blyertsteckning med häst och rytt. 1500-tal

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Amazon
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 juli 2005, 00:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Amazon » 10 juni 2006, 16:33

Mäster Grå skrev:Jag tänkte på detta med att man började skilja skolridning från stridskonst redan på 1500-talet... Var i Europa började man med detta och när kom denna typ av uppvisningsridning till Sverige? Vet du om man var tidiga med det i exempelvis Flandern (Norra Holland och Belgien)?
Under 1500-talet ändras stridstaktiken i och med att eldvapnen anpassas för ryttare. Den tunga lansriddaren behövde en vändbar häst för individuell strid och s k melée. Skjutvapenbeväpnade ryttare däremot behövde inte en häst med samma höga utbildningsgrad. I princip är det inte svårt att utbilda en skvadron pistol- och värjebeväpnade ryttare som ska användas för hastigt anfall i tät formering.

Den välutbildade hästen som kan alla konster tog tid och möda att utbilda och blev därför dyr. En sådan häst var en imponansafaktor och inget som en vanlig kavallerist kunde ha!
De första dokumenterade högättade utövarna av konstfull ridning var de aragoniska kungarna som härskade i den spanskstyrda delen av Italien kring sekelskiftet 1400-1500. (Cirkuskonster på häst var ingen nyhet, men sådant befattades sig inte fint folk med!) Federico Grisone blev berömd för sin ridskola i Neapel grundad i början av 1530-talet. Det napoletanska riket stod under starkt spanskt inflytande.
På din fråga om Flandern kan jag bara svara att alla länder som stått under den spanska kronan var påverkade av den habsburgska hovkulturen. När ridmästaren hertigen av Newcastel flydde England under inbördeskriget (1640-t)och slog sig ned i Antwerpen blev han raskt berömd för sin ridskola där. Annars har inte ridningen där utmärkt sig mer än på andra platser...

Under 1600-talets början utvecklades hästbaletten vid det Habsburgska hovet. Konstfull ridning i masekradkostym till musik. Ett måste till varje furstligt bröllop, myndighetsförklaring, kröning etc. De ridakademier som blev allt fler i Europa var inriktade på att lära ut denna ridning till alla de adelsmän som drog runt Europa på sin Grand Tour eller peregrination för att bli bildade och redo att själva bli makthavare. Fäktning, dans, musik, teckning och moderna språk var andra ämnen att träna jämte ridningen.
Vid Uppsala universitet uppstod en liknande riddarakademi 1663! Den mest omtalade riduppvisning som hållits i Sverige var i samband med Karl XI:s myndighetsförklaring 1672. Sedan blev det krig och slut med sådana värdsligheter!

Spanska riskolan historia är jag inte inläst på, men den går det att finna mängder med böcker om! Det spanska i sammanhanget hör naturligtvis ihop med det Habsburgska ursprunget. Dessutom var "spansk häst" en kvalitetsbeteckning fram till franska revolutionen då uppfödningen av "spanska hästar" i t.ex. Frankrike försvann i takt med monarkin.

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 11 juni 2006, 08:56

Mycket intressant, Amazon! Du är verkligen inläst på detta ämne måste jag säga! Tror du att dessa renässansryttare läste och inspirerades av antika "häst-författare" som Xenofon...? Han skrev väl en ridlära på 400-talet (jag kan ha väldigt fel i dateringen...)?

Kanske ska skola om min häst lite... Han är ju iofs inte riktigt lika bastant byggd som en lippizaner el knabstrup. Snarare ganska klen faktiskt... :| Som en galoppör -ädel och nervös. :roll: Har du själv försökt dig på akademisk ridning någon gång? Den där lippizaner-herren borde väl ha passat bra...? :wink:


/Mäster Grå

Amazon
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 juli 2005, 00:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Amazon » 12 juni 2006, 12:05

