Namn på hästar?

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 januari 2006, 08:15

varjag skrev: Old Faithful
Som geysern i Yellowstone!? Ahh!

Har för mig att jag sett "Gamle Trofast" nånstans, men det kanske var en hund..?

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 24 januari 2006, 12:38

Hexmaster skrev:Varifrån kommer namnet "Brunte"? Har bestämt för mig att det står i de första sidorna av Rosens namn, som en detalj i det första smakprovet av Baskervillarns snille.
"Smeksam benämning på brun häst", enligt SAOB.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 24 januari 2006, 13:30

Den stegrande kamelen skrev:
Hexmaster skrev:Varifrån kommer namnet "Brunte"? Har bestämt för mig att det står i de första sidorna av Rosens namn, som en detalj i det första smakprovet av Baskervillarns snille.
"Smeksam benämning på brun häst", enligt SAOB.
Jädrar, glömde kolla med Rosen igår... Spiksäker på att det fanns en lurigare etymologi där än att det skulle vara en böjning av "brun"; därmed inget sagt om hur korrekt den kan vara... Ber att få återkomma.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 januari 2006, 14:46

Hexmaster skrev:Varifrån kommer namnet "Brunte"? Har bestämt för mig att det står i de första sidorna av Rosens namn, som en detalj i det första smakprovet av Baskervillarns snille.
Jag har för mig att det var ett vanligt namn på familjehästar, alltså ett namn som kännetecknar en häst som användes som ett sällskapsdjur och möjligen också till enklare sysslor. Antar att du känner till att det var också ett vanligt namn på hästar som var centrala hos olika bönders liv förut, hade gården flera hästar så var "Brunte" namn på de individer som på något sätt var "favoriten".

Som lite kuriosa när man ännu pratar om namn på hästar så passar namnet Brunte inte in i travsporten. Enligt databasen på http://www.travsport.se så har tre hästar med namnet Brunte förekommit och ingen av dessa lyckades bra.

Stefan

Amazon
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 juli 2005, 00:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Amazon » 24 januari 2006, 19:07

Angående Brunte citterar jag mig själv :wink: :
Amazon skrev:
Det var vanligt att man namngav hästar efter ursprung (ras), t.ex. Polacken, Engländaren eller färg som Grålle, Blacken, Skäcken. De kunde också kallas Björnen eller Lejonet eller något som avslöjade deras egenskaper.
Till gänget Grålle och Blacken hör naturligtvis Brunte. Grålle är ju grå.
Notera att Blacken inte är svart. Black är helt enkelt en gulaktig, brun eller grå häst som har en mörk eller svart strimma som löper från man till svans. Ibland med zebraränder på benen och tvärstrima över manken. Vanlig bland ponnyraser och anses vara en urfärg.

Grålle, Brunte och Blacken var enkla lanthästar till skillnad från Björnen och Lejonet som hörde hemma på herrgården.
Karl XI:s skolhäst hette förövrigt Kortom. Bra namn på en häst som kan vända på en 5-öring.

Moderna travhästar kan ta mig tusan heta vad som helst, fast Järvsöfaks och Lapp Nils är i alla fall rediga namn.
Senast redigerad av 1 Amazon, redigerad totalt 24 gånger.

Amazon
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 juli 2005, 00:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Amazon » 24 januari 2006, 19:46

Jag är alldeles för otålig för att vänta på Hexmasters vidare utredning av Brunte i Rosens namn, så jag ryckte boken ur hyllan och slog upp sid 30.
"Jag förstår", sade jag, "men varför Brunte?"
"Måtte den Helige Ande ingjuta dig mer vett i skallen än du har min son!" utropade min läromästare. "Vilket annat namn skulle du ha gett honom, när till och med den store Buridan, som nu kommer att bli rektor vid universitetet i Paris, inte kunde finna något mera naturligt namn när han talade om en vacker häst?"

Fallet är solklart eller hur?
Det tyckte jag nog inte när jag läste boken första gången för drygt 20 år sedan, men sedan dess har jag blivit lite mer lärd :) .

Jag har haft nöjet att studera ridhandböcker från 1500-och 1600-talen. Där står klart och tydligt att den vackraste hästen är brun med svart man. Helst också med vit fläck i pannan och vit vänster bakhov.
Denna föreställning om hästens färg går till baka till den antika idevärlden där en varelses egenskaper avslöjas av dess yttre. Hästens färger hade samband med de fyra elementen: vatten, luft, eld och jord. Också med de fyra kroppsvätskorna och hur de påverkade temperamentet. En röd häst, fux, kunde vara knepig eftersom den var kolerisk och eldfängd. Den svarta var flegmatisk och tung som jorden etc. Den kastanjebruna hästen med svart man hade dock alla goda egenskaper. På 1600-talet målades därför massor av ryttarporträtt där kungar och fältherrar gränslar hästar som ser på pricken ut så! Den svenska målarkonstens fader Ehrenstrahl beskrev också den vackraste hästen som brun med vit pannfläck och bakhov i sitt traktat om målarkonsten från 1690-talet.

