Älgrytteri

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Användarvisningsbild
Nico
Medlem
Inlägg: 204
Blev medlem: 21 augusti 2003, 18:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Nico » 12 maj 2004, 20:54

Tigertank skrev:
Nico skrev:Måste säga att det skulle vara riktigt tufft om det hade funkat.
Tänk är högljud brusting älg tjur som rusar fram mot fiendes leder vilken chock det skulle komma mot fiender som alldrig har sätt en älg.
Frågan är bara om det skulle gå att använda en brusting tjur.

Jag skulle inte försöka. Jag föredrar att ha min anala oskuld kvar :P
Man kanske skulle bryta naken om han försökte :lol:

Användarvisningsbild
Hugin
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 maj 2004, 13:42
Ort: Elsebråne

Inlägg av Hugin » 26 maj 2004, 15:11

Angående älgar hade inte plupp ett älghorn som han torkade svampar på?

Användarvisningsbild
Dönitz
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 28 mars 2003, 18:38
Ort: Sverige

Inlägg av Dönitz » 26 maj 2004, 15:17

Älgar som rytteri vore en skojig syn. Jag tror att Games-workshop kommer att ge wood elves älg rytteri i den nya upplagan tror jag. Tänk vad förvånade araberna hade mött bepansrade älgar med korsfarare på ryggen.

Användarvisningsbild
snyde
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 1 juli 2003, 02:59
Ort: Stockholm

Inlägg av snyde » 26 maj 2004, 15:50

Jag tror inte att älgkavalleri hade lyckats vidare bra, som någon nämnt torde det vara omöjligt att samla någon större mängd tjurar på ett slagfält. Det skulle väl bli som elefantryttarna, som någon sa, skrämmande men få till antalet.

Förmodligen skulle man helt sonika smälla omkull den anstormande brunstiga älgtjuren med ett välriktat skott från närmsta trepundare.

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Inlägg: 553
Blev medlem: 26 maj 2004, 18:19
Ort: Märsta
Kontakt:

Re: Älgrytteri

Inlägg av CRS » 26 maj 2004, 18:48

Necros skrev:OK, detta är inte ett skämt utan en seriös fråga.
Satt och zappa framför TV-n tidigare idag och råkade bläddra förbi ett program (vet ej vad) och dom nämnde som en anekdot att Karl XII tydligen hade planer på att sätta upp en bataljon med älgrytteri.
Min fråga är då, kan detta stämma eller är det bara en skröna?

/Mikael Sundholm
En typisk skröna som tyvärr av någon anledning levt vidare...

Användarvisningsbild
johane
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: 26 september 2004, 15:16
Ort: Helsingborg, Skåne

Inlägg av johane » 29 september 2004, 19:59

har hört att samerna använde älgar som "pack åsnor" men alldrig att rida på....

frågan är om inte det hade varit för svårt att upperätthålla ett älg ryteri, både pga att om en älg dör är det inte så lätt att få fram en ny hur som hälst, och däss utom att fånga in en massa älgar, och sen ge sig på att tämja dem

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 29 september 2004, 22:23

Vars ska du ha hört att samer ska ha använt älgar till "pack åsnor"?
Det skulle vara något helt nytt för mig.

Användarvisningsbild
Spenen
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 2 oktober 2004, 12:24
Ort: Orminge

Inlägg av Spenen » 2 oktober 2004, 22:00

Hehe all respekt för älg skvadronen! Finns väll dummare militära idér genom historien än den..om den nu skulle vart sann?!

johane, du menar inte renar då? Samerna hade renarna som "packåsnor". De la även sina småbarn i kontar som hängde på sidorna av renen. Dock red de aldrig själva på renarna vad jag vet.

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 12 augusti 2003, 18:20
Ort: Ryttmästargården
Kontakt:

Norgevits

Inlägg av Franq » 3 oktober 2004, 03:16

Jo, här kan man se hur norrmännen har lyft denna historia/skröna.

http://magasinet.startsiden.no/magasine ... full/14228

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 3 oktober 2004, 13:06

snyde skrev:Jag tror inte att älgkavalleri hade lyckats vidare bra, som någon nämnt torde det vara omöjligt att samla någon större mängd tjurar på ett slagfält. Det skulle väl bli som elefantryttarna, som någon sa, skrämmande men få till antalet.
Få ???

Omkring 600 elefanttjurar var ingen ovanlighet i Indien. -Allt är fråga om träning. Och förmodligen kände man till kastration vid denna tid i Sverige?

Användarvisningsbild
Tolvis
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 augusti 2004, 12:15
Ort: Sthlm

Inlägg av Tolvis » 5 oktober 2004, 12:11

Älgarna var väldigt lätta att dressera och de var bra att rida på, men de var omöjliga att dressera så att de inte blev rädda och sprang iväg från skjutvapnens höga smällar så projektet lades ner.

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Inlägg: 553
Blev medlem: 26 maj 2004, 18:19
Ort: Märsta
Kontakt:

Inlägg av CRS » 5 oktober 2004, 12:16

Källa på det tack!

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 5 oktober 2004, 12:44

Måste instämma med CRS, skulle mycket gärna se en källa på det påståendet!

Användarvisningsbild
Tolvis
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 18 augusti 2004, 12:15
Ort: Sthlm

Inlägg av Tolvis » 5 oktober 2004, 14:01

Jaja, kanske inte direkt utdrag ur wikipedia, men här har ni mina källor! 8)

http://www.xpress.se/~jowi0206/antler.html

Älgar det ridits på:
http://www.algonet.se/~enerud/socken1.h ... ma%20älgar

Utöver det kan nog bara spekuleras, då det en gång endast var en tanke som inte blommade ut..

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 5 oktober 2004, 22:32

tryggve skrev:Jag har för mig att jag läst/hört historier om att bönder någonstas i Sverige (vad det Småland möjligen) hade förbjudits av fogdarna att ha älgar som riddjur.
Ligger det verkligen någon sanning i att man då skulle ha haft älgar att rida på, eller är det en ren skröna? Någon som vet?
Olaus Magnus har en hel del historier om älgar och renar, hur praktiska de var och hur suveräna de var som transportfordon (i krig) redan 1555. Han nämner t.o.m. att kungen införde förbud för både älg och ren i omnejd av Svealand så att de inte skulle kunna användas mot Sverige av fiender. Hur stor utstäckning man har domesticerat älgar vet jag inte och det är ju inte helt omöjligt att man har blandat ihop det med ridrenar, som är lite större. Har du mycket pengar kan du dock köpa exklusiv älgost, men dessa mjölkälgar är väl bara en kuriositet, eller ?

Renars och älgars domesticering används även som argument att goterna utvandrade från Norden (numera sydskandinavien), eftersom älgar beskrivs av forntida källor och Flavius Vopiscus (ca 300 e.Kr.) påstår t.o.m. att rommarna stal "transporthjortar", sannolikt renar, från goterna när de underkuvades.

Läs gärna Olaus Magnus "Historia om de nordiska folken" för mer info/underhållning. :-)

Skriv svar