Quiz: Heraldik

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 13 september 2018, 18:02

Får jag komma mellan med en lite lättare fråga? Titta på det ståtliga österrikisk-ungerska vapnet ovan. Den lilla skölden i mitten (den som det hänger något slags dött djur under) har tre fält. Vad representerar de tre fälten?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 14 september 2018, 20:32

Svaret till den lite svårare frågan kunde också vara:

Bild

https://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96ste ... mannschaft

Bild



Svaret till den lite lättare frågan fär vi här:

"Das Wappen des Allerhöchsten Herrscherhauses verband beide Reichshälften übergreifend, aber nicht überherrschend.

Das Wappen des Allerhöchsten Herrscherhauses ist den Schilden der beiden Staaten Österreich und Ungarn so aufgelegt, dass es beide übergreift, selbst
aber von den historischen Kronen der beiden Staatswappen: der österreichischen Kaiserkrone und der ungarischen heiligen Krone überhöht wird. Der Schild dieses Wappens ist zweimal gespalten und zeigt im Mittelfelde einen silbernen Balken in Rot (Haus Österreich), rechts einen blau gekrönten, gewaffneten und gezungten roten Löwen in Gold (Habsburg) und links einen mit drei schrägen, gestümmelten silbernen Adlern belegten roten Schrägbalken in Gold (Lothringen). Den Schild bedeckt die den kaiserlichen Prinzen und Erzherzögen von Österreich und königlichen Prinzen von Ungarn zustehende siebenbügelige Königskrone und umschlossen wird er von der Kollane des Ordens vom Goldenen Vlies."

Huset Habsburg-Lothringens vapensköld, tre gånger kluven med Habsburgska krönta lejonen till vänster, i mitten en stolpe med en vit bjälke på rött fält (den österrikiska röd-vita flaggan vilket var vapen för Huset Babenberg). Till höger (post) Huset Lothringens vapen, en röd ginbalk med tre vita örnar, på guldfält.

Det döda djuret är en bagge.

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 16 september 2018, 13:59

Rätt! De tre fälten representerar Habsburg, Österrike och Lothringen. Femtiotrean har frågan. Men - kan du också säga varför Lothringen finns med i vapnet får du en extrapoäng. Habsburg och Österrike (som är habsburgarnas gamla arvland) vapen kan man ju begripa. men Lothringen, som ju ligger långt bort från habsburgarnas traditionella domäner - varför finns det med i sammanhanget?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 16 september 2018, 19:30

Det är kanske lite komplicerat hur det hela egentligen började men jag tror vi kan för enkelhets skull säga att det började år 1736 när vigseln mellan Maria Theresia och hertig Frans Stefan av Lothringen ägde rum. Lothringen fick han bara lite senare avträda men titeln fick han behålla.
Kuvakaappaus-1.png
Kuvakaappaus-1.png (120.37 KiB) Visad 565 gånger
???

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 16 september 2018, 20:59

> jag tror vi kan för enkelhets skull säga att det började år 1736 när vigseln mellan Maria Theresia
> och hertig Frans Stefan av Lothringen ägde rum.

Ja, det var just det jag tänkte på. Så egentligen kan man säga (om vi begränsar oss till den agnatiska definitionen av en ätt) att ätten Habsburg utslocknade när Maria Theresia dog 1780. De habsburgare som kom därefter hörde, så vitt jag förstår, till huset Vaudémont. Nu kanske man inte ska vara strikt agnatisk; vi har många exempel på att en ätt dör ut på svärdssidan, men namnet fortsätter att bäras om moderns namn anses "finare" än faderns. Således dog huset Romanov egentligen ut 1730, men Peter den Stores dotter, som gift sig med en hertig av Holstien-Gottorp, förde Romanov-namnet vidare till sina barn - och eftersom Romanov anses finare än Holstein-Gottorp (åtminstone i Ryssland) heter de senare tsarerna Romanov. Och i vår tid kommer det danska kungahuset fortfarande i framtiden att heta Oldenburg, och det svenska Bernadotte.

Nu ska jag försöka identifiera vapnet som Femtiotrean har lagt ut!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 18 september 2018, 09:52

Fältet är av guld.

Det är ett oxdjurhuvud, men...

Nosringen är av guld men...

Så här kan det se ut i Ukraina:
sarkofag.jpg
sarkofag.jpg (112.73 KiB) Visad 543 gånger
Och så här kan det se jut i Frankrike:
Portrait.jpeg
PS I båda fallen har döttrar giftats bort eller giftat sig till en annan vapenbärande släkt.

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 19 september 2018, 10:11

Det där sista är ju Marie Leczinskas vapen, som fransk drottning (gift med Ludvig XV). Hon hade ett spännande levnadsöde, växte upp i Kristianstad och talade flytande svenska (med skånsk accent) med svenskar som besökte hovet i Versailles.

