Vad kallas vår svenska flagga?

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Buxen
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 augusti 2003, 11:09
Ort: Skövde.

Vad kallas vår svenska flagga?

Inlägg av Buxen » 5 januari 2004, 03:03

Måhända är frågan lite löjlig, men dock har ett flertal länder namnat sina flaggor. Union Jack, Dannebrogen, Star Spangled Banner och Trikoloren.
Har vår blågula fana haft något namn historiskt, och om inte, vad vore ett lämpligt namn på enligt mitt tycke världens vackraste fana?
Om nu frågan anses larvig så är det enligt mitt tycke typiskt svenskt.
Men ändå!

Användarvisningsbild
Medic
Medlem
Inlägg: 283
Blev medlem: 30 april 2003, 16:23
Ort: Malmö/København

Inlägg av Medic » 5 januari 2004, 16:30

Tror att den heter blågula fana

Användarvisningsbild
Ender Wiggin
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 29 april 2003, 22:42
Ort: Kronoberg

Inlägg av Ender Wiggin » 6 januari 2004, 22:41

Nja, fana heter den knappast eftersom fanor, mig veterligen, endast börs framför trupp... Flagga är den mer korrekta benämningen.

Användarvisningsbild
mise
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 september 2003, 22:57
Ort: mise

Re: Vad kallas vår svenska flagga?

Inlägg av mise » 8 januari 2004, 20:46

Buxen skrev:Måhända är frågan lite löjlig, men dock har ett flertal länder namnat sina flaggor. Union Jack, Dannebrogen, Star Spangled Banner och Trikoloren.
Har vår blågula fana haft något namn historiskt, och om inte, vad vore ett lämpligt namn på enligt mitt tycke världens vackraste fana?
Om nu frågan anses larvig så är det enligt mitt tycke typiskt svenskt.
Men ändå!
Nej. Den "blågula fanan" som du skriver om går under det otroligt romantiska namnet "Svenska Flaggan".

Jag skulle nog dessutom vilja säga att det rent historiskt är felaktigt att tro att man sett den svenska flaggan som en nationalsymbol. Den svenska flaggan i dess nuvarande form stammar tydligen dessutom från 1906 då man gjorde om den från en tretungad variant till dagens rektangulära form. Vidare var flaggan ganska okänd bland gemene man; "Redan 1869 upprörs emellertid en riksdagsledamot över den dåliga kunskap som i landet råder kring den svenska flaggan. En kapten hade utfrågat sina beväringar om flaggan och det visade sig att endast 5 av 114 kunde ge ett korrekt svar. Motionären önskade att skolorna skulle införskaffa flaggor, och lära eleverna att känna igen sin fosterlandssymbol. (Biörnstad s 59)".

Flaggan är annars känd sedan mitten av femtonhundratalet. Men att den varit så okänd beror på att den inte använts till lands, utan till havs- därav den tidigare formen på flaggan. Först på 1810- talet började man använda den svenska flaggan som fana vid armén.

Den allra första gången man firade "Svenska Flaggans Dag" var 1893.

Så- med den här bakgrunden är det kanske inte så konstigt att man aldrig hittat på ett annat namn för vår flagga. Hurvida det är en angelägen fråga eller ej är ju upp till var och en att bedöma på egen hand. Jag anser att det är bättre att ha åsikter än att inte ha några- nästan oavsett vilka åsikterna är ;-)

mvh

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 26 januari 2004, 01:55

Kallades den inte sillsalladen när vi var i union med Norge?

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Inlägg av frodeh » 18 februari 2004, 00:09

Björn E skrev:Kallades den inte sillsalladen när vi var i union med Norge?
Sildesalaten ja. Det var unionsmerket som ble kalt det, dvs. den øverste venstre firkanten med en blanding av det svenske og norske flagget. Det så vel like jævlig ut på begge sider av kjølen skulle jeg tro.

Sildesalat:


Bild

Frode

Necros
Medlem
Inlägg: 1003
Blev medlem: 11 april 2003, 16:07
Ort: Värmland

Inlägg av Necros » 18 februari 2004, 10:08

Finns ett par bilder på Unionsflaggorna här:

Unionsflaggor

/Mikael
Senast redigerad av 1 Necros, redigerad totalt 1 gånger.

Knivmakaren
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 9 mars 2004, 11:15
Ort: ------

Re: Vad kallas vår svenska flagga?

Inlägg av Knivmakaren » 21 mars 2004, 13:59

Buxen skrev:Måhända är frågan lite löjlig, men dock har ett flertal länder namnat sina flaggor. Union Jack, Dannebrogen, Star Spangled Banner och Trikoloren.
Men ändå!
Inte alls nån löjlig fråga men jag hoppas du inte tycker jag är gnällig när jag säger att Danmarks flagga heter Dannebrog. Det skall inte vara nån ändelse i slutet men det är något de flesta stavar fel på. Ungefär som att man skulle döpa om Stockholm till Stockholmen osv.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad kallas vår svenska flagga?

