Militära grader och heraldik...

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fr33drik
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 4 maj 2003, 12:09
Ort: Fredrik

Militära grader och heraldik...

Inlägg av Fr33drik » 18 december 2003, 15:42

Hejsan!

Det finns ju egentligen inget korrekt sätt att framställa grader ihop med vapensköldar...någon som har någon ideé på hur man kan göra?

MVH
Fredrik

Användarvisningsbild
Kn Korrekt
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 17 april 2002, 11:05
Ort: Lärdomens hufvudstad

Re: Militära grader och heraldik...

Inlägg av Kn Korrekt » 19 december 2003, 07:46

Fr33drik skrev:Hejsan!

Det finns ju egentligen inget korrekt sätt att framställa grader ihop med vapensköldar...någon som har någon ideé på hur man kan göra?

MVH
Fredrik
Varför skull det finnas det? Graden är ju föränderlig medans ett vapen är permanent och ärvs i generationer, frimurarevapen (oftast) undantaget.

Användarvisningsbild
Fr33drik
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 4 maj 2003, 12:09
Ort: Fredrik

Därför...

Inlägg av Fr33drik » 19 december 2003, 13:00

För att jag vill, med ett ytterligare attribut, kunna framställa ett personligt vapen antaget av en militär...så enkelt är det. Ang. de oföränderliga vapnen... inte riktigt sant. Det är väldigt vanligt med tinktur förändringar och kadens markeringar i Engelsk-Fransk heraldik, även i Sverige men då är det mer vanligt att byta ut hjälmprydnanden till något mer personligt, och i vapenpresentationen så ingår ju hjälmprydnaden lika mycket som något annat.

MVH
Fredrik

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 19 december 2003, 14:32

Det enda jag har sett i denna väg är gamla serafimervapen för fd. överbefälhavare. De har t.e.x. tre stjärnor i en ginstam som tecken för generalsgraden. Någon har också korslagda kommandostavar.

I portugisisk militär heraldik utmärks vapnet för en konteramiral med ett ankare bakom skölden och viceamiral och amiral med två ankare bakom skölden.

Under det gamla franska kungadömet hade man en rad tecken för de övre militära befattningshavarna som t.ex. Frankrikes amiral som hade ett ankare (bl.a. kardinalen hertigen av Richelieu) och marskalkar av Frankrike som hade två korslagda marskalkstavar bakom sin sköld. Även sentida marskalkar av Frankrike som Leclerc hade två korslagda marskalk stavar bakom sitt vapen.

Några speciella tecken för att utmärka lägre grader har jag inte hittat. Men man kan ju t.ex. göra en anspelning på det förband personen tjänstgör vid.

//MK

Användarvisningsbild
Fr33drik
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 4 maj 2003, 12:09
Ort: Fredrik

Visst kan man det...

Inlägg av Fr33drik » 19 december 2003, 18:06

Visst kan man göra det, men jag är mer ute efter just graden till en specifik person, ärvt vapen eller inte. Exemplen i Frankrike och Portugal har jag faktiskt uppmärksammat, men jag undrar hur jag skall utforma, i det här fallet, majors grad tillsammat med dennes vapen. En major har ju inte något särskilt tecken heller, förutom då "strecken". Det finns ju nu också ett "nytt" sätt att hänga tecken och medaljer på under skölden, något i den typen vore alldeles utmärkt! Tål att kluras på!

MVH
Fredrik

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 20 december 2003, 12:47

Möjligen skulle man kunna placera en axelklaff med gradbeteckningen "hängande" från skölden. Frågan är intressant och jag skall prata med några heraldik intresserade vänner så får vi se om de kan komma med några fler förslag.

Angående Frankrike skall jag göra några rättningar amiralen hade två korslagda ankaren bakom sin sköld vars stockar var blå och beströdda med liljor av guld. Det var viceamiralen som hade ett ankare.

Portugals amiraler har två korslagda ankaren av guld vars stockar är belagda med två quinassköldar (i blått fem rundlar av silver i ett andreaskors, detta är Portugals gamla vapen). Viceamiralen har två korslagda ankaren av silver vars stockar är belagda med två quinassköldar. Koteramiralen har två korslagda ankaren av silver utan quinassköldarna.

//MK

Användarvisningsbild
Fr33drik
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 4 maj 2003, 12:09
Ort: Fredrik

Ahh!

Inlägg av Fr33drik » 20 december 2003, 17:59

Ahh!...smart, det har jag inte tänkt på! Precis som med medaljerna och diverse förtjänsttecken borde det gå alldeles utmärkt! Undra om man skall skilja män från kvinnor? (förutom då sköldformen, en kvinna får ju naturligtvis framställa sitt vapen i en "vanlig" sköld!). Återkom gärna!!

MVH
Fredrik

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 21 december 2003, 14:47

Man kan ju också visa gradbeteckningen i själva vapnet t.ex. i en kanton.

//MK

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 5 januari 2004, 14:29

Kom också att tänka på att jag sett att den portugisiska arméns sergeantskola har ett fält med sparrar. Detta gäller även underofficerskolorna i förenta staternas armé. 8th US Army NCO Academy har t.ex. i sin sköld tre sparrar.

//MK

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 12 januari 2004, 16:29

Bild på vapnet för den portugisiska arméns sergeantskola från den portugisiska arméns hemsida http://www.exercito.pt

Bild

//MK

jonar242
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 mars 2003, 15:41
Ort: Stockholm, SWEDEN
Kontakt:

Inlägg av jonar242 » 12 april 2004, 23:55

tyskaorden skrev:Möjligen skulle man kunna placera en axelklaff med gradbeteckningen "hängande" från skölden.
Jag tror inte det är helt lämpligt - i internationell heraldik är denna plats reserverad för utmärkelser avsedda att bäras i band på bröstet eller runt halsen. Eftersom det rör sig om en major så förutsätter jag att han har några som han vill ska tecknas in.

Dessutom, hur blir det om majoren stiger i graderna? Är det inte bättre att ta upp truppslaget i vapnet snarare än graden för att få något mer konsistens?

/J

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 14 april 2004, 18:44

Medger att det inte kanske inte är det allra bästa sättet att placera en axelklaff under skölden. Det var nu bara ett förslag som kanske inte var så allvarligt menat.

//MK

Skriv svar