Quiz: Flaggor
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Jomenvisst är det Nylands Jaktklubbs flagga, använd mellan 1882 och 1910. Om jag har förstått det rätt så är det här ursprunget till den finska flaggan. Kejserliga jaktklubben i St Petersburg förde en vit flagga med ett blått andreaskors och ev. något vapen varför finnarna i Helsingfors skapade denna flagga som pendang. Med tiden och ökat motstånd mot det ryska inflytandet i Finland skall jaktklubbens flagga ha blivit en symbol för det finska och antogs vid självständigheten som nationsflagga. Rätta mig gärna om jag har fel!
tyskaordens flagga!
/Per
tyskaordens flagga!
/Per
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Efter en fingervisning i rätt riktning från Gerle (man tackar) ger det hela vid handen att det rör sig om en Dienstflagge der Mitglieder des Senats vilket betyder ungefär (ursäkta min rostiga tyska); Tjänsteflagga för medlemmar av Senaten.
Om detta är det svar du söker och då jag inte vet när jag kan posta en ny fråga lämnar jag över frågan till Gerle om han har någon ny flagga.
/Mikael Sundholm
Om detta är det svar du söker och då jag inte vet när jag kan posta en ny fråga lämnar jag över frågan till Gerle om han har någon ny flagga.
/Mikael Sundholm
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Får passa på att slinka in och meddela att det är alldeles rätt.Necros skrev:Efter en fingervisning i rätt riktning från Gerle (man tackar) ger det hela vid handen att det rör sig om en Dienstflagge der Mitglieder des Senats vilket betyder ungefär (ursäkta min rostiga tyska); Tjänsteflagga för medlemmar av Senaten.
/Mikael Sundholm