Jag är skeptisk till att Brunte är en klockren översättning av det italienska originalet av Rosens namn. Brunte hör helt enkelt inte hemma i ett kloster!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 januari 2006, 08:44

Amazon skrev:Angående Brunte citterar jag mig själv :wink: :
Amazon skrev:
Det var vanligt att man namngav hästar efter ursprung (ras), t.ex. Polacken, Engländaren eller färg som Grålle, Blacken, Skäcken. De kunde också kallas Björnen eller Lejonet eller något som avslöjade deras egenskaper.
Till gänget Grålle och Blacken hör naturligtvis Brunte. Grålle är ju grå.
Notera att Blacken inte är svart. Black är helt enkelt en gulaktig, brun eller grå häst som har en mörk eller svart strimma som löper från man till svans. Ibland med zebraränder på benen och tvärstrima över manken. Vanlig bland ponnyraser och anses vara en urfärg.

Grålle, Brunte och Blacken var enkla lanthästar till skillnad från Björnen och Lejonet som hörde hemma på herrgården.
Karl XI:s skolhäst hette förövrigt Kortom. Bra namn på en häst som kan vända på en 5-öring.

Moderna travhästar kan ta mig tusan heta vad som helst, fast Järvsöfaks och Lapp Nils är i alla fall rediga namn.
Svarten var också ett namn på en häst och nu ångrar jag mig att jag rensade ut artiklarna som jag fick när jag gick på ort- och personnamn--kurs för ett par år sedan. I en av de artiklarna som jag hade handlade just namn på olika djur, inklusive hästar, men jag upptäckte ett fel i en av artiklarna och det berör travsporten. Artikelförfattaren hävdade att alla hästar med Sund som efternamn härstammade från en hingst som hette Sund, tittar man lite närmare så stämmer det inte. De hästar som har Sund som efternamn kommer ifrån Eriksunds stuteri utanför Sigtuna i Uppland. Hästen "Sund" är ett kallblod som aldrig kom till start som föddes 1958 och han har inga avkommor.

Återgår jag till det som du skrev så har jag också hört vissa namn som förekom inom det rurala området förut också har anspeglat sig inom andra områden som också har haft hästar, som exempelvis inom olika skolor, lantbruksuniversitet och andra institutioner.
Moderna travhästar kan ta mig tusan heta vad som helst, fast Järvsöfaks och Lapp Nils är i alla fall rediga namn.
Tror nog att jag kommer att dra upp det i min tråd om travet i loungen, för att inte komma för många namn i denna tråd om inte någon av moderatorerna säger nånting annat förstås. :lol:

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 januari 2006, 18:36

Har här Rosens namn; sedan William med ledning av några spår identifierat abbotens häst, även till namnet, förklarar han det sistnämnda för sin häpne lärjunge:
Umberto Eco skrev:"Vilket annat namn skulle du ha gett honom, när till och med den store Buridan, som nu kommer att bli rektor vid universitetet i Paris, inte kunde finna något mera naturligt namn när han talade om en vacker häst?"
Buridan är väl mest känd för sin åsna (som han icke desto mindre inte hade något att göra med - en faktoid?), vad han kallade sin häst har jag ingen aning om, inte heller vad som står i Ecos original.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 januari 2006, 20:13

Det är nog inte bara generaler som har haft hästar med namn på, det måste har funnits hästar som har ägt av exempelvis personer inom andra branscher också, exempelvis inom kändisvärlden och för att inte skriva sönder denna tråd med ytterligare kategorier, så kan man åtminstone börja med en diskussion i ett av mina intresseområden, se länk här nedanför.
Amazon skrev
Moderna travhästar kan ta mig tusan heta vad som helst, fast Järvsöfaks och Lapp Nils är i alla fall rediga namn.
Jag svarade
Tror nog att jag kommer att dra upp det i min tråd om travet i loungen, för att inte komma för många namn i denna tråd om inte någon av moderatorerna säger nånting annat förstås.

Namn på hästar i andra sammanhang har lagt ut ett par stycken som ni eventuellt kan har roligt åt på

viewtopic.php?t=20846

Stefan

Königstiger
Medlem
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 mars 2005, 00:40
Ort: Sverige

Inlägg av Königstiger » 1 april 2006, 16:53

Jag läste i senaste Populär historia 4/2006 att Gustav V hade en häst som hette Königstiger :D

Bess
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 6 november 2005, 01:45
Ort: Åbo

Inlägg av Bess » 10 april 2006, 03:14

Hexmaster skrev:Buridan är väl mest känd för sin åsna (som han icke desto mindre inte hade något att göra med - en faktoid?), vad han kallade sin häst har jag ingen aning om, inte heller vad som står i Ecos original.
Brunellus står det i den engelska översättningen, det låter kanske lite närmare?

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 15 april 2006, 20:54

Streiff skänktes till Gustav II Adolf av någon tysk officer, som själv bar namnet Streiff. Om jag inte minns fel så fick Streiff också svåra skador under slaget vid Lützen, men man lät inte avliva honom förrän han först deltagit i Gustav II Adolfs begravningståg (Vilket djurplågeri! :x :( :cry: Tur att min häst inte levde på den tiden, måste jag säga.)

och apropå Streiff och andra trevliga bekantskaper...

