Quiz: Hästen i historien

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Låst
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5675
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 9 januari 2023, 20:35


Oxer polonais: les barres sont en croix ou en oblique à la place des barres horizontales.
Bild
L’oxer polonais

C’est une variante de l’oxer simple. Au lieu d’avoir deux ou plusieurs obstacles présentant des barres horizontales, on dispose les barres de tous les obstacles en croix. Cela a le mérite de faciliter le passage du cheval au centre de l’obstacle, ou la hauteur est la moins haute.
Jag kan inte helt utesluta att jag har missförstått någonting helt och hället, men jag tror att un oxer polonais är exakt samma sak som en svensk oxer (och pardon me, men jag tyckte det var ganska roligt).


Här ser vi Egypt’s Nayel Nassar and the 13-year-old Westphalian gelding, Lucifer V., winner of the Longines Grand Prix at the 2019 Longines Masters of New York:

Bild

Bild


Markus har frågan!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13831
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 9 januari 2023, 22:14

På den polska oxern vilar bommen ena ända på marken. Där har du skillnaden men detta är ett hinder jag aldrig sett.

Det är svårt att på en bild visa vilket mäktigt språng som kräva för att hoppa en vattengrav.
Eugenio-Garza-PerezVicter-Finn-DH-ZMEX-web.jpg
I de högsta klasserna fick vattengraven tills för ett par år sedan vara 4,5 meter lång. Nu har man kortat den till fyra meter. Skalmans artillerister får berätta hur högt hästen behöver hoppa för att ta sig över den med minimal kraft men det torde vara ett språng med ungefär samma höjd som banans övriga hinder, alltså 1,60 meter

Ni andra kan berätta hur långt världsrekordet i längdhoppning med häst är.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5675
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 10 januari 2023, 08:02

Markus Holst skrev:
9 januari 2023, 22:14
På den polska oxern vilar bommen ena ända på marken. Där har du skillnaden men detta är ett hinder jag aldrig sett.
Den skillnaden märkte jag inte när jag sökte bilder på "oxer polonais". Är hindret lägre så vilar bommens ända på marken - och är hindret högre så vilar den på

Bild

Bild

För en stund trodde jag att skillnaden kunde vara att den främre bommen så att säga lutar åt ett håll och den bakre åt ett annat - som t.ex. hindret i bilderna med Nayel Nassar och Lucifer V - men som vi ser det är inte fallet.
comment1.jpeg
comment1.jpeg (17.11 KiB) Visad 143 gånger
comment2.jpeg
comment2.jpeg (24.11 KiB) Visad 143 gånger

"Dictionnaire multilingue du cheval" var liksom inte precis av hjälp:
suedois.jpeg
suedois.jpeg (55.38 KiB) Visad 143 gånger
Ingen "oxer polonais"! :x Och söker man sen på "oxer en ciseaux" eller på "Scherenoxer... :x

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13831
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 10 januari 2023, 09:29

Jag hade fel. På svenskoxern lutar bommarna på främre stödet åt ena hållet och på de bakre åt andra hållet. Den polska är istället två kryss efter varandra varvid ene bomändan måste vila på marken.

Nu tror jag vi rett ut det. Tillbaka till världsrekordet i längdhoppning.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5675
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 10 januari 2023, 11:43

Den skillnaden ser franska ryttare och bandesignare helt uppenbart inte! :lol:

Jag tyckte det var också roligt att ett hinderstöd är un chandelier på franska :D


PS Skillnaden mellan en människa och en häst är att den senare skulle aldrig avsiktligt landa på arslet :roll:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13831
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 10 januari 2023, 11:52

Femtiotrean skrev:
10 januari 2023, 11:43
PS Skillnaden mellan en människa och en häst är att den senare skulle aldrig avsiktligt landa på arslet :roll:
Så sant. Hästen landar på fötter varför höjdhoppningstävlingar inte är speciellt populära i hästvärlden. Det måste vara stora krafter som landar på de klena frambenen.

Svara nu på in fråga istället ;)

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5675
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 10 januari 2023, 13:00

Du menade andra än artillerister, inte andra än Femtiotrean! :P

Den som har läst frågorna och svaren i detta tråd och öppnat länkarna kan lätt svara frågan - åtminstone om vi talar om hopp under Fédération Équestre Internationale regler:

https://fr.wikipedia.org/wiki/Histoire_ ... ogu%C3%A9s -> le 26 avril 1975 : Something, monté par André Ferreira, franchit, à Johannesburg (Afrique du Sud), une rivière de 8,40 m de large sans faute.

Eller den som söker i Guinness World Records: "The official Fédération Équestre Internationale record for long jump over water is 8.40 m (27 ft 6.7 in) by Something, ridden by André Ferreira (South Africa) at Johannesburg, South Africa on 25 April 1975."

Bild

"In 1975, Ferreira partnered an unknown horse, Something, to break the word record for long jump over water – a record that stands to this day.

The story is more remarkable in that rider and horse only met for the first time a day prior to the competition."

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13831
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 10 januari 2023, 13:07

Jomen visst. Ibland får man återanvända frågorna. Det sparar resurser och ökar möjligheten att någon kan svaret, vilket Femtiotrean visade fint exempel på och övertar frågandet.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5675
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 10 januari 2023, 13:41

Jag går där ribban är lägst och visar er en bild:
spotthehorse.jpg
spotthehorse.jpg (53.79 KiB) Visad 125 gånger
Vad heter hästen?

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 10 januari 2023, 20:16

Det där ju Kirsten Rausings färger och då bör hästen vara Alpinista, som vann Prix de l’Arc de Triomphe i höstas.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5675
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 10 januari 2023, 21:34

Rausing, Miss K. White, emerald green hoops, white sleeves and cap
Bild

Alpinista wins emotional Prix de l’Arc de Triomphe for Sir Mark Prescott

Bild

'It's been marvellous' - Prescott's finest hour as awesome Alpinista lands Arc

Frågan var förstås lätt för den som känner ägarfärger, men man kunde också ha sökt en grå - "gunmetal grey" - häst som vunnit en stortävling i Frankrike.


Patrik har frågan!

Alpinista

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 11 januari 2023, 10:19

Den här gången söker jag en konstnär som i och för sig inte är känd just för hästmålningar men som ändå målade många hästar och inte minst ryttare. Här nedanför finns en skiss av konstnären som jag inte tror ledde fram till någon färdig målning.

Vem är konstnären?

skelett.jpeg
skelett.jpeg (51.03 KiB) Visad 106 gånger

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av currahee » 11 januari 2023, 19:50

Gissar att det är denna person som är i farten…

/ currahee
Bilagor
Rembrandt_Self-portrait_(Kenwood).jpg

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 11 januari 2023, 19:55

Jajamensan, visst är det Rembrandt.
Although horses aren’t usually the star of his show, Rembrandt paints them with great personality & movement.
Här finns några av hans hästmålningar att beskåda: http://www.theequinest.com/rembrandt/

Currahee tar oss vidare.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av currahee » 13 januari 2023, 11:40

En berättelse om en häst. Vad är det?

/ currahee
Bilagor
horse.jpg

Låst