Inlägg av Hans » 25 mars 2004, 14:45

Knivmakaren skrev:Inte alls nån löjlig fråga men jag hoppas du inte tycker jag är gnällig när jag säger att Danmarks flagga heter Dannebrog. Det skall inte vara nån ändelse i slutet men det är något de flesta stavar fel på. Ungefär som att man skulle döpa om Stockholm till Stockholmen osv.
Skulle det kunna vara Astrid Lindgrens fel att Dannebrogen har spritt sig. När Emil hissar Ida i flaggstången så tror fru Petronell (?) att Dannebrogen är hissad. Var det inte så?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Vad kallas vår svenska flagga?

Inlägg av Lindir » 25 mars 2004, 21:59

Hans skrev:Skulle det kunna vara Astrid Lindgrens fel att Dannebrogen har spritt sig.
Dannebrogen är en fullt normal bestämd form på svenska och har förekommit sedan flera århundraden tillbaka. Det är också den bestämda formen som är uppslagsord i NE, och den anges som fullt korrekt svenska i SAOB. Det är följaktligen inte alls någon "felstavning".

Som kuriosum kan man nämna att namnet är tidigare belagt på svenska (danabrok, best. form danabroke, 1400-talet) än på danska (1500-talet).

jcb
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 juli 2005, 09:28
Ort: Göteborg

Re: Vad kallas vår svenska flagga?

Inlägg av jcb » 15 augusti 2005, 15:05

mise skrev:Jag skulle nog dessutom vilja säga att det rent historiskt är felaktigt att tro att man sett den svenska flaggan som en nationalsymbol. Den svenska flaggan i dess nuvarande form stammar tydligen dessutom från 1906 då man gjorde om den från en tretungad variant till dagens rektangulära form. Vidare var flaggan ganska okänd bland gemene man; "Redan 1869 upprörs emellertid en riksdagsledamot över den dåliga kunskap som i landet råder kring den svenska flaggan. En kapten hade utfrågat sina beväringar om flaggan och det visade sig att endast 5 av 114 kunde ge ett korrekt svar. Motionären önskade att skolorna skulle införskaffa flaggor, och lära eleverna att känna igen sin fosterlandssymbol. (Biörnstad s 59)".
Den svenska tvärskurna flaggan stammar inte från 1906 utan har brukats under flera hundra år. Däremot har flaggning på land inte varit vanligt före 1900-talet, utan det var framför allt civila fartyg som förde den tvärskurna flaggan.

Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 6 oktober 2005, 22:33

Varför är den svenska örlogsflaggan tretungad medan den danska endast är tvåtungad? Är det någon som har koll på tungornas betydelse och historia?

jcb
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 juli 2005, 09:28
Ort: Göteborg

Inlägg av jcb » 7 oktober 2005, 14:10

Jag har inte sett någon direkt förklaring till varför det har blivit så. Även om det fanns en djupare orsak, vilket jag inte tror att det finns, så är det med all säkerhet mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att hitta denna orsak. Flaggornas ursprung ligger så långt tillbaka i tiden att det är svårt att hitta utförliga belägg i källorna.

Värt att märka är att danskarna inte talar om tungor, utan man talar om splitflag, dvs att flaggan är delad. På engelska kallas den tvådelade (tvåtungade) flaggan för swallow-tailed, dvs den ser ut som stjärten på en svala.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 oktober 2005, 14:16

Stivne skrev:Varför är den svenska örlogsflaggan tretungad medan den danska endast är tvåtungad? Är det någon som har koll på tungornas betydelse och historia?
Lustigt att den här frågan skulle dyka upp just nu, läste precis på dagboken (eller "blogg" för den som vill) från ostindiefararen Götheborg III att denna för SOICS:s två-tungade flagga. Det är knappast någon slump.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=236080

En sak till: "Star Spangled Banner" är väl snarare en beskrivning än ett egennamn?

jcb
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 juli 2005, 09:28
Ort: Göteborg

Re: Vad kallas vår svenska flagga?

Inlägg av jcb » 7 oktober 2005, 14:32

Buxen skrev:... ett flertal länder [har] namnat sina flaggor. Union Jack, Dannebrogen, Star Spangled Banner och Trikoloren.
Om man skall vara lite petig så ovanstående namn av lite olika karaktär. Star Spangled Banner och Trikoloren är beskrivningar av hur flaggorna ser ut. Trikolor är ju dessutom en vedertagen beteckning på vilken flagga som helst som är uppbyggd av tre fält i olika färger. På samma sätt kan man tala om en bikolor eller unikolor (Libyens flagga är ett exempel på det sistnämnda). Dock brukar väl de flesta tänka på den franska flaggan när man talar om trikoloren i bestämd form.

Dannebrogen (eller Dannebrog) talar bara om att det är Danmarks flagga, precis på samma sätt som vi i Sverige kan tala om svenska flaggan. Skillnaden är väl möjligen att Dannebrog har blivit ett egennamn vilket väl svenska flaggan inte riktig har blivit - än i alla fall.

Att kalla den brittiska flaggan för Union Jack är egentligen fel. Jack betyder gös, vilket är den mindre flagga som hissas i fören på ett fartyg. När denna flagga hissas på land så är den korrekta benämningen Union Flag. Både Union Flag och Union Jack betyder egentligen bara att det är flaggan resp gösen för unionen, dvs unionen mellan England, Skottland och Nordirland. Union Jack används för övrigt även som namn på gösen för en annan union, nämligen USA.

Skriv svar