Kvalitativ fallstudie

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Kvalitativ fallstudie

Inlägg av Sören F » 13 februari 2024, 13:15

Öppnar denna tråd i anslutning till skrivande av en kandidatuppsats i underrättelseanalys. Jag stödjer mig där på att hela området kvalitativa fallstudier, som min enfallsstudie faller under, det senaste kvartsseklet fått styr på sin metodik och därmed faktiskt inordnar sig bland historievetenskaper, deras metodik: process tracing mm - får se om några hugade vill hänga på. Boken vi haft är George & Bennett, 2005, Case Studies and Theory Development in the Social Sciences.

Just mitt ämne är ett specialområde, om kommunicerande "övertygelsetråg" i den vetenskapliga kunskapsdomänen, särskilt klimat. Inom kunskapsinhämtning finns också säkerhets- och företagsdomänerna; jag pingar kursarna också, där de flesta jobbar med problem i säkerhetsdomänen (och en del med mer kvantitativ metod för all del). En del blev färdiga i januari, jag nu i mars, men även kommande årgångars uppsatsskrivare kan forsätta efter oss rentav. Om tråden visar sig felkategoriserad kan den alltid flyttas - men det _är_ under historia.

Jag beskriver hur mitt problem berör också säkerhetsdomänen: klimatområdet har försökts "säkerhetiseras" och säkerhetsdomänens egna, globala, geopolitiska betraktelser, t ex Global Trends-scenarier, lär bero på publika vetenskapliga rön. Där behövs fortfarande en slags "Scientific Intelligence", som under WWII och kalla kriget, fast med tiden annorlunda.

Ordet övertygelsetråg är min översättning av MacKenzie's (1990) "certainty trough", om ett skikt mellan vetenskap (eller produktutveckling/innovation) och dess avnämare, ett skikt som tenderar att överdriva hur säkra vi ska vara på något man investerat sig i.

Det är nog, oavsett, alltid nyttigt att behöva vända sin byk lite, och det är hur som helst en möjlig betydande historisk händelse, hur och ifall ett övertygelsetråg tilläts bildas under analytikernivån i allas vår publika vetenskapsdomän, och vad det är för slags förvillelse/deception som i så fall utövas. Det ska jag försöka komma runt i uppsatsen.
Senast redigerad av 4 Sören F, redigerad totalt 13 gång.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kvalitativ fallstudie

Inlägg av Hans » 13 februari 2024, 14:03

Jag skriver bara för att inte glömma tråden. På bussen.

MVH

Hans

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Kvalitativ fallstudie

Inlägg av hilbert » 18 februari 2024, 19:42

Det här är första gången jag stöter på en trådstart som jag inte begriper ett ord av.
Jag är djupt imponerad 8O .

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2265
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Kvalitativ fallstudie

Inlägg av cats » 19 februari 2024, 08:58

Jag undrar vilket område som behandlas i fallstudien?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Kvalitativ fallstudie

Inlägg av sveahk » 19 februari 2024, 15:11

hilbert skrev:
18 februari 2024, 19:42
Det här är första gången jag stöter på en trådstart som jag inte begriper ett ord av.
Jag är djupt imponerad 8O .
Då är vi två...!

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Kvalitativ fallstudie

Inlägg av Sören F » 19 februari 2024, 18:05

Utmärkt det är därför man frågar - tänk, det kanske begrips så småningom!

Vad MacKenzie skrev om var egentligen det som också kallas militärindustriella komplexet. Här är hans "certainty trough": https://link.springer.com/chapter/10.10 ... 13693-3_15

Hur ett liknande tråg uppstår på klimatområdet är det jag undersöker. Jag jämför då två beskrivningar: Oreskes (https://en.wikipedia.org/wiki/Merchants_of_Doubt) och min egen. Två hypoteser rörande samma system.

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Kvalitativ fallstudie

Inlägg av Sören F » 20 februari 2024, 11:12

Metoden, Systematic Process Analysis, beskrivs av