Quiz: Heraldik

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 27 april 2019, 11:13

Om man går till bokhyllan och granskar litteraturen i ämnet så fuskar man aldrig!

Heraldik är inte ett naturvetenskap och ett vapen kan blasoneras på flera olika men helt korrekta sätt.

Blasonering som det finns på nätet är "Skjoldet firdelt med Sølv Hjerteskjold, hvori en hvidklædt Haand, holdende en Pen; 1. og 4. Felt en oprejst kronet Sølvløve, holdende en sammenbunden Sæk i Rødt; 2. og 3. Felt en Sølvlilje i Blaat mellem to røde, to blaa og to hvide Strudsfjer, paa den kronede Hjelm en Sølvlilje."

Berättar Achen mer om vapnet? Jag har funnit varken det mjölsäckhållande lejonet eller den fjäderpennahållande handen nån annanstans (på nätet) :| :?:

Frågan är din!

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 27 april 2019, 16:22

Nej, Achen berättar inte något mer om vapnet, men han hänvisar till "NDA side 83" och "DAÅ 1920 side 474". Det kanske står något där? (Jag har varken Nyt Dansk Adelsleksikon (NDA) eller Danmarks Adels Årbog (DAÅ) i min bokhylla)

Men... är verkligen frågan min? Det var ju du som klarade av prins Rainier och prinsessan Grace av Monaco?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 27 april 2019, 16:46

Jag hade fräckheten att ta frågan utan att vänta tills tyskaorden godkände mitt svar :roll: 8-) Nu är det tur för frågan efter den frågan :lol:

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 27 april 2019, 21:59

Okay. Här kommer en bild som inte kan hittas med Googles bildsökningsfunktion:
Vapen.jpg
Vapen.jpg (135.15 KiB) Visad 789 gånger

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 28 april 2019, 21:41

Ett tips: Det kan inte vara någon helt obetydlig person, eftersom skölden är behängd med Serafimerorden...

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 29 april 2019, 21:38

Ett tips: Teckningen är signerad "J. Rehn Sculpsit", det vill säga att den kände 1700-talskonstnären Jean-Eric Rehn har utfört teckningen som ligger till grunden för gravyren. Vi befinner oss alltså mitt i det svenska 1700-talet.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 29 april 2019, 23:54

Du borde kanske ha trollat bort mottot. Det är fullt möjligt att den som kunde ha svarat inte längre brydde om frågan. Det finns ju en lätt tillgånglig lista av Serafimordens mottagare, komplett med motton...

Bild

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Jo ... %C3%B6pken

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 30 april 2019, 14:18

Bild
bogesundsnygotiskamatsal.png
bogesundsnygotiskamatsal.png (446.97 KiB) Visad 756 gånger
Båda bilder från Bogesunds slott, den första efter, den andra under renoveringen?? Inte samma rum eller sal och följaktligen inte heller samma takm, men månne det är ändä de samma, höpkenska vapensköldar?

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 30 april 2019, 16:20

Alldeles riktigt: Anders Johan von Höpken, ledare för Hattpartiet, kanslipresident, författare till "Tal om yppighets nytta" m.m. Jag lät valspråket stå kvar eftersom jag trodde att det var så pass vanligt att om man googlade på det skulle man få så många träffar att man ändå inte kunde hitta rätt person.

Jag har aldrig varit inne i Bogesunds slott, utan bara sett det från utsidan - en ganska beklämmande syn. Inne i Stockholm bodde von Höpken i ett hus som låg i hörnet Klarabergsgatan - Drottninggatan, vid nedgången till T-Centralens tunnebanestation, alldeles på platsen för entrén till Åhléns varuhus. I ett kulturland skulle naturligtvis en sådan byggnad ha bevarats till våra dagar, och det skulle ha satts upp en minnesplatta på dess vägg: Här bodde en av vårt lands stora statsmän. Men eftersom Sverige inte är något kulturland revs huset på 1950-talet för att bereda plats för Åhléns.

Femtiotrean har frågan.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 30 april 2019, 16:49

Om vapnet är tillräckligt gammalt, kan det hända att man egentligen inte vet vad ett visst sköldemärke är. Blasonering kan ha fel eller en blasonering påstår ett och en annan någonting annat.

Jag vill inte pästå att jag känner till en massa sådana fall och jag är nyfiken på om det finns så många att alla quizdeltagare kan lätt göra en lista med ett halvdussin...

..men det räcker med ett vapen!

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 2 maj 2019, 17:22

Jag lyckas inte komma på ett halvdussin, men några stycken blir det i alla fall:
Vasavapnet (före 1540-talet): Är det en sädeskärve (som det tolkas som efter 1540-talet) eller en stormvase eller en fjädervippa eller en orrstjärt?
Den franska liljan (fleur de lis): Är det en spjutspets eller en blomma eller något annat? Och om det är en blomma - är det en lilja (som namnet antyder) eller en iris?
De små figurerna i danska riksvapent: är det hjärtan eller sjöblad?
Släkten von Knorrings sköldmärke: är det en dryckeskanna eller ett kvarnjärn eller ett städ (sett uppifrån)?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 2 maj 2019, 21:57

Hjärtan eller sjöblad? Det var ett frågetecken jag kände förut, men om von Knorrings sköldmärke läste jag alldeles nyss:

"Enligt en inom släkten Knorr i Eichsfeld bevarad släkttradition föreställde sköldmärket en "Mörser" (mortel på tyska men senare också ordet för mörsare). Då Steinmetzen utarbetade sin genealogi över släkten Knorr blev han av en släktmedlem upplyst om att det var fråga om en mörsare; 1600-talet var ju en krigisk tid och man tyckte förmodligen att en mörsare var en mer ståndsmässig vapenfigur än en alldaglig mortel, i all synnerhet som man samtidigt lade sig till med prefixet von före namnet. Under barocktiden tänkte man in på att Knorrarnas förfäder tog i bruk sitt sigillmärke vid en tidpunkt då varken krut eller mörsare användes. De kom först vid sekelskiftet 1400-1500."

Och mer därtill: https://www.vonknorring.fi/slaktvapnet.html


Hur som helst, det var en bra fråga - för jag lärde mig någonting nytt! Och för att den följs av en ännu bättre fråga som jean-jacques skall ställa oss!

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 3 maj 2019, 15:23

Här kommer en lite knepig fråga:
Danmarks vapen har ju tre lejon (eller ibland leoparder). Två andra länder, som tidvis lytt under Danmark under förheraldisk tid, har också tre lejon (eller leoparder) i sina vapen, nämligen England och Estland. För provinser använder man en förkortning av vapnet, till exempel två lejon. Nämn två gamla danska provinser som för två lejon (eller leoparder) i sina vapen.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 4 maj 2019, 07:55

Om du hade bett oss att nämna *en* gammal dansk provins så skulle du ha skrivit "Här kommer en kanske alltför lätt fråga" :lol:

To gående blå løver over hverandre med røde tunger og guldbevæbning, alt i et gyldent skjold.

Men två eller fler, ja, då blir det "lite knepig" :?

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 4 maj 2019, 08:46

Jag antar att ditt första svar avser Slesvig. Men den andra provinsen... Ja, jag kan väl hjälpa till så mycket som att säga, att den provinsen aldrig har tillhört danska kronan - men att den ändå har varit "dansk" i den meningen att den har bebotts och behärskats av danskar. Och än idag, efter över tusen år, har provinsen ett namn som minner om dess nordiska förflutna.

Skriv svar