En mörkbrun valack/ hingst med namnet Kaubar
(ej säker på stavningen faktiskt; det kanske är något Vilda västern-inspirerat förresten: Cowbar...?:D , men jag skulle inte tro det... )
står hur som helst uppstoppad i Livrustkammarens källare. Den hästen tillhörde någon Karl... Ja ni vet, Karl X, XI eller XII :wink: .

Vore kul om någon annan vet något om den här Kaubar, som tvingas stå och damma igen i källaren.

/Mäster Grå

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 15 april 2006, 21:03

Varjag skrev:
En hingst är ofta svårriden och har en egen, oförutsebar, vilja. Vallacker tycks sakna den.
Valacker tycks sakna egen vilja..?

Jaa, jaa... :roll:
Varjag är hjärtligt välkommen att provrida min häst och döma själv.
:lol:

Amazon
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 juli 2005, 00:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Amazon » 17 april 2006, 20:24

Mäster Grå skrev: och apropå Streiff och andra trevliga bekantskaper...

En mörkbrun valack/ hingst med namnet Kaubar
(ej säker på stavningen faktiskt; det kanske är något Vilda västern-inspirerat förresten: Cowbar...?:D , men jag skulle inte tro det... )
står hur som helst uppstoppad i Livrustkammarens källare. Den hästen tillhörde någon Karl... Ja ni vet, Karl X, XI eller XII :wink: .

Vore kul om någon annan vet något om den här Kaubar, som tvingas stå och damma igen i källaren.

/Mäster Grå
Livrustkammaren har tre uppstoppade hästar i sitt förvar (två av dem är i magasin som inte visas för allmänheten). Utöver den famöse Streiff finns där ett par senare efterföljare som inte är hälften så representativa för sin art.

Kaulbars som reds av Gustav III under finska kriget 1788-90 är en sorglig syn. Hästens skinn är stoppat med hö och har riggats med en järnställning i en rörelse som ska föreställa taktfast trav. Tyvärr är den ganska säckig och dessutom musäten. Har tyvärr bara en svartvit bild av den, men jag har för mig att den är brun med svart man och svans. Dess mankhöjd är idag 127 cm. Kaulbars var väl f ö namnet på en svensk generalmajor i det finska kriget.

Den tredje hästen har inget känt namn. Den ägdes av hertig Fredrik Adolf och har egentligen tillhört Naturhistoriska riksmuseet men deponerades på Livrustkammaren för 50 år sedan. Hästen har mycket lång flätad man och var tydligen omtalad för sitt speciella utseende. Idag ser den inte allt för rolig ut.
En fjärde svensk kunglighets uppstoppade häst står på skoklosters slott. Det är Andalous, KXIVJ:s häst från slaget vid Leipzig.

När kungliga stridshästar stoppades upp var det givetvis med syftning på hjältekungen GIIA:s häst. En av hans andra livhästar från 1632 står faktiskt uppstoppad på museum i Ingolstadt!
Hästen ställföreträder sin ryttare och har alltså en viktig funktion som symbol. Före GIIA stoppade utländska kungar upp sina hästar och det gjorde även Wallenstein! Möjligen hade man Wallensteins häst i åtanke när Streiffs hud sparades.

Som kuriosa kan jag nämna att TV4 kontaktade Livrustkammaren för några år sedan inför ett program som skulle avslöja geschäftet med hästviskare, håranalyser och hästkvacksalveri. Många hästägare lägger multum med pengar på sådant för att bättre kunna vårda sina fyrbenta vänner. TV4 fick några strån tagel från - har jag för mig - Kaulbars. Ett företag analyserade håren för att sen ge den föregivne hästägaren råd om hur djuret skulle vårdas för att få bästa hälsa. Analysen utmynnade i en bedömning om att hästen mådde bra men skulle bli ännu bättre av massage!!! :lol:

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 18 april 2006, 12:55

Som kuriosa kan jag nämna att TV4 kontaktade Livrustkammaren för några år sedan inför ett program som skulle avslöja geschäftet med hästviskare, håranalyser och hästkvacksalveri. Många hästägare lägger multum med pengar på sådant för att bättre kunna vårda sina fyrbenta vänner. TV4 fick några strån tagel från - har jag för mig - Kaulbars. Ett företag analyserade håren för att sen ge den föregivne hästägaren råd om hur djuret skulle vårdas för att få bästa hälsa. Analysen utmynnade i en bedömning om att hästen mådde bra men skulle bli ännu bättre av massage!!!
Jo, tack. :lol: Jag såg också det programmet (men mitt minne är tydligen lite sämre än ditt... :?). Det var nog riktigt att hästen var brun utan tecken, sådant kommer jag ihåg.

Det var ju tur att jag äntligen fick klarhet i Livrustkammar-mysteriet. Man tackar!

/Mäster Grå

Skriv svar