Skillnad mellan de olika kavallerityperna

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem
Inlägg: 288
Blev medlem: 1 januari 2005, 19:55
Ort: Lund

Inlägg av Hohenzollern » 27 juli 2005, 13:08

Aha ja. Jag frågade nog fel från början. Jag åsyftade den typen av kávalleri som man använde som murbräcka mot en fientlig armé. Typ Napoleons karabinier eller kyrassiärer. När slutade man med dessa massiva frontanfall?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 27 juli 2005, 13:25

De förekom så sent som under ryska inbördeskriget på 1920-talet men där gällde speciella förhålladen som gjorde dylika anfall möjliga. (Låg förbandstäthet, ofta ammuntionsbrist, infateriet hade i många fall dålig träning och stridsvilja mm.)

I västra europa så sågs dylika anfall för sista gången under Fransk-Tyska kriget 1870-1871, men det rörde sig om desperata aktioner som oftast bara ledde till svåra förluster utan resultat. Anfallen var inte heller in närheten av så stora som de under Napoleonkrigen.
Det förekom ett par stora kavallerianfall under 1866 års krig mellan Österrike och Preussen. främst under lsaget vid Sadowa-Königgrätz men detta var främst kavalleri mot kavalleri strider om jag minns rätt. Två preussiska kavalleridivsioner försökte vid två olika tillfällen var för sig angripa de österrikiska infanteriet som var under hård press men båda gångerna så slogs de tillbaka av det österrikiska reservkavalleriet som gick till mot anfall med med en respektive två divsioner.

Användarvisningsbild
Hohenzollern
Medlem
Inlägg: 288
Blev medlem: 1 januari 2005, 19:55
Ort: Lund

Inlägg av Hohenzollern » 27 juli 2005, 17:46

Såpass. Hade man infört repetergevären runt 1870 eller använde man fortfarande mynningsladdare? Mauser kom iaf med en bygelrepeter 1897?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 27 juli 2005, 18:47

Louis Davout skrev:Såpass. Hade man infört repetergevären runt 1870 eller använde man fortfarande mynningsladdare? Mauser kom iaf med en bygelrepeter 1897?
Preussarna använde bakladdare, sk nålgevär av Dreyse typ, fransmänen hade också bakladde gevär, av Chassepots konstruktion som hade längre skottvidd, högre eldhastighet och var mer tillförlitligt än de preussiska geväret.
I flera av slagen så slaktades de tyska soldaterna ner i stor mängd av den träffsäkra franska elden innan de själv ens kommit inom skotthåll. Endast tack vare den bättre preussiska befälsföringen och framför allt det moderna preussiska artillerit med långskjutande bakladdade Krupp kanoner lyckades preussarna bryta det taktiska dödläget på slagfältet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Needle-gun
http://www.gunsworld.com/french/gras/cha_us.html

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 27 juli 2005, 22:35

Vi höll väl kvar i det uppsuttna kavalleriet länge? Främst i form av berieden jägartjänst, vilket jag tycker är en intressant lösning för att kunna slå djup bakom fiendens linjer och ha lång uthållighet.

Britternas sista stora kavallerichock var i Sudan vid Oumdurman 2/9 1898, W:S Churchill var ung löjtnant och ingick 21st lancers. Visserligen inte mot en tekniskt jämbördig motståndare.
Bild

http://www.army.mod.uk/qrl/regimental_badge.htm

Med Churschills ord om anfallet i "My early life"
War used to be cruel and magnificent, now it is just cruel and squlid.

Björn Mikael
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 juni 2004, 17:36
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Björn Mikael » 28 juli 2005, 23:09

Louis Davout skrev:Såpass. Hade man infört repetergevären runt 1870 eller använde man fortfarande mynningsladdare? Mauser kom iaf med en bygelrepeter 1897?
Mig veterligen har Mauser aldrig tillverkat en bygelrepeter, deras första verkliga repetergevär (cylinderrepeter) kom 1884 har jag för mig. Sedan kom en mängd olika modeller, t.ex M/1893, M/1894 och M/1898.

Reptergevären infördes i större skala under Amerikanska inbördeskriget då vissa enheter ur nordstats armén tilldelades Spencergevär M/1863, efter kriget återgick man dock till enkelskottsvapen (något som visade sig vara mindre lyckat vid Little Big Horn). Först i slutet av 1890-talet hade repetergevären slagit igenom på allvar i olika länders arméer.

Skriv svar