Brittiska kolonialflaggor

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 16 juni 2004, 18:53

Necros skrev:Kollade i min gamla skol-atlas och får fram att Rufiji är en flod i nuvarande Tanzania. Tanzania utgörs av de två gamla staterna Tanganyika och Zanzibar.

OT: En liten fråga bara, vad skriver Corto Maltese för typ av böcker och vart kan man få tag på dem.

/Mikael Sundholm
Det verkar som detta serieäventyr bygger på en del verkliga händelser. För just i denna flod i det dåvarande tyska Östafrika, låg under första världskriget den tyska kryssaren SMS Königsberg instängd tills hon föstördes av en brittisk styrka. Kryssarens kanoner bärgades dock av tyskarna och användes till lands.

//MK

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 16 juni 2004, 20:18

Jaaaa! Königsberg hette ju båten. De britter som var där i det avsnittet huserade på nämnda Königsberg f.ö. :D

Serieäventyren bygger på verkliga händelser, ja. Även om jag tvivlar att det är nån Jan Gillou Pratt försöker vara. ;) Han vill fånga dåtiden samt tillföra lite nostalgi när na läser det hela, vilket han lyckas med. Tycker jag iallafall. :)

Lite Tintinvarning över herr Pratt tycker jag. :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 juni 2004, 15:56

Hm, det skulle inte kunna vara en tysk flagga jag beskrev? Eller anvndes militärflaggan i kolonierna?

Skriv svar