Quiz: Heraldik

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 3 april 2018, 06:38

Sir Anthony borde ha hållit sig till konsthistoria och pederasti.

Jag är "eminently pleased with" min nyvunna färdigheter i bildbehandling:
kvizzzz.jpg
kvizzzz.jpg (46.74 KiB) Visad 677 gånger
Som man ser, här är det någon som blåser på någonting. Vem, vad - och vems vapen (utan en inte oviktig detalj) ser vi?

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 3 april 2018, 13:33

Du håller dig kvar inom Vatikanen och avbildar Pius VI:s vapen, men utan de blommor som vindarnas gud Aelus blåser på.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 3 april 2018, 14:39

Pius VI, född Giovanni Angelico Braschi

Bild

https://en.wikipedia.org/wiki/Palazzo_Braschi (och https://en.wikipedia.org/wiki/Museo_di_Roma om man reser till Rom)

Frågan kommer som en gummiboll tillbaks till jean-jacques!

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 3 april 2018, 17:30

Finn fem fel:
vapen.jpg
vapen.jpg (40.36 KiB) Visad 669 gånger

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 4 april 2018, 16:16

Huvudbonaden: bör vara pävekronan eller triregnum; här har vi bara två så kallade ?
Banden: bör vara röd överall
Nycklarna: bör vara den ena av guld och den andra av silver
Skölden: den översta kulan bör vara blå och en aning större än de andra och ha guldliljor
Devisband: bör vara ett annat valspråk: jag är inte alldeles säker på om påvens vapen brukar ha sådana eller inte

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 4 april 2018, 18:55

Det är rätt. Men här är ändå ett par kommentarer:

> Huvudbonaden: bör vara pävekronan eller triregnum; här har vi bara två så kallade ?
De allra senaste påvarna har slopat bruket att kröna vapnet med en tiara; i stället har de bara en mitra av denna lite trista modell. Men under renässsansen, när påvarna tillhörde släkyen Medici, hade de definitivt den traditionella tiaran med tre guldkronor.

> Skölden: den översta kulan bör vara blå och en aning större än de andra och ha guldliljor
Varför det? Om man tittar på familjen Medicis vapen ser man att det definitivt har sex röda kulor. Varför ska då den översta vara blå med gyllne liljor?

> Devisband: bör vara ett annat valspråk: jag är inte alldeles säker på om påvens vapen brukar ha sådana eller inte

En del påvar har faktiskt haft deviser: den nuvarande har "Genom medlidande och utvaldhet": https://w2.vatican.va/content/francesco ... cesco.html
Jag vet dock inte om renässanspåvarna hade några deviser. Den enda italienska renässansperson jag känner till för vilken "e pluribus unum" skulle passa vore kanske Cesare Borgia, som med hjälp av sin far, påven Alexander VI, försökte ena Italien till ett rike.

Femtiotrean har frågan. Men jag är nyfiken på vad du har att säga om den blå kulan med liljorna.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 4 april 2018, 21:33

Jan kan bara citera vad jag har kunnat läsa: "The reigning branch of the Medici carried Or six torteaux. In 1465 the central of the three in chief was augmented by the King of France with three fleurs-de-lys Or "in segno de singulare affezione", and therefore was made azure." Den blåa kulan med guldliljorna är alltså en augmentation.

https://en.wikipedia.org/wiki/Augmentation_of_honour
https://waslingmedia.se/vad-ar-augumentation/

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 4 april 2018, 23:08

Det stämmer. Medici-vapnet hade ursprungligen sex röda kulor, men familjen blev under 1400-talet så rik och betydelsefull att den fick franske kungens tillåtelse att byta ut den översta kulan med en blå, med gyllne liljor (familjen var under renässansen nära lierad med Frankrike i kampen mot Spanien, Aragonien och den tyske kejsaren). På 1500-talet, när familjen började producera påvar, hade alltså vapnet fem röda kulor och en blå kula med liljor.

Femtiotrean har frågan.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 5 april 2018, 11:45

kvissvapen.png
kvissvapen.png (148.44 KiB) Visad 631 gånger
???

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 8 april 2018, 14:31

Staden Vasa i Finland?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 8 april 2018, 18:25

Det stämmer.

Vasa stads vapen grundar sig på Vasa-ättens vapen. År1918 fogades då vapnet ett frihetskors som Akseli Gallen-Kallela ritat det som tack för och till minne av den tid då Vasa fungerade som Finlands huvudstad under inbördeskriget. Det handlar alltså om en augmentation som i fallet Medici, det var senaten som liksom spelade rollen av kung. Enligt finska heraldikerna är S:t Michel inte att jämföra; det var staden som fick hedersmärket och därför kan det möjligen ses som ett gränsfall, men inte en äkta aurgmentation tll vapnet. (Hur som helst, det är inte samma hedersmärke, så....)

Tyskaorden fortsätter

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 8 april 2018, 21:18

Funderar på en ny fråga tills i morgon.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 9 april 2018, 18:45

Då kommer här ett nytt vapen vad är detta?
Bilagor
skalfra29.jpg
skalfra29.jpg (13.95 KiB) Visad 615 gånger

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 10 april 2018, 17:13

Andreaskorset för tankarna till Skottland. Passare och vinkelhaken till frimurare och de tre tornen och de förkläden som de två gentlemämmen har på sig likaså, nen djupare i symboliken når jag inte.

Google är kvissdeltagares bästa vän:

https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Lodge_of_Scotland

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 10 april 2018, 19:41

Hel rätt det är Skotska storlogens vapen. Frågan är din Femtiotrean.

Skriv svar