Konsten att imponera på fienden

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt.
Användarvisningsbild
Örjan
Medlem

Re: Konsten att imponera på fienden

Inlägg av Örjan » 07 dec 2024 16:53

Markus Holst skrev:
07 dec 2024 15:05
På en målning där Gustav Adolf Magnus i dödens ögonblick glider av sin häst är hästen också vit. Jag tror inte att den brune Streiff hade skyndat sig till frissan för att bleka håret utan fick i konstnärens fantasi ge plats åt en vit kamrat. För högste potentaten har en vit häst. Annars är Universum ur led.
Den enda målning av Gustav II Adolfs död som jag känner till visar en häst som ser ut som Streiff (om än med blonderad man).

Bild

Bild

Däremot har samme konstnär (Carl Wahlbom) målat Gustav II Adolf på en vit häst under slaget vid Stuhm 1629

Bild

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 07 dec 2024 17:00

Äsch då. Jag tänkte på fel målning. Pinsamt. Tack för rättelsen.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem

Inlägg av Örjan » 07 dec 2024 17:33

Just Streiffs färg verkar historiemålarna ha bra koll på. här är fler porträtt från slaget vid Lützen.

Bild
Av den tyske målare Louis Brand (1836-1916)

Bild
Nils Forsbergs målning från 1900

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 07 dec 2024 22:43

Det var för några år sedan ett G7-möte i Göteborg där det blev lite kravaller. Polisrytteriet från både Göteborg och Malmö var på plats för att kyla ner demonstranterna. Malmö-polisen hade med sig en vit häst tillsammans med fuxarna ( = rödhårig häst). Snart kunde man höra demonstranterna prata om att i morgon tar vi den vita hästen. Polisen förstod att den vita hästen skulle få det tufft så den fick stanna i stallet.

Att skilja ut sig på slagfältet är ingen bra idé varför de nyss omtalade vita hästarna hörde hemma i parader och andra mer stilla aktiviteter. Att ha med sig en enda vit häst till fronten gör att den får fiendens uppmärksamhet och blir lätt att sikta på.

Av, bland annat, denna anledning är varje regementes hästar av samma färg. K1 och polisen har fuxar men jag föreställer mig att andra regementen kunde ha hästar av andra färger, för att kunna använda så många hästar som möjligt. Min barndoms ridlärare major Koch berättade om något regemente som skulle ha svarta hästar. Det är ont om svarta hästar så de hade svårt att fylla kvoten. Hur sant detta är vet jag inte men det är en bra historia.

Härnäst skall jag berätta om andra roliga hästfärger som varit populära i olika tidevarv.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem

Inlägg av Örjan » 07 dec 2024 22:59

Under 1700-talet var det oftast för mycket begärt att hela regementet skulle ha samma färg på hästarna. Däremot strävade man efter att varje kompani eller skvadron skulle ha en enhetlig färg.

Till exempel hade danska livgardet till häst år 1730 följande färger: Vita hästar i två kompanier, bruna hästar i två andra kompanier och svarta hästar i de övriga fyra kompanierna. Varje skvadron bestod av två kompanier.

Svarta hästar ansågs ha de bästa egenskaperna och stuterierna riktade därför in sig på att avla fram allt fler sådana. Detta ledde till att svarta hästar blev helt dominerande i de europeiska arméerna under 1800-talet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 07 dec 2024 23:43

Tack skall du ha! Du verkar påläst i ämnet.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem

Inlägg av Örjan » 07 dec 2024 23:56

Lite grann i alla fall. Som målare av tennsoldater har jag ett visst intresse av militära hästfärger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 08 dec 2024 10:09

Markus Holst skrev:
07 dec 2024 23:43
Tack skall du ha! Du verkar påläst i ämnet.
Mig veterligen är Örjan påläst i alla ämnen. TikTok influencers i mode för tonåringar möjligtvis undantaget.

MVH

Hans