Namn på hästar?

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Användarvisningsbild
mrvector
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 juni 2003, 09:06
Ort: Linköping

Namn på hästar?

Inlägg av mrvector » 7 oktober 2005, 09:32

Visste inte riktigt var jag skulle skriva detta. Hursomhelst!
Jag skulle vilja få reda på vad olika fältherrar, kungar, generaler och dylikt har kallat sina hästar genom tiderna.
De jag vet om är följande;

Gustav II Adolf: Steiff (Streif)
Napoleon: Tauris och Wagram

Fyll gärna på listan :)

/mvh Viktor

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 8 oktober 2005, 15:44

Karl XII hade ju hästen Brandklipparen.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 8 oktober 2005, 15:56

Och Alexander den store red på Bukefalos.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 8 oktober 2005, 18:43

Robert Lees favorithäst hette Traveller.

Förresten red ju Gustav II Adolf väl bara på Streif en gång nämligen sista gången han red, och just det att han inte ridit på Streif innan kan kanske ha bidragit till olyckan.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 oktober 2005, 18:52

Perra skrev:Robert Lees favorithäst hette Traveller.
Var det inte denna häst? Om någon vet hur gammal den var som Lee red på under inbördeskriget. :)
Undrar om inte det var den.

http://www.allbreedpedigree.com/traveller6

Stefan

Användarvisningsbild
Leikin
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 29 september 2005, 09:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Inlägg av Leikin » 10 oktober 2005, 08:40

Henrik II av Frankrike red en häst( han nyss fått) som hette Malheureux under den tornering då han blev dödad... Vissa historiker menar dock att hästen först fick namnet efter olyckan..

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 oktober 2005, 08:47

Hade inte Djingis Khan någon favorithäst? Vore ju lämpligt.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 10 oktober 2005, 09:57

Hexmaster skrev:Hade inte Djingis Khan någon favorithäst? Vore ju lämpligt.
Vet du eller gissar du? Visst kunde han haft en favoritparadhäst, men annars hade de ju regelmässigt ett antal hästar under ett fälttåg, 6-12 - samtidigt - så där var det brukliga... Hästarna var då givetvis mera en utbytesvara - om än viktig, än personlig vän som den tenderade att vara för europeiska ryttare som hade bara en häst per man.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 10 oktober 2005, 10:49

Den polske marskalken, statsmannen och diktatorn Pilsudski hade en legendarisk favorithäst, Kasztanka.
Hästen överlevde Marskalken och levde i välmåga länge än, närapå som ett riksregalium, och visades gärna upp som en levande symbol och minne efter Marskalken. Malicen - måhända sann - menar att det måste ha rört sig om flera olika snarlika hästar som byttes ut allteftersom. Ingen enskild häst kan gärna leva så länge och dessutom vara vid hälsa fastän rimligt sett jättegammal.



Jag har t.o.m. sett en halvkomedi på temat, där hästskötarna leder Kasztanka nånstans, de går in på en vägkrog för att ta sig en sejdel öl, och under tiden råkar en åkare förväxla hästarna - tar Kasztanka och lämnar kvar sin snarlika åkarhäst... Panik när de inser att det är fel häst - och riksregalien använd som simpel åkarhäst??! 8O , men de lugnar sig snart: de minns det som viskats tidigare, att det här var nog ändå inte original Kasztanka. Har den redan bytts ut minst en gång så var väl ingen skada skett om den byttes ut ytterligare en gång... :P

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 oktober 2005, 11:41

Stefan skrev:Vet du eller gissar du?
Varken eller, men det verkar väl rimligt att den fältherre, som mer än någon annan nyttjat hästar för att expandera sitt rike, hade någon favorit - som Alexanders Bukefalos eller så. Å andra sidan är det ju som du säger, att han hade ett helt batteri...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 10 oktober 2005, 13:29

Hexmaster skrev:Hade inte Djingis Khan någon favorithäst? Vore ju lämpligt.
Jag kan inte minnas att jag sett något hästnamn relaterat till Djingis Khan. I ”Mongolernas hemliga historia” som är primärkällan till samtida mongolisk historia nämns endast ett fåtal hästnamn, men ingen av dem tillhörde storkhanen själv om jag minns rätt. Däremot är författaren förvånandsvärt noggran i sin beskrivelse av hästarnas utséende
Stefan skrev:Vet du eller gissar du? Visst kunde han haft en favoritparadhäst, men annars hade de ju regelmässigt ett antal hästar under ett fälttåg, 6-12 - samtidigt - så där var det brukliga... Hästarna var då givetvis mera en utbytesvara - om än viktig, än personlig vän som den tenderade att vara för europeiska ryttare som hade bara en häst per man.
Mongolerna kunde ha - och har - mycket nära band till sina hästar. Som jag skrev ovan var författaren till "mongolernas hemliga historia" noga med att beskriva olika hästars utséende, och i vissa fall namn. I Flera mongoliska gravar har man funnit hästar, ngt som enligt legenden också ska finnas i Djingis egen grav.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 11 oktober 2005, 07:13

Hittade i boken German Armies 1870-71 (1) Prussia Michael Solka/Drako Pavlovic (Osprey Men at Arms 416)uppgiften om namnet på kung Wilhelm I:s (1871 utropad till tysk kejsare) häst. Hästen hette först Aladin, men efter den franska kapitulationen vid Sedan döptes den om till just Sedan.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 oktober 2005, 16:38

Hade inte Wellington nån häst som hade ett namn? Jag menar förstås fältslaget i Waterloo.

Stefan

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 juni 2003, 09:06
Ort: Linköping

Inlägg av mrvector » 11 oktober 2005, 17:56

Stefan Lundgren skrev:Hade inte Wellington nån häst som hade ett namn? Jag menar förstås fältslaget i Waterloo.

Stefan
Copenhagen hette en av kusarna som han red under det fältslaget iallfall. Vet inte om han hade flera.

/mvh Viktor

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 oktober 2005, 18:59

Stefan Lundgren skrev:
Perra skrev:Robert Lees favorithäst hette Traveller.
Var det inte denna häst? Om någon vet hur gammal den var som Lee red på under inbördeskriget. :)
Undrar om inte det var den.

http://www.allbreedpedigree.com/traveller6

Stefan
Eftersom det står saddlebred på hästen så måste det nästan vara Lees häst under amerikanska inbördeskriget. Finns det nån länk som det står vad olika hästarna hette som reds av generaler under inbördeskriget.

Stefan

Skriv svar