Jag noterar att många av namnen också tillhör de populäraste barnnamnen, med några undantag. Jag tror t.ex. inte så många pojkar får namnen Zorro eller Balder.
Föreställer mig att det inte var så förr i tiden. Tänker att hästarna ute på gårdarna fick namn efter hur de såg ut (Svarten, Grålle, Stjärna osv), kanske bara efter kön ("stoet", "hingsten" och "valacken") eller efter funktion ("dragaren", "plöjaren" osv.) Eller har jag fel? Finns det något dokumenterat kring äldre tiders hästnamn?Vanligaste namnen på ston 2021
1. Tindra
2. Bella
3. Molly
4. Ronja
5. Saga
6. Freja
7. Wilma
8. Stella
9. Maja
10. Sally
Vanligaste namnen på valacker/hingstar 2021
1. Lukas
2. Charlie
3. Pontus
4. Max
5. Felix
6. Casper
7. Zorro
8. Birk
9. Balder
10. Emil
Militära hästar verkar ha haft korta, slagkraftiga namn i många hundra år. Jag tänker på hästar Streiff och Briljant.
I senaste numret av Beridna Högvaktens medlemstidning finns en artikel om hästnamn. Om soldaternas hästar under indelningsverkets tid ges följande exempel:
"Ivar Käll blev indelt husar vid Livregementets husarer 1899 på Livkompaniet nummer 98. Hans häst var N:o 98 Liv/K3. När han långt senare skrev om sina minnen från tiden, namngav han inte hästen utan kallade den konsekvent för "stoet".
Hästen identifierades genom kön, ålder, färg och tecken samt höjd - så att den indelte soldaten inte skulle kunna sälja den och skaffa en sämre och billigare häst.
Officerarna hade sina hästar hemma på bostället och torde ha haft namn på dem, medan ryttarna bara träffade sin häst vid mötena. Ibland hände det att ryttarna gav sin hästar smeknamn eller öknamn.
Eftersom alla hästar efter indelningsverkets avskaffande 1901 stod på stall, blev det nödvändigt att ge dem namn. Då tillkom systemet med att ge alla hästar födda samma år namn med samma begynnelsebokstav. Namnet fick hästen när den anlände till regementet, innan hade den bara ett nummer. På K1 finns det belagt från 1910-talet, men det kan ha införts tidigare. Även på K3 infördes detta system. På K4 vara det bara officershästarna som fick namn med årsbokstav.
Traditionen fortsätter inom den Beriden Högvakten, där de hästar som anskaffas i år ska ha namn som börjar på H.
Det om militära hästar ...
Inom ridsporten och travsporten är det, vad jag förstår, uppfödaren som bestämmer namnet. Huruvida köparen kan ändra namnet vet jag inte, det kanske någon annan här kan upplysa om?
Antar att det finns olika traditioner och praxis i de olika grenarna. Kallblodstravare har ju alltid svenska och (får man väl lov att säga) lite "bonniga" namn. Inget fel med det. Är det kanske rent av förbjudet med namn på engelska? Varmblodstravarna har dock ofta engelska namn. Där är det också vanligt med kennelnamn - Brodda, Hornline, Frontline, Ås, Västerbo, Sund och Boko, är de jag kommer på direkt, men det finns nog fler. Personligen har jag lite svårt för det där, de är lika lätta att blanda ihop som Bourne-filmerna ...
Inom galoppsporten är det ägarens privilegium att namnge hästen, vilket jag tycker är rätt. En del uppfödare har börjat med oskicket att sätta namn på åringarna som säljs på auktion, men egentligen spelar det ingen roll - så länge hästen är ostartad är det fritt fram att byta namn. Många ägare tycker att det är roligt att hitta på namn - det är liksom halva nöjet med att köpa en ny häst. En del kör med teman - som Benny Andersson som ger sina hästar namn med musikanknytning - med andra verkar vilja jävlas med referenten (antingen med ett namn som är svåra att uttala eller helt enkelt är en direkt pik, som Ihatethespeaker). Vanligt är också att anknyta till faderns eller moderns namn - en son till Who's the Tomato får heta The Gurka och en son till Helsinki får namnet Arabianranta (något som ni som bor i Finland kanske förstår kopplingen?).
Är det någon annan som har något att säga i ämnet hästnamn?