Brittiska kolonialflaggor

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Brittiska kolonialflaggor

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 juni 2004, 11:33

Hej! Letar efter bilder på brittiska kolonialflaggor. Den enda jag sett är Namibias, som är vit, med Union jack i vänstra övre hörnet, och en gepard/leopard i en röd cirkel, eftersom england har haft en del kolonier borde det onekligen finnas fler. Om det är någon som vet hur dessa ser ut, och har bilder av dom, skule ni kunna visa bilder av dom?

Sitter på biblioteket nu och ska börja leta lite själv så snart jag lämnat datorn.

MvH

Tomas Ibsen

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Brittiska kolonialflaggor

Inlägg av Hans » 7 juni 2004, 11:55


Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 8 juni 2004, 12:33

Tack! :)

Du har ingen aning omm det finns n¨ågon flaga som den jag beaskrev? Verkar inte finnas på sidan nämligen. Och biblitoteket är minst sagt dåligt när det kommer till specificerad historia.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 8 juni 2004, 13:38

Tomas Ibsen skrev:Tack! :)

Du har ingen aning omm det finns n¨ågon flaga som den jag beaskrev? Verkar inte finnas på sidan nämligen. Och biblitoteket är minst sagt dåligt när det kommer till specificerad historia.
Nej, men kolla deras länkar http://www.crwflags.com/fotw/flags/#useful

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 10 juni 2004, 14:24

Ska jag göra.

Tack igen. :)

Börjar findera om inte flaggan är ett fantasifoster av Mr. Hugo Pratt.

Necros
Medlem
Inlägg: 1003
Blev medlem: 11 april 2003, 16:07
Ort: Värmland

Re: Brittiska kolonialflaggor

Inlägg av Necros » 10 juni 2004, 20:37

Tomas Ibsen skrev:Hej! Letar efter bilder på brittiska kolonialflaggor. Den enda jag sett är Namibias, som är vit, med Union jack i vänstra övre hörnet, och en gepard/leopard i en röd cirkel, eftersom england har haft en del kolonier borde det onekligen finnas fler. Om det är någon som vet hur dessa ser ut, och har bilder av dom, skule ni kunna visa bilder av dom?

Sitter på biblioteket nu och ska börja leta lite själv så snart jag lämnat datorn.

MvH

Tomas Ibsen
Är du säker på att det var en kolonialflagga från Namibia? Mig veterliigen så var Namibia en tysk koloni (Tyska Västafrika).

/Mikael Sundholm

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 11 juni 2004, 11:07

Hm, det var ett tag sen jag såg den, och jag bara gissar. Men jag kommer dock ihåg flaggan. Var med i ett Corto Maltese-avsnitt, vilket gör att jag börjar tvivla på dess äkthet, men dessa herrar är väl ganska noga med äktheten och realismen i det de tecknar?

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 11 juni 2004, 19:37

Såg den alltså ut ungefär som de två översta flaggorna, fast med en leopard istället? Flaggtypen finns ju bevisligen i alla fall (detta är flaggor från Tanganyika (giraffen) och Guldkusten (elefanten)), men om det förekommit en variant med leopard har jag inte kunnat hitta. Nyasaland (nuvarande Malawi) hade visserligen en leopard som symbol (underst), men där var symbolen på flaggan lite annorlunda, inte någon cirkel. Dessutom pratas det om "Blue Ensign" och "Red Ensign" men en vit version hittar jag ingen info om att det använts.
Bild
Bild
Bild

Necros
Medlem
Inlägg: 1003
Blev medlem: 11 april 2003, 16:07
Ort: Värmland

Inlägg av Necros » 11 juni 2004, 20:29

Under perioden 1884 – 1915 så var, som jag skrev tidigare, Namibia en tysk koloni med namnet Tyska Sydvästafrika. I likhet med portugisiska och holländska kolonier så hade de tyska kolonierna inga egna flaggor utan de räknades som en del av imperiet och förde för den skull den kejserliga krigsflaggan (Kaiserliche Kriegsflagge) (se nedan).

