Vad kostar det att ha en häst?

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5042
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Vad kostar det att ha en häst?

Inlägg av koroshiya » 23 december 2019, 23:11

Som jag skrev i ett inlägg i loungen har vi nu ökenråttor.

De är billiga i drift, bara man ger dem en tillräckligt stor bur, eller som vi har, ett stort akvarium. Sedan är det bara spån, lite käk, och grejer för dem att gnaga på, vilka man ofta kan finna i naturen, eller på Myrorna.

Men vad kostar en häst?

En jag jobbade med har en islandshäst som var sjuk, och jag tror inte det var billigt att kurera den.

En sommar passade vi en katt som skulle till veterinären. Då sade jag att, jag är orolig över det här vid öronen, varpå veterinären gladeligen tog något test, och satte upp långt över 500 spänn på notan. Nu visade det sig vara ett symptom på orsaken till varför han skulle gå dit... men billigt var det inte.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13573
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad kostar det att ha en häst?

Inlägg av Markus Holst » 23 december 2019, 23:55

Det är en fråga omöjlig att svara på. Vi bor på egen gård med sex hästar. Det är lite svårt att räkna ut vad som är hästkostnad och vad som är boendekostnad. Är traktorn som plogar vägen och även bär halmbalar hästkostnad eller boendekostnad?

Traktorn förutan har vi utgifter på i snitt 3500 kronor i månaden för våra sex hästar, alltså 600 kronor styck.

Om jag istället väljer att ha min häst uppstallad på Djursholms ridskola eller annan storstadsanläggning med full skötsel hamnar prislappen på sådär 9000 kronor i månaden per häst, plus hovslagare, försäkringar, utrustning, träning/tävling, veterinärvård m.m.

Så finns såklart allt däremellan.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad kostar det att ha en häst?

Inlägg av Hans » 24 december 2019, 13:05

Vad tjänar man på att ha häst? Ridskolor och att hyra ut dem till folk utan häst. Vi kan nog hoppa över professionella tävlingshästar eller kanske inte. En häst som travar bakom en fånig vagn, en som hoppar över lustiga hinder och en som springer utav bara tusan runt en bana.

God jul.

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13573
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad kostar det att ha en häst?

Inlägg av Markus Holst » 24 december 2019, 16:25

Den genomsnittlige hästägarens inkomster från hobbyn är lika stora som den genomsnittlige hundägarens.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5042
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad kostar det att ha en häst?

Inlägg av koroshiya » 24 december 2019, 20:31

Markus Holst skrev:
23 december 2019, 23:55
Det är en fråga omöjlig att svara på. Vi bor på egen gård med sex hästar. Det är lite svårt att räkna ut vad som är hästkostnad och vad som är boendekostnad. Är traktorn som plogar vägen och även bär halmbalar hästkostnad eller boendekostnad?

Traktorn förutan har vi utgifter på i snitt 3500 kronor i månaden för våra sex hästar, alltså 600 kronor styck.

Om jag istället väljer att ha min häst uppstallad på Djursholms ridskola eller annan storstadsanläggning med full skötsel hamnar prislappen på sådär 9000 kronor i månaden per häst, plus hovslagare, försäkringar, utrustning, träning/tävling, veterinärvård m.m.

Så finns såklart allt däremellan.
600 kronor då. Det är inte så fruktansvärt.

Vad gör du med hästarna?

Det måste finnas inkomster också, tänker jag.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13573
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad kostar det att ha en häst?

Inlägg av Markus Holst » 24 december 2019, 20:38

Jag har inga inkomster på dem längre. De går här dels för för vår trivsels skull - och som ett minne av en dröm som aldrig blev.

Vi rider dem, och har lite vänner i bygden som rider dem ibland.

Tidigare arbetade jag som frilansande ridlärare, åkte runt i landet och undervisade erfarna ryttare med egna hästar. Då behöver jag ett eget gäng hästar som experimentverkstad och, tja, PR. Nu går de här och åldras med lite ridning emellanåt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad kostar det att ha en häst?

