Tidernas hovbeslag

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt.
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Tidernas hovbeslag

Inlägg av sveahk » 11 nov 2025 12:02

Som kanske en del här på forumet vet, så ställer vi utvalda Skalman-trådar också på FaceBook, som den här: "Tidernas Hovbeslag". Skriven för det mesta av Markus Holst, han som kan det mesta om hästar!

Varför jag tar upp det här, jo, jag var på en utställning om Mongolerna, om deras historia till dags dato. Och naturligtvis blev det något i hästväg - de små kusarna, som vi känner till från Djinghis Khans dagar!

Utställningen visar hur mongolerna står i stigbyglarna, hur de kan skjuta med sin speciella båge, etc...men inget om deras hovar. Så, jag letade lite på nätet, och hittade på Reddit följande Conclusion:
"During Genghis Khan’s lifetime the dominant Mongol practice was not to use nailed iron horseshoes; instead they used natural hoof durability, rotation of remounts, trimming and temporary coverings. Nail-on shoeing was rare on the steppe and became more common only later or where local conditions made it advantageous."
https://www.quora.com/Did-the-Mongols-s ... -Khans-era

Inga hästskor på den tiden tydligen, men hur är det i dag?

Hans K