Kommunistiska hästar, idag!

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Kommunistiska hästar, idag!

Inlägg av Hans » 19 jun 2024 08:14

Jaja, aningen provokativ trådrubrik men hursomhelst.

Här ser vi två av mina favorita statschefer och lite havremoppar.

Bild
https://www.bbc.com/news 19 juni 2024 09:00
https://www.bbc.com/news/live/world-asia-69124350

För det första kan man konstatera att Nordkoreas armé (?) är rasistiska, bara ariska, vita hästar. Men hursomhelst, min fråga är om de gula och röda 'damaskerna' hästarna har. Är de bara dekoration eller fyller de någon funktion?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Re: Kommunistiska hästar, idag!

Inlägg av Markus Holst » 19 jun 2024 08:38

Det korta svaret är ja, de är dekoration.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 jun 2024 08:59

Tack, är de vanligt förekommande och vilka var först? Alltså fiskar jag efter det långa svaret.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 19 jun 2024 13:12

Jag vågar inte säga vem som var först.

Tittar vi på dressyrhästar så är det förbjudet med benskydd inne på banan. Dock är det tillåtet på framridningen (uppvärmning) och vid prisutdelning. Speciellt på prisutdelning är det modernt att sätta på hästen vita benlindor för att se lite snofsigare ut.

På olika typer av riduppvisningar är det mycket vanligt att pynta hästens ben, just för snofsigheten.

Detta fenomen är emellertid rätt nytt. Går vi tillbaka till min barndom betydde inte skydd på benen att ryttaren var försiktig utan på att hästen var - undermålig. Man använde alltså benlindor och liknande benklädnader inte förrän de behövdes.

Mången hävdar idag sitt skyddande av hästens ben - konstigt nog alltid bara framben - med att dessa avlastar hästens senor. Forskning har gett dessa rätt; benskydd gör benet lite styvare så ledarna avlastas. Samma forskning visade emellertid att samma benskydd ökade belastningen på lederna i falangen (typ nedre delen av frambenen) eftersom benet blivit styvare och förlorat sin stötdämpning.

Det sista vill snofsryttarna inte ta till sig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 19 jun 2024 14:12

Bild
The image of Kim Jong Un ascending the snowy peaks of Mt. Paektu atop a majestic white stallion is meant to stir patriotism among North Koreans and solidify his place in the three-generation Kim dynasty alongside his father and grandfather.
For such propaganda purposes – and for horseback riding around Kim’s vacation villas – North Korea imports horses from Russia, and last year brought in 51 Orlov Trotters, according to Russian media outlet RIA Novosti, the largest number since 61 were imported in 2015]

https://www.rfa.org/english/news/korea/ ... 74001.html

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 jun 2024 19:30

Hur besviken är jag på en skala från ett till tio på dig 53'an att vi inte fick se detta mästerverk? Ok, utan damasker, du ville inte vara OT, ursäkten accepterad.

Bild

Vad är det med Nordkorea och hästar?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 19 jun 2024 19:32

På den senare bilden har ju regenten skippat benlindorna varför den inte hör hemma i denna tråd.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 19 jun 2024 20:36

Målaren vet emellertid hur en ledare skall se ut till häst. Jämför med Marcus Aurelius ryttarstaty i Rom. Hästen är på tre ben och ryttaren sträcker ut en hand till hälsning. Vad vi inte behöver nämna är att under hästens lyfta hov låg ursprungligen ett germanska huvud, färdigt att bli krossat av hästen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 11 jan 2025 15:12

Notera också att Kim Jong Un:s häst trampar på en sydkoreansk och en amerikansk flagga.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 11 jan 2025 19:41

tyskaorden skrev:
11 jan 2025 15:12
Notera också att Kim Jong Un:s häst trampar på en sydkoreansk och en amerikansk flagga.
Väl noterat. Det missade jag.