Quiz: Flaggor
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Re: Flagg-quiz
Det är Alaskas flagga om jag inte minns fel. Då kanske du tänker på The Lucky Swedes som hittade guld där?
Det är Alaskas flagga.
Det är flaggan i sig som har en svensk anknytning (menar dock ej färgerna) 
/CvD
/CvD
Ledtråd: Det har att göra med personen som designade Alaskas flagga.
/CvD
/CvD
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Aha, hittade då att Alaskas flagga skapades 1927 utifrån det vinnande förslaget i en tävling. Detta förslag var inskickat av den då trettonårige Benny Benson, han hade svenskt påbrå. Stjärnorna bildar stjärnbilden Karlavagnen och den ensamma stjärnan står för Polstjärnan. Där har du för övrigt ytterligare en svensk koppling efter som det svenska kungavapnet innehåller Karlavagnen i Bernadottedelen av vapnet.
Och där har vi rätt svar. 
Benny Benson hade en svensk far och en aluet-rysk mor, så där har vi anknytningen jag syftade på.
Men du har rätt med Karlavagnen också. 
https://www.alaska.edu/uajourney/histor ... nd%20Song/
Tyska orden flagger vidare.
/CvD
PS För övrigt tycker jag att Alaskas flagga är en av de bättre av de amerikanska, skulle säga bland de fem bästa.
Benny Benson hade en svensk far och en aluet-rysk mor, så där har vi anknytningen jag syftade på.
https://www.alaska.edu/uajourney/histor ... nd%20Song/
Tyska orden flagger vidare.
/CvD
PS För övrigt tycker jag att Alaskas flagga är en av de bättre av de amerikanska, skulle säga bland de fem bästa.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Ja Alaskas flagga är klart en av de bästa amerikanska delstatsflaggorna. Men vad är då detta för flagga?
- Bilagor
-
- flaggfra.jpg (37.21 KiB) Visad 1757 gånger
Brunswick Steamship hade en rederiflagga som såg liknande ut men jag antar att det inte är den du syftar på.
/CvD
/CvD
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Nej det är inte en rederiflagga. Den tillhörde en numera upphörd europeisk stat. Att den ser ut som de skandinaviska korsflaggorna är kanske inte en slump.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Storhertigdöme i norra Tyskland.
- Dag den vise
- Medlem
Det är Oldenburgs flagga, vars greve Kristian I förövrigt 1448 även blev kung av Danmark (och Norge 1450) och 1457-64 var han även svensk konung.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Hel rätt, du hissar nästa flagga Dag den vise.
- Dag den vise
- Medlem
Vilken kortlivad stat var före Brasilien med att använda en flagga med grön bakgrund och stjärnor?
Någon ledtråd?
/CvD
/CvD
- Dag den vise
- Medlem
En rebellisk europeisk koloni som snart gick upp i en större stat som fortfarande i högsta grad existerar.
- Dag den vise
- Medlem
Här blev det visst fel, då området ifråga officiellt nämligen aldrig var en koloni utan ett territorium.