Bild

1914 så fördes ideer om nya kolonialflaggor fram. Dessa skulle ha den kejserliga imperieflaggan som grund med ett distinkt vapen för de olika kolonierna centralt placerat. Förslaget till den nya flaggan för Tyska Sydvästafrika kan ses nedan. I och med krigsutbrottet 1914 så togs aldrig dessa flaggor i bruk.

Bild

Under 1:a världskriget så intog sydafrikanska trupper Tyska Sydvästafrika och de tyska trupperna där tvingades ge upp. Sydafrikanska trupper ockuperade området för den brittiska regeringens räkning och Sydafrika fick mandat för området.

Bild

Denna fana fördes mellan 1915 – 1928 då den byttes ut mot Sydafrikas nationalflagga (se nedan).

Bild

Denna flagga fördes sedan ända fram tills dessa att Sydvästafrika blev en egen stat (Namibia) 1990. Namibia’s nuvarande flagga.

Bild

Den enda flagga som jag kan tänka mig påminner om den du beskriver är den röda fanan som kan ses ovan. Är det den du kanske tänker på.

(Ber i förhand om ursäkt för mitt utsvävande)

/Mikael Sundholm

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 13 juni 2004, 10:24

@Kamelen: Den såg ut som de två översta, förutom att färgerna var tvärt om. D.v.s. Union jack i vanliga färger uppe i hörnet, och vit flaga med röd cirkel med en leopard i.

Vet inte om ni är så där jöättehejare på Corto Maltese, men det var i ett avsnitt där nånnting kallat "Leopardmännen" var med. Nån slags afrikansk inofficiell naturpolis. Det var med en strandad tysk kryssare/slagskepp också.

Önskar jag hittade bilden på flaggan så jag kunde visa.

@Necros: Du läste min beskrivning ovan. :)
Ska genast ut på upptäcksfärd på nätet!

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 13 juni 2004, 10:43

Titta vad jag hittade:

D. LES ETHIOPIQUES (1918)
80s ~ Först publicerad i sv/v i franska Pif Gadget aug 1972 - apr 1973.
Första franska album [1978] ~ Finns ej i albumserien Corto Maltese Bibliothèque.
Italiensk titel: LE ETIOPICHE.
Finns också i en akvarellversion från 1980.

Består av följande fyra fristående men sammanhängande avsnitt:
18. Au nom de Allah le très miséricordieux, le compatissant (1972, 20s, sv/v).
19. Le dernier coup (1972, 20s, sv/v).
20. Et d'autres Roméos et d'autres Juliettes (1973, 20s, sv/v).
21. Léopards (1973, 20s, sv/v).

-DAN
Afrikas horn (Carlsen 3;1982, 96s, sv/v).
18. I Allah den bærmhjertiges navn.
19. Nåde stødet.
20. Romeo og Julie om igen.
21. Leopardmændene fra Rufiji.
-ENG
Corto Maltese in Africa (NBM 5;1987, 96s, sv/v).
avsnitt 18-21

Jag tror det är det, vilket gör att platsen är Rufiji, vart den nu ligger...

Necros
Medlem
Inlägg: 1003
Blev medlem: 11 april 2003, 16:07
Ort: Värmland

Inlägg av Necros » 13 juni 2004, 10:56

Kollade i min gamla skol-atlas och får fram att Rufiji är en flod i nuvarande Tanzania. Tanzania utgörs av de två gamla staterna Tanganyika och Zanzibar.

OT: En liten fråga bara, vad skriver Corto Maltese för typ av böcker och vart kan man få tag på dem.

/Mikael Sundholm

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 13 juni 2004, 11:03

Intressant.

Corto Maltese är en seriefigur skapad av Italienaren Hugo Pratt. Pratt är serietecknare, men han har tydligen varit lite överallt så jag antar han hade koll på det mesta i serierna. Tror han är död dock.

Om du vill ha seriealbumen får du leta på antikvariat som är hyggligt välsorterade, eller leta efter engelska upplagor. :)

Necros
Medlem
Inlägg: 1003
Blev medlem: 11 april 2003, 16:07
Ort: Värmland

Inlägg av Necros » 13 juni 2004, 11:12

Tack för tipset.

/Mikael Sundholm

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 14 juni 2004, 13:03

Varsågod. Serien är faktiskt riktigt bra. :)

Gick/Går på Canal+ som TV-serie.

Skriv svar