Så jag antar att vapnet tillhör den polska kungafamiljen Leczinski.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 19 september 2018, 13:41

Portrait_de_Marie_Lecksinska_en_[...]Duponchelle_Graveur_btv1b84097468.JPEG
Svaret är helt rätt vad gäller Marie Leszczyńska och hennes vapen. Men svaret är ändå inte helt eller fullständigt rätt - därför att det måste konstateras att den polska heraldiken är lite annorlunda....?

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 19 september 2018, 19:25

Aha... Du kanske menar att vapnet tillhör en större grupp än en släkt? De polska vapnen brukar ju bäras av flera släkter, som inbördes hör ihop i något slags klan? Men till vilken vapenklan kan famlijen Leczinski höra?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 19 september 2018, 22:20

Det är kanske inte en alltför lätt fråga - om man vägrar googla!

https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der ... inschaften

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 21 september 2018, 09:25


jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 21 september 2018, 10:31

Intressant. Så den kungliga familjen Leczinski tillhörde alltså vapenklanen Wieniawa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wieniawa_coat_of_arms

Det var spännande att titta på sidan du angav, med alla de polska vapnen. Jag insåg plötsligt att påven Johannes Paulus II:s vapen, som jag tidigare bara tyckt var konstigt, i själva verket är ett traditionellt polskt vapen av samma slag som vapnen Agryppa och Debno.

Men vad har den polska vapenklanen Hozyusz att göra med familjen Medici i Florens?
Jag känner inte till svaret, men låter detta vara nästa fråga för vår quiz...

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 22 september 2018, 22:00

En liten tillbakablick:

Vapnet i den första frågebilden var från benedektinklostret i Leżajsk

Den andra är Wiktoria Leszczyńskas sarkofag i en liten kyrka i Krzeszowice i Polen. (Alltså inte i Ivano-Frankivsk i Ukraina, som jag hastigt trodde; polska är ett av de många språk som är kanske lättare att förstä en googletranslateengelska.) Hon var gift med Józef Potocki - som är inte helt okänd i Sveriges historia - och hans vapenklan hette Piława.

Det är "egentligen" ett bisonhuvud i Wieniawa-vapnet och *då* är nosringen av guld, men bisonhuvudet är kanske lättare att måla än att gravera i sten och då blir det ju ett oxhuvud och nosringen kan det inte vara bar av samma tinktur som fältet...


Om jag har förstått rätt. så hade Karol Józef Wojtyła inget vapen, alltså hans familj var inte slachta, polsk (små)adel, och det var först när han bleb kardinal som han fick ett vapen:

Bild

Vapnet var av polsk typ som du oberverade och bokstaven M stod för heliga jungfru Maria. Sen när han blev påve fick han förstås ett nytt vapen som ritades av den katolska kyrkans heraldiker Bruno Bernard Heim. Han gillade inte alls kardinalvapnet, svart i ett bätt fält var ju helt fel och bokstaver var i hans tycke inte helt acceptabla, men Johannes Paulus II ansåg annorlunda och följaktligen det var bara tinkturerna som "rättades till":

Bild

Bokstaven W i vapnen Agryppa och Debno är egentligen inte en bokstav utan två uppochnervända och ihopslagna sparrar som på polska heter łękawica.
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%81%C4 ... a_herbowa)


Men äntligen som ett svar till frågan:

Bild

Stanisław Hozjusz eller Stanislaus Hosius utnämndes år 1561 till kardinal av påven Pius IV som var född Giovanni Angelo Medici. Högra sidan är alltså ett slags gåva och vänstra sidan med benet det gamla vapnet.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 22 september 2018, 22:15

Jag ber om ursäkt men jag har fräckheten att ställa en ny fråga redan nu.

Det är tyvärr inte bara respektabla heraldiker som tror sig kunna rita ett heraldiskt vapen. Nedan ser vi någonting som kunde kanske kallas förfärligt:
heraldicabomination.jpg
heraldicabomination.jpg (48.27 KiB) Visad 471 gånger
Jag har suddat bort både namnet på det som vapnet hör till och valspråket som är förstås på latinska. Det är kanske inte omöjligt att resonera sig fram till ett vettigt eller kanske - med lite hjälp från vår vän Google ett helt rätt svar?

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 23 september 2018, 21:12

Ett intressant vapen. Av hjärtskölden sluter jag mig till att den rör sig om en finne, av de fyra fälten att det är en finne med internationella utblickar. Jag har ingen aning - men jag drar till med att det är ett påhittat vapen för Martti Ahtisaari.

Skriv svar