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 december 2019, 02:56

De framtida hästarna som skall springa på travbanorna brukar ibland kosta flera miljoner på auktioner och då säljs de som ettåringar. Jag minns inte namnet, men kommer ihåg att det kostade flera miljoner dollar och den blev ingenting av, det var bara legendarer i stamtavlan.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13573
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad kostar det att ha en häst?

Inlägg av Markus Holst » 26 december 2019, 09:43

Så är det även inom ridsporten. Vill du köpa en hopphäst nu med tanke att vinna OS i höst räcker det inte att bjuda 4 miljoner Euro.

Priset på hästar är jämförbara med priset på en tavla.

Lite poetiskt kan man säga att hästen är bara en del av varan. Hästen köps alltid tillsammans med en dröm. Ju större dröm hästen förväntas kunna förverkliga, ju dyrare är den.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Vad kostar det att ha en häst?

Inlägg av Patrik Öbrink » 27 december 2019, 09:00

1983 såldes den ettårige galopphästen Snaafi Dancer på auktion för 10.2 miljoner dollar (vilket motsvarar 25.7 miljoner dollar i dagens penningvärde) till Sheik Mohammed. Det var den dittills dyrare hästen som sålts på auktion (idag är det Fusaichi Pegasus som såldes för 64 miljoner dollar år 2000).

Snaafi Dancers stamtavla var glimrande med championhingsten Nothern Dancer som far och Nearctic som morfar. Men Snaafi Dancer kom aldrig till start. Enligt uppgift var han för långsam i träningen och man ville inte skämma ut sig med att låta honom tävla. När han senare hamnade i aveln upptäcktes fertilitetsproblem och han blev bara far till fyra hästar, varav ingen blev någon stjärna.

Så kan det gå.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Vad kostar det att ha en häst?

Inlägg av erep » 28 december 2019, 19:56

Patrik Öbrink skrev:
27 december 2019, 09:00
1983 såldes den ettårige galopphästen Snaafi Dancer på auktion för 10.2 miljoner dollar (vilket motsvarar 25.7 miljoner dollar i dagens penningvärde) till Sheik Mohammed. Det var den dittills dyrare hästen som sålts på auktion (idag är det Fusaichi Pegasus som såldes för 64 miljoner dollar år 2000).

Snaafi Dancers stamtavla var glimrande med championhingsten Nothern Dancer som far och Nearctic som morfar. Men Snaafi Dancer kom aldrig till start. Enligt uppgift var han för långsam i träningen och man ville inte skämma ut sig med att låta honom tävla. När han senare hamnade i aveln upptäcktes fertilitetsproblem och han blev bara far till fyra hästar, varav ingen blev någon stjärna.

Så kan det gå.
Samma gäller ju ett antal fina familjer barn, även om ingen handlar med dem :wink:

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1508
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Vad kostar det att ha en häst?

Inlägg av HJ » 1 januari 2020, 21:44

Som besökare hos olika personer med stall, och gift med en veterinär, så kan jag bara konstatera att alla önskningar om att ha häst för egen del kommer jag vägra blankt tills jag har så mycket pengar att jag inte kommer sakna en ordentlig del av dem. Markus siffror är de som man lurar sådana som jag med - foderkostnaden. Hö är billigt, särskilt om man det växer på egen mark. Men när jag besökt stall och sett alla grejer som finns, inte bara sådant ryttaren behöver, utan även allt annat (täcken, ledtyglar och sånt), sett hovlagarbilen på gårdsplanen, och allt i en inredd byggnad (tre-fem hundratusen?), så förefaller den dryga hundralappen jag betalar för 45 minuters ridning som ett kap.

Men som mycket annat i gränslandet mellan jordbruk och hobby: Om du kan utnyttja sådant du redan betalt för (traktorn äger du redan, eller att inrymma stallet i en gammal ladugård du ändå inte har kor i, foder från mark du har, havre från grannen till avräkningspris osv) så blir det kanske överkomligt.

/Håkan

Skriv svar