Quiz: Heraldik

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Markus Holst » 1 januari 2020, 00:19

Jag ger dig rätt eftersom frågan var otydlig.

Karl Knutsson Bonde är korrekt.

På fråga två hade jag tänka mig Johannes Paulus II, men efter en snabb koll hittar jag flera kyrkliga potentater som passar in på beskrivningen, band annat biskopen av Durham. Stockholms stift är ett svar så gott som något, så frågan är din.

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 1 januari 2020, 08:39

Okay, vi fortsätter på samma tema. Att Marseilles kommunvapen ser ut som den finska flaggan är välbekant, liksom att hertigdömet Savojens vapen ser ut som den danska. Nämn två europeiska städer vilkas kommunvapen ser ut som den svenska flaggan (det kanske finns fler, men jag känner till två).

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 1 januari 2020, 09:14

D'azur à la croix d'or: Toulon

D'azzurro alla croce d'oro: Verona

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 1 januari 2020, 17:44

Alldeles riktigt! Toulon är väl främst känt som en flottbas, där Napoleon för första gången visade sin militära förmåga genom att befria staden från kontrarevolutionärerna och engelsmännen. Och Verona är känt för... tja, en hel massa. Shakespeare, till exempel.

Femtiotrean har frågan.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 1 januari 2020, 19:06

Jag undrar om det finns europeiska städer som har kommunvapen som ser ut som den norska eller den isländska flaggan? Och hur blasonerar man ett sådant vapen?

(På tyska t.ex: In Blau ein rotes silbern bordiertes Kreuz. På italienska: Di rosso alla croce bianca, bordato di azzurro. Tror jag.)


Men det var inte min quizzfråga. Det är inte bara städer och kommuner, kungliga och adliga osv som har vapensköldar. Man kan utan att överdriva påstå att många idrottsklubbar har vapen som är äldre, traditionsrikare och djupare förankrade än många svenska (eller finska) kommunvapen. Men heraldiken och traditionern fär vika sig för pengarnas makt - eller närmare sagt för huvudsponsorens vilja.

För nåra år sedan gjorde en mycket välkänd europeisk storklubb en diskret liten förändring i sitt vapen på vad jag tror kallas "fan merchandise" på engelska. Man tog helt enkelt bort en mycket liten men väsentlig detalj.

Vilken detalj?
Vilken klubb?
Vad var orsaken?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 2 januari 2020, 10:10

Man kan hitta svaret utan att vara insatt i idrott eller just denna sport. Allmänbildning, samtidskunskap, logisk resonemang, nyfikenhet och villighet att spendera fem minuter åt att på ett förnuftigt sätt göra ett par enkla sökningar är allt som behövs...

...men om man anser att heraldiken är bara en kuriös hobby och att det krävs ett specialintresse för att ta del i quizzen...tja, då hjälper ingenting.

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 2 januari 2020, 15:31

Hmm... Jag har inte ännu hittat någon klubb - men jag har hittat ett landslag som har gjort en intressant ändring. Här är en läsövning för dem av er som behärskar nederländska:

https://sportnieuws.nl/voetbal/vrouwenv ... -op-borst/

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 2 januari 2020, 18:36

Bild

"The Netherlands Women’s National Team has a new crest, replacing the lion with a lioness."

De OranjeLeeuwinnen - Nederlands vrouwenelftal :thumbsup:




PS Rätt sport, fel land.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 4 januari 2020, 09:14

Även den som inte vet så hemskt mycket om fotboll har säkert hört namnet på storklubben. Den som har aldrig brytt sig om fotboll men som ändå vill vara med och söka svaret till denna heraldikquizzfråga kan "follow the money",

Varifrån kommer de stora sponsorerna nuförtiden? Inte bara i fotboll utan också i många andra traditionsrika, klassiska sporter i Europa. Vad kunde dessa relativt nya "samarbetspartnerna" kanske ogilla?

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 4 januari 2020, 22:10

Jag har rådfrågat folk i min bekanskapskrets, och de säger att den mest omtalade förändringen av ett fotbollslags emblem på senare år är Juventus' övergång från en traditionell sköld-liknande symbol till ett stiliserat J:
https://en.wikipedia.org/wiki/Juventus_ ... nd_symbols
Men jag vet inte om det är detta du avser.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 4 januari 2020, 22:53

På 2000-talet har Juventus haft italienska, franska och holländska huvudsponsorer - alltså ingenting nytt som skulle ha orsakat heraldiska förändringar där.

Den största samarbetspartnern till klubben i fråga har sedan år 2013 varit ett statsägt flygbolag från ett land utanför Europa. Klubben har också gjort stora investeringar som financierats av ett bank från samma land.

Klubben har traditionellt fått avnjuta av en viss kunglig favör - som man kan beskåda i klubbens vapen. Och det är just där som man så att säga klippte eller retuscherade bort en detalj. Officielt skedde förstås ingenting, vi talade ju om "fan merchandise"...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Markus Holst » 4 januari 2020, 23:02

Kan du månne syfta på när tre kronor byttes ut mot Polarvagnens logga?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 5 januari 2020, 10:02

En historia som jag inte kände till!


Bild

http://polarnostalgi.blogspot.com/2006/ ... ronor.html

"/.../den största bedriften var nog att sätta polarbjörnen på tre kronors matchtröja.
– Det blev ett stort rabalder och allt blev tvunget att godkännas av statsheraldikern eftersom kronmärket tillhörde statsvapnet som inte fick kommersialiseras. Vi löste det genom att skriva tre kronor på tröjan och då kunde han inte protestera."


Men vi sökte ju en klubb och närmare sagt en fotbollsklubb...

Frågan blev svårare än jag hade trott och mer knappologisk än jag hade önskat och det har kanske gått i stå:

Sporten: fotboll
Landet: Spanien
Klubben: Real Madrid
Förändringen: den kungliga kronan förlorade krosset
dåligfråga.jpg
dåligfråga.jpg (82.99 KiB) Visad 151 gånger
Det blev rubriker och kommentarer. "Real Madrid Shock Fans by Tweaking Their Club Badge to Improve Revenue From the Middle East" "Real Madrid will alter the crown on top of their badge to eliminate the traditional christian cross on team apparel that sells in various countries in the Middle East."

Men vapnet på spelarnas skjortor och skjortor som såldes i Spanien förändrades inte, så I guess it wasn't such a big deal after all...


Frågan är fri! Det borde inte varaför svårt att komma med en bättre fråga!

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 7 januari 2020, 21:12

Vad har följande ätter gemensamt?

Beck-Friis (Frih. 278)
Hierta (Frih. 256)
Hård (Grev. 78)
Peyron (Frih. 392)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Markus Holst » 7 januari 2020, 22:11

Fyrdelad sköld med hjärtsköld?

Skriv svar