Här pratar vi hästnamn ...
-
Markus Holst
- C Skalman
Re: Här pratar vi hästnamn ...
Gör som jag är onekligen svenskt
-
hilbert
- Medlem
Finns det inte någon regel om att namnen inte får väcka anstöt.
Jag har hört historier om travhästar som fick byta namn efter att de döpts till "Bigus dickus " och "klamydia"
.
Jag har hört historier om travhästar som fick byta namn efter att de döpts till "Bigus dickus " och "klamydia"
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Det finns en sådan regel för, så vitt jag vet, alla raser.
Organisationer som Svensk Galopp, Svensk Travsport och SWA godkänner inte namn som dem du nämner.
Det finns också i regel en internationell spärrlista med namn på kända hästar som inte får återanvändas.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
Den lustiga myten kan jag ta död på direkt, inget av dessa namn fanns med i såväl Blodbanken som Travsports sportapp.
Stefan
-
Chrein
- Medlem
Fanns en amerikansk galopphäst som hette Hoof Hearted. Ser oskyldigt ut, men blir roligare om man uttalar namnet.
-
koroshiya
- Stödjande medlem 2021
Någon gång hörde jag att ägarna till Blue Video, i Göteborg, hade en häst som hette Blue Video, men jag har ingen aning om det stämmer.
-
Skogaliten
- Ny medlem
Det är rätt rasbetingat vilka namn som får ges till hästar.
I den svenska ras där jag föder upp hästar finns följande regler:
1: hästnamn får vara max 12 tecken långa. Regeln infördes eftersom långa komplexa namn t.ex. stuterinamn + namn under en period blev på modet. Önskad namnsättning inom rasen är "ett rejält namn med viss historisk anknytning inom rasen".
2: För godkända hingstar gäller att ett namn på godkänd hingst inte får återanvändas inom 50 år. I så fall får man byta namn på den nygodkända hingsten.
Att använda ekivoka eller stötande namn är inte något problem inom rasen. Det förekommer ibland att vissa namn kan vara ett uns ögonbrynshöjande.
I den svenska ras där jag föder upp hästar finns följande regler:
1: hästnamn får vara max 12 tecken långa. Regeln infördes eftersom långa komplexa namn t.ex. stuterinamn + namn under en period blev på modet. Önskad namnsättning inom rasen är "ett rejält namn med viss historisk anknytning inom rasen".
2: För godkända hingstar gäller att ett namn på godkänd hingst inte får återanvändas inom 50 år. I så fall får man byta namn på den nygodkända hingsten.
Att använda ekivoka eller stötande namn är inte något problem inom rasen. Det förekommer ibland att vissa namn kan vara ett uns ögonbrynshöjande.
-
Markus Holst
- C Skalman
Alltså föder du upp nordisar?
-
Skogaliten
- Ny medlem
Ja det gör jag.
Väntar två föl i mitten av maj (2026).