Hur står de till med fynd av utpräglade ryttarvapen?
Hur är det med skildringar av strid till häst i sagorna? Känner mig osäker men det kan inte vara särskillt många? I mytologin däremot förekommer det, men det skrevs ner under en tid då hästen vunnit sin roll som "krigsredskap" i Norden.
Annars är det väl skildringar av vikingar och fynd av deras "favoritvapen" (om det nu var det) yxan som lett till bilden av att vikingar inte stred till häst? Paraleller dras ofta till på Bayeuxtapeten där kavelleri möts av en sköldborg uppe på en kulle- vapnen är företrädesvis yxor. Vidare kan väl antas att långt ifrån alla tog hästar med sig då de drog i viking? Alltså föddes en bild av att vikingar slogs till fots utomlands?
Personligen tror jag att man hemma i norden stred till häst, hade man råd med ett svärd hade man råd med en häst. Därmed tror jag inte man hade några regelrätta "kavallerigrupper" men som härförare eller jarl hade man en bättre översiktsbild över ett större slag från hästryggen plus att man snabbt kunde komma därifrån! Vid mindre slag däremot, låt säga ett ätteslag undrar jag om man har några fördelar att komma upp på en hästrygg annat än att komma därifrån snabbt vid behov.
Och det är just frågan, kom man därifrån snabbare till häst? Det finns sagor som förtäljer om kapplöpning med ryttare till häst mot löpare där löparna vinner. Läser man en sån saga tror man ju först det är helt befängt att en man springer snabbare än en häst. (Nyttan av häst vid mindre sammandrabbningar gäller även större hästar anser jag men framförallt vikingarnas hästar.) Förmodligen var nordbornas hästar rätt lika dagens islandshästar med en hastighet på 400-450 meter per minut med ryttare på 75 kilo. På vikingatiden var hästarna förmodligen mindre, av mer varierad kvalité så förmodligen krävdes inte löpare i Carl Lewis klass för att springa ifrån ryttarna. Mer om detta kan man läsa om i Vikingarnas Lekar av Bertil Wahlqvist som tar upp käll-litteratur och beräknar löplängd o.s.v.
PS. Det finns även vikingar till häst på Bayeux-tapeten, på RIKTIGT små hästar........ kanske drev normanderna med nordbornas hästar? Kanske skämdes vikingarna över sina hästar och lämnade dem hemma
Är det nån mer än jag som är barnsligt förtjust i islandshästar?
Vilka hästraser använde vikingarna? Fjordhästen...... finns någon som vet mer om denna?
Eller är det någon som har förslag på var man kan finna bilder/skrifter där vikingar strider till häst?
MVH
Björn Lundh