Quiz: Heraldik
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Re: Heraldik-quiz
Känd fransk konstnär.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Bland hans verk finns "Marats död" och "Porträtt av Madame Récamier".
-
jean-jacques
- Medlem
Aha, ja då är det ju enkelt! När du först skrev att det var en känd fransk konstnär tänkte jag, att vapnet var så fult att det måste tillhöra någon knäpp fransk (scen)konstnär - i synnerhet som ramen ledde tankarna till en TV-ruta - nämligen Gerard Deparidieu.
http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%A9rard_Depardieu
Men "Marats död" och "Mme Recamier" har ju målats av Jacques-Louis David. Hur kan en så stor konstnär ha kunnat komponera ett så dåligt vapen?
http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%A9rard_Depardieu
Men "Marats död" och "Mme Recamier" har ju målats av Jacques-Louis David. Hur kan en så stor konstnär ha kunnat komponera ett så dåligt vapen?
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Visst är det David jag söker. Ja vapnet är ju inte särskilt vackert, men så brukar ju den napoleonska heraldiken anses som lite av en förfallsperiod. Men ser man på "fiendesidan" så var ju den brittiska heraldiken vid denna tid anfrätt av den s.k. landskapsheraldiken. Där man naturtroget avbildade avsnitt av geografin.
-
jean-jacques
- Medlem
Madame Recamier ansågs på sin tid (sekelskiftet 17-1800) vara Frankrikes vackraste kvinna. Här kommer en fråga om kretsen kring henne:
En trogen gäst i hennes salong (som möjligen också var hennes älskare) förde "rött fält bestrött med gyllene liljor". Vem var det?
En trogen gäst i hennes salong (som möjligen också var hennes älskare) förde "rött fält bestrött med gyllene liljor". Vem var det?
-
jean-jacques
- Medlem
En författare, romantiker. Egentligen var han en ganska osympatisk typ, men hans memoarer "från andra sidan graven" är fantastiska. Han fortsatte att umgås med Mme Recamier även på ålderns höst, när den yttre skönheten försvunnit och bara den inre återstod.
- Dag den vise
- Medlem
Är det Francois René de Chateaubriand, främst känd för sitt apologetiska verk Kristendomens ande (Génie de Christanisme 1802) och för sitt motstånd mot franska revolutionen, hans ambivalenta inställning till Napoleon och hans ultrarojalism?
-
jean-jacques
- Medlem
Ja, visst är det Chateaubriand. Men jag håller inte med om att han är mest känd för de saker Dag den vise räknar upp. Jag tycker han är mest känd för memoarerna, och för den biffstek som bär hans namn... Visst har han ett vackert vapen:
Ursprungligen hade släktens vapen ett annat gyllene mönster mot en röd bakgrund. Men mot slutet av 1200-talet fick en av Chateaubriands förfäder, som vid ett tillfälle räddat livet på Ludvig den Helige, som ett särskilt tecken på kunglig nåd tillstånd att föra Frankrikes liljor i det röda fältet.
Dag den vise har frågan.
Ursprungligen hade släktens vapen ett annat gyllene mönster mot en röd bakgrund. Men mot slutet av 1200-talet fick en av Chateaubriands förfäder, som vid ett tillfälle räddat livet på Ludvig den Helige, som ett särskilt tecken på kunglig nåd tillstånd att föra Frankrikes liljor i det röda fältet.
Dag den vise har frågan.
- Dag den vise
- Medlem
Det är mycket riktigt ett vackert vapen (om jag själv hade ett vapen skulle det nog sett ut något i den stilen. Hur som helst, vems vapen är detta landskapsvapen inspirerat av?

Nu kommer grundskolekunskaperna in!Dag den vise skrev:Det är mycket riktigt ett vackert vapen (om jag själv hade ett vapen skulle det nog sett ut något i den stilen. Hur som helst, vems vapen är detta landskapsvapen inspirerat av?
Östergötlands vapen är en unik kombination av Västanstångs och Östanstångs dito. Det ena av dem (kommer inte ihåg vilket, och wikipedia är fusk) bar en drake och det andra ett lejon. Kombinationen därav blev, av någon anledning, en grip med diverse drakattiraljer (svans, vingar, tunga) påympade.
Inte nog med att man ska ha ett hittepådjur på sitt vapen - hittepådjuret i fråga är dessutom påhittat även det.
-
jean-jacques
- Medlem
Men vem kan gripen vara inspirerad av? Kan det vara Bo Jonsson Grip?
- Dag den vise
- Medlem
Jean-jacques har rätt, den östgötska gripen kommer från Bo Jonsson Grip, som bland annat hade just Östergötland som läns, vapen. Därför får nu jean-jacques nästa fråga i förläning av mig!
-
jean-jacques
- Medlem
Okay, då fortsätter vi med svensk medeltid. Vilka har bott i det här huset?
-
jean-jacques
- Medlem
Här kommer lite ledtrådar:
Vapnen är verkligen enkla och smakfulla - och mycket riktigt tillhör bägge släkterna uradeln. Flickans släkt kommer från Skåne, och besitter än idag ett av Skånes största och finaste slott, "med port genom huset och gamla kanaler". Litteraturhistoriskt finns en anknytning till Hjalmar Gullberg.
Pojkens släkt härstammar från Uppland och residerade förr på det slott där jag har tagit fotot; numera ägs slottet av kommunen som har diverse förvaltningar inhysta i lokalerna. Sic transit gloria mundi. Den mest kände medlemmen av släkten var en av våra främsta generaler under Trettioåriga kriget; fastän svårt alkoholiserad lyckades han alltid fatta de taktiskt och strategiskt rätta besluten, och mitt i spritångorna bidrog han verksamt till den svenska stormaktens uppgång. Litteraturhistoriskt finns en anknytning till Carl Snoilsky.
Vapnen är verkligen enkla och smakfulla - och mycket riktigt tillhör bägge släkterna uradeln. Flickans släkt kommer från Skåne, och besitter än idag ett av Skånes största och finaste slott, "med port genom huset och gamla kanaler". Litteraturhistoriskt finns en anknytning till Hjalmar Gullberg.
Pojkens släkt härstammar från Uppland och residerade förr på det slott där jag har tagit fotot; numera ägs slottet av kommunen som har diverse förvaltningar inhysta i lokalerna. Sic transit gloria mundi. Den mest kände medlemmen av släkten var en av våra främsta generaler under Trettioåriga kriget; fastän svårt alkoholiserad lyckades han alltid fatta de taktiskt och strategiskt rätta besluten, och mitt i spritångorna bidrog han verksamt till den svenska stormaktens uppgång. Litteraturhistoriskt finns en anknytning till Carl Snoilsky.