Quiz: Heraldik
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Re: Heraldik-quiz
Banér och Natt och Dag?
-
jean-jacques
- Medlem
Banér är rätt. Men Natt och Dag härstammar inte från Skåne - och inte har den släkten någon anknytning till Hjalmar Gullberg heller. Titta lite närmare på vapnet, så ser ni att det avviker en smula från Natt och Dag-vapnet.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Kan det vara Tott/Thott då?
-
jean-jacques
- Medlem
Japp, där satt den! Den litterära anknytningen var, att Hjalmar Gullbergs älskarinna hette Greta Thott, och han har litterärt behandlat familjen i raderna om Skabersjö: "Själv kungen i nåder far dit från sitt slott, och jagar fasaner med grevarna Thott". Carl Snoilskys mor var född Banér, och han har också skrivit en hel del om släkten, främst i "Svenska bilder".
Tyskis har frågan.
Tyskis har frågan.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Ok, då skall jag komma med en ny fråga. En stad som fick nytt namn och nytt vapen på 1980-talet.
En enda afrikanska (estetiken känns distinkt afrikansk) stad jag kan tänka på som passar är Harare som hette Salisbury(?) innan Zimbabwe blev självständigt på, just, 80-talet.tyskaorden skrev:Ok, då skall jag komma med en ny fråga. En stad som fick nytt namn och nytt vapen på 1980-talet.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Helt rätt det är Harares vapen. Salisbury som staden hette fram till 1982, hade det vapen som visas nedan.

Bild Bruce Berry, Flags of the World.

Bild Bruce Berry, Flags of the World.
Du ger för många ledtrådar!
Näst störst är ju, med tanke på din nationalitet, givetvis Kanada. Minsta provinsen där ger oss Prins Edvards ö.
Många ledtrådar men få svar. Och nationaliteten är alltjämt svensk, även om inte riktnumret är det!Covendor skrev:Du ger för många ledtrådar!Näst störst är ju, med tanke på din nationalitet, givetvis Kanada. Minsta provinsen där ger oss Prins Edvards ö.
Sant som du säger att det är P.E.I. som åsyftas. En ytterligare ledtråd är namnet på bilden, eftersom att provinsen är lokalt känd för att 25% av Kanadas potatis kommer ifrån denna ö som bara är halvannan Gotlands yta.
Nu ser vi fram emot en svår fråga!
-
jean-jacques
- Medlem
Tidaholms stad?
Helt korrekt. Vulkanen syftar på tändsticksfabriken Vulcan, som för övrigt fortfarande finns kvar.
jean-jaques fråga.
jean-jaques fråga.
-
jean-jacques
- Medlem
Här ska ni få en fråga som åtminstone jag tycker är ganska knepig. Vad är detta för vapen?
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
HKH prinsessan Sibylla?