Xenofon var en athenare som fått njuta av Platons föreläsningar.
Han levde till ca 350 f Kr och skrev en mängd böcker om sina erfarenheter av fälttåg, träning av soldater och hästar. Bland annat. Han var en mångsidig och enligt moderna läsare intressant författare. Under renässansen ansågs han dock inte vara särskilt typisk för det sköna klassiska kulturarvet och man förbigick hans böcker med viss tystnad.
Boken om ridkonsten gavs ut i tryck under 1500-talet om jag inte missminner mig. Men den är rent faktiskt inte en ridlära utan snarare en beskrivning av vad man ska tänka på när man väljer en ridhäst och vad man ska kräva av sin stalldräng och beridare... Och varför det är så viktigt att se snygg ut till häst.
Inte liknar den de ridläror som skrevs under 1500-talet. De böckerna handlar mer om hur en häst ska hanteras för att bli lydig, i vilken ordning man ska lägga upp övningar för att göra den till en duglig strids- och paradhäst och inte minst hur man ska komma till rätta med istadighet och trilska!

Lipizzanern jag red var utbildad i "akademisk ridning", vilket inte gjorde mig ett spår klokare. Ägaren betraktade nog mest metoden som en slags sjukgymnastik för häst med värkande ben... Men det är en helt annan historia! Några tjusiga levader och kapripler blev det definitvt aldrig. :P

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 12 juni 2006, 16:19

Några tjusiga levader och kaprioler blev det definitivt aldrig.
Sådana rörelser har min häst gjort hela tiden sedan han var fyra -utan mitt samtycke. :lol: :lol:

/Mäster Grå

Amazon
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 juli 2005, 00:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Amazon » 15 juni 2006, 17:55

Härligt!
Då har du ju en riktig renässanshäst. :o
Fixa en sammetsbarett och en Shakespeare-dräkt och kasta dig ut i historiefestivalsvimlet i sommar!!! :lol:

Om du börjar brodera nu så har du nog en riktigt tjusig sadel till sommaren. Här är lite förslag:
Bilagor
sadelt 1.JPG
sadelt 1.JPG (37.78 KiB) Visad 818 gånger

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 15 juni 2006, 18:10

Fixa en sammetsbarett och en Shakespeare-dräkt och kasta dig ut i historiefestivalsvimlet i sommar!!!

Om du börjar brodera nu så har du nog en riktigt tjusig sadel till sommaren.
Min häst skulle nog tyvärr svimma av i festivalvimlet... :roll: Och jag måste nog lära mig att brodera lite först -tror du man kan göra om en vanlig dressyrsadel..?

Det var verkligen jättefina bilder! Vilken datering är det på dem? Vet du vem i samhället som hade den typen av hästutrustning och från vilket land bilderna kommer?

/Mäster Grå

Amazon
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 juli 2005, 00:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Amazon » 16 juni 2006, 23:09

Mäster Grå skrev:
Det var verkligen jättefina bilder! Vilken datering är det på dem? Vet du vem i samhället som hade den typen av hästutrustning och från vilket land bilderna kommer?

/Mäster Grå
Samma sida som jag länkade till förut, fast här ett steg längre:
http://www.lsh.se/skokloster/ridkonst/bocker.html

Scrolla ner till von Löhneyssen och presentationen av hans bokverk där. Bilderna blir större om man klickar på dem och det finns kommentarer i samma fönster. Illustrationen med sadlarna finns i en bok från 1624, alltså ca 100 år tidigare än vad du söker. Å andra sidan är förändringarna små i ridutrustningens utformning från 1500-talet och fram till 1600-talets mitt. Löhneyssen var dessutom en gammal man när boken gjordes.

Embryot till dagens moderna dressyrsadlar finns i 1600-talets kapplöpningssadlar!

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 16 juni 2006, 23:27

Embryot till dagens moderna dressyrsadlar finns i 1600-talets kapplöpningssadlar!
Embryot till min moderna dressyrhäst finns i 1600-talets kapplöpningshästar! :lol:

Skämt åsido. Sidan du länkade till verkar jätteintressant!

/Mäster Grå

Skriv svar