued to entitle the ruins of Kajaani castle to be "The Northernmost Castle in the World".
During the Finnish renaissance a number of the pioneers of Finnish history-writing, such as Johannes Messenius and Elias Lönnroth, worked out from Kajaani. Works of present Finnish historians, such as Prof. Leif Tengström, Prof. Marti Klinge and Prof. Kyösti Julku all relate central functions of ancient Finland to the Kven-culture – and the district of Kainuu and the Castle of Kajaani.
3.2 According to Klinge and Tengström a “civil culture” of a Finnish kingdom have actually existed before 1250. At this time Finland was submerged to Sweden and - as the last of the independent old kingdoms of Eurasia – subjected to the theocratic rule of medieval Rome.
According to Dr. Eero Ojanen this royality had built the first Castle of Kajaani during the 7th century, from which they ruled the northern kingdom in peace and quiet - until the first crusades arrived to Finland in the 11th century. Still this Finnish kingdom survived until 1250, when the Goths, Swedes and Finns were unified under Birger Jarl – in an unanimous peace-treaty with the Vatican.