Sista (uppsuttna) kavallerianfallet

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Sista (uppsuttna) kavallerianfallet

Inlägg av pandersson2 » 26 augusti 2018, 07:19

Hans,
gerillakrigföring i Etiopien/Eritrea.

https://en.wikipedia.org/wiki/Amedeo_Guillet

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Sista (uppsuttna) kavallerianfallet

Inlägg av Amund » 26 augusti 2018, 08:10


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sista (uppsuttna) kavallerianfallet

Inlägg av Hans » 26 augusti 2018, 10:23

Tack x2.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Sista (uppsuttna) kavallerianfallet

Inlägg av Amund » 5 april 2019, 18:19

MD650 skrev:
20 juni 2018, 15:50
Har svagt för mig att K4 utbildade den sista beridna förbandet 1966.
:)
Stämmer bra det. Det pågår för närvarande en utställning på museet och där läste jag att man utförde jämförelsetester under 60-talet mellan beridna förband och infanteri i bandvagnar - visserligen var hästen överlägsen i tät snårig skog men att man ändå beslutade att byta ut hästarna mot bandvagnar.
Det var mest fotografier och fokus på livet runt omkring, stora kunskapsluckor med vädjan till allmänheten att fylla i men allmänt trevligt. Lärde mig även att K4 hade särskilda hästkyrkogårdar som ser lite makabra ut med en sten som har levnadsårtalen 1922-1934 inristade. :(

Den 26/5 är det temadag så då ska jag dit: :)
Söndag 26 maj kl 11–16
Temadag: Kavalleriet, hästen & människan.
Heldag med fokus på hästens uppgift i det militära och relationen mellan häst och människa.
En tänkvärd sak var hur vanligt förekommande det var med hästar i statsbilden i en kavalleristad där klappret från hovarna ständigt hördes trots att det civila samhället använde motorfordon. Stats befolkningen tyckte naturligtvis inte om de stora mängderna hästspillning, men den samlades ihop och användes på åkrarna och det skickades även stora mängder till södra Sverige. Dock innebar det att man därmed även exporterade en hel del ogrässorter och det var inte populärt hos bönderna på Västgötaslätten.

Några bilder från utställningen - undrar någon vad som visas så fråga inte mig :)

Kavallerisadel.png
Monter.jpg

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sista (uppsuttna) kavallerianfallet

Inlägg av Markus Holst » 5 april 2019, 18:34

Då kan jag förtälja att första bilden visar manskapssadel m/1903 för kavalleriet, med förbygel. Andra bilden visar:
  • Ett förardon = pinne som man styrde handhästen med. Handhäst är en häst som ryttaren hade bredvid sig, oftast med en packsadel på, som kunde bära en kulspruta eller annat bra att ha.
  • En piska. Oftast används sådan vid unghästutbildning för att kunna nå fram och peta på en häst som är mera än armslängd bort, men de används av samma anledning vid körning
  • En ryktskrapa
  • Ett par sporrar
  • SoldI häst 1963

Alla attiraljer finns såklart i mitt hem, till kärestens inte fulla samtycke.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sista (uppsuttna) kavallerianfallet

Inlägg av Hans » 5 april 2019, 18:38

Markus Holst skrev:
5 april 2019, 18:34
...
En piska.
...
Alla attiraljer finns såklart i mitt hem, till kärestens inte fulla samtycke.
Köp henne '50 shades of grey' så kanske hon ändrar sig.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sista (uppsuttna) kavallerianfallet

Inlägg av millgard » 5 april 2019, 23:09

Amund skrev:
20 juni 2018, 17:59
Men kavalleri användes ju effektivt som partisanbekämpning under VK2, främst i Sovjet och Jugoslavien. Om jag inte har fel i föregående påstående så förstår inte jag vilken teknisk uppfinning som slagit ut hästen i skog eller bergtäta områden (läs: svår terräng) sedan dess? Åtminstone om man med trupp vill ta kontroll över sådan terräng. Om jag inte fattat helt fel så är väl hästen högst användbar även i dagens strider i Afghanistan, åtminstone under Sovjetinvasionen.

Kan det vara så att man räknat ut hästen på grund av mekaniseringen men att den fortfarande har betydelse i strider där mekaniska alternativ saknas?
Helikopter, ATV, snöskoter... Häst skall födas, den blir trött, tar plats, blir rädd, sårad, död osv osv

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sista (uppsuttna) kavallerianfallet

Inlägg av Markus Holst » 5 april 2019, 23:54

millgard skrev:
5 april 2019, 23:09
Amund skrev:
20 juni 2018, 17:59
Men kavalleri användes ju effektivt som partisanbekämpning under VK2, främst i Sovjet och Jugoslavien. Om jag inte har fel i föregående påstående så förstår inte jag vilken teknisk uppfinning som slagit ut hästen i skog eller bergtäta områden (läs: svår terräng) sedan dess? Åtminstone om man med trupp vill ta kontroll över sådan terräng. Om jag inte fattat helt fel så är väl hästen högst användbar även i dagens strider i Afghanistan, åtminstone under Sovjetinvasionen.

Kan det vara så att man räknat ut hästen på grund av mekaniseringen men att den fortfarande har betydelse i strider där mekaniska alternativ saknas?
Helikopter, ATV, snöskoter... Häst skall födas, den blir trött, tar plats, blir rädd, sårad, död osv osv
... tar lång tid att producera och är besvärlig att reparera. Från födelse till tjänstgöringsdebut går det åtminstone sex år, sex år som någon skall betala. En häst är så att säga lika värdelös som en soldat. Mekaniska prylar är lättare att ersätta.

Hästen har en del positiva saker som de nämnda alternativen har, viket är orsaken till att polisen fortfarande använder hästar: Folk är rädda för hästar. En 700 kilos häst är för många lika avskräckande som en schäfer. Dessutom har du rätt bra överblick över situationen när du har näsan på 2½ meters höjd, vilket en ATV inte erbjuder.

Så vid patrullering kan hästen ha en funktion. Dock inte i strid.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Sista (uppsuttna) kavallerianfallet

Inlägg av Amund » 6 april 2019, 10:08

Tack Markus för att du gav namn och innehåll till mina bilder.
millgard skrev:
5 april 2019, 23:09
snöskoter
Jag har alltid undrat om någon tänkt tanken att använda snöskotern på samma sätt som man förr använde hästen i strid. Med en toppfart på 150 km/h, säg 75 km/h med lite bredare band och en tunn pansarplåt som skyddar motorn och kanske en skytt. En skvadron sådana borde kunna göra chock med blankvapen - nej nu skämtar jag men kanske spaningsuppdrag. :D

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sista (uppsuttna) kavallerianfallet

Inlägg av Markus Holst » 6 april 2019, 12:02

En fördel som hästen ju har, jämfört med de flesta motordrivna alternativ som nämns, är att den är tystare.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sista (uppsuttna) kavallerianfallet

Inlägg av Hans » 6 april 2019, 13:13

Det finns snöskotrar som är hyfsat tysta.

http://cradpdf.drdc-rddc.gc.ca/PDFS/unc ... 02_A1b.pdf

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sista (uppsuttna) kavallerianfallet

Inlägg av millgard » 6 april 2019, 14:01

Amund skrev:
6 april 2019, 10:08
Tack Markus för att du gav namn och innehåll till mina bilder.
millgard skrev:
5 april 2019, 23:09
snöskoter
Jag har alltid undrat om någon tänkt tanken att använda snöskotern på samma sätt som man förr använde hästen i strid. Med en toppfart på 150 km/h, säg 75 km/h med lite bredare band och en tunn pansarplåt som skyddar motorn och kanske en skytt. En skvadron sådana borde kunna göra chock med blankvapen - nej nu skämtar jag men kanske spaningsuppdrag. :D
K4 (I19) Jägarbataljon använder snöskotrar för spaningsuppdrag och förflyttning i fjällterräng vintertid.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Sista (uppsuttna) kavallerianfallet

Inlägg av tyskaorden » 21 april 2019, 22:08

Björn E skrev:
27 oktober 2003, 01:28
Tråden "När började det" fick mig att börja undra när den sista uppsuttna kavallerichocken i krig utfördes. Jag googlade lite snabbt men är osäker på hur pålitliga källorna var. Någon här kanske vet?

http://www.polishnews.com/fulltext/hist ... ory4.shtml
Enligt den sidan utförde en polsk kavalleribrigad ett uppsuttet anfall mot tyskt motoriserat infanteri 1939.

Jag fann även antydningar på att amerikanskt kavalleri anföll uppsuttna så sent som år 1942. Stämmer detta, och kan någon isåfall berätta mer om det?
Det stämmer det var det 26. kavalleriregementet (Filippinska spejarna), 16 januari 1942 i byn Morong stötte regementets Troop G på japanska trupper och dess chef löjtnant Edwin Ramsay beordrade vad som räknas som den sista amerikanska uppsuttna anfallet. Man lyckades driva bort japanerna och höll stånd i fem dagar innan förstärkningar anlände.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Sista (uppsuttna) kavallerianfallet

Inlägg av tyskaorden » 23 april 2019, 20:21

Som av en händelse kom jag att kolla igenom Osprey Publishings sajt och hittade denna bok:
9781846034510_4.jpg
9781846034510_4.jpg (48.52 KiB) Visad 912 gånger
Omslaget torde visa just det omnämnda anfallet.

Skriv svar