Quiz: Hästen i historien
-
- C Skalman
Re: Quiz: Hästen i historien
Låt oss hämta två hästar från litteraturen. Vilka verk?
Bouton d'Or
Rosinante
Bouton d'Or
Rosinante
-
- C Skalman
Det ena verket skrevs på 1800-talet och handlade om 1600-talet. Det andra skrevs på 1600-talet och handlade om medeltiden. Båda är mycket välkända.
-
- Medlem
På (b) svarar jag Don Quijote och på (a) gissar jag på De tre musketörerna.
-
- C Skalman
Helt rätt! Bouton d'Or är den fula gula häst d'Agnan har fått i arv av sin far, och för att förhindra att folk skrattar åt den låter han regelbundet handen vila på värjan.
Patrik tar över.
Patrik tar över.
-
- Medlem
Var befinner vi oss, vem är gubben under trädet, och vilken anknytning har han till platsen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- C Skalman
Vi är på Warren hastings äng i Flyinge (på den platsen gifte jag mig 1999) där en mängd bemärkta hingstar ligger begravda. Länge begravdes bara fullblodshingstar där, men jag tror att även Gaspari ligger där. Därför gissar jag att mannen är Hans Viebke, i samband med någon ceremoni över Gaspari.
-
- Medlem
Du är på rätt spår, men det är inte Flyinge och det är inte Hans Viebke. Men ryttaren har en stark anknytning till Flyinge. Jag inser att det kan vara lite svårt att komma på hans anknytning till den här platsen, så jag godkänner svar på plats och ryttare. Guldstjärna till den som listar ut även det tredje svaret.
-
- C Skalman
Det ser mer ut som Jens Fredriksson nu, men inte är det väl Strömsholm?
-
- Medlem
Jodå, det är Strömsholm. I bakgrunden ser man Freden, en vik av Mälaren, och galoppbanan där bl.a. Svenskt Grand National rids. Kan du lista ut varför Jens besöker hästkyrkogården?
-
- C Skalman
Genant att jag inte känner igen Österängen. Där har jag ridit mycket. Det förefaller mig som Jens har någon minnesstund men vilken häst det berör vet jag inte.
-
- Medlem
RS Isac, som väl varit Jens hittills bästa häst, var den sista hästen som begravdes på Österängen. Det stipulerades i avtalet när han tog över Isac att den skulle begravs just där.
På minnesstenen står det: "RS Isac, 1984-2011. En liten häst med ett stort hjärta." Han hade en mankhöjd på 1,58 men tog med lätthet 1,60-hinder.
https://www.tidningenridsport.se/en-lit ... rt-hjarta/
Det ska väl påpekas att man inte begraver hela hästar utan väljer ut någon del, t.ex. en hov eller huvudet. Vilken del av Isac som begravdes vet jag inte. Det begravs inte längre i Strömsholm, hur är det i Flyinge?
Nu får du tag över igen, Markus!
Här ser vi RS Isac i Thottska villan:
På minnesstenen står det: "RS Isac, 1984-2011. En liten häst med ett stort hjärta." Han hade en mankhöjd på 1,58 men tog med lätthet 1,60-hinder.
https://www.tidningenridsport.se/en-lit ... rt-hjarta/
Det ska väl påpekas att man inte begraver hela hästar utan väljer ut någon del, t.ex. en hov eller huvudet. Vilken del av Isac som begravdes vet jag inte. Det begravs inte längre i Strömsholm, hur är det i Flyinge?
Nu får du tag över igen, Markus!
Här ser vi RS Isac i Thottska villan:
-
- C Skalman
Vi tar oss till en annan begravning. Den refererades direkt i radio. Begravningen följdes av en miljon människor. Vilken häst begrovs?
-
- Stödjande medlem 2023
Kan det vara Man O' War 1947.?
-
- C Skalman
-
- Stödjande medlem 2023
Jag tackar så mycket för frågan, och fortsätter på detta för mig lite okända område - I ett av våra län/landskap fanns det en viss typ av byggnad
Inte mycket att visa kanske men den är ett bevarat exempel på en byggnad i detta län som dög gott till kavalleriets motsvarighet till indelningsverket.
1. Vilket län handlar det om?
2. Vad kallades byggnaden?
3. Vad kallades detta läns kavalleriförband under större delen av 1800-talet?
* En svår fråga... Det var i detta län/landskap det kallades detta i en övergångsperiod mellan den mindre skvadronen under Napoleonkrigen och fram till 1900-talets dragonregemente.
Inte mycket att visa kanske men den är ett bevarat exempel på en byggnad i detta län som dög gott till kavalleriets motsvarighet till indelningsverket.
1. Vilket län handlar det om?
2. Vad kallades byggnaden?
3. Vad kallades detta läns kavalleriförband under större delen av 1800-talet?
* En svår fråga... Det var i detta län/landskap det kallades detta i en övergångsperiod mellan den mindre skvadronen under Napoleonkrigen och fram till 1900-talets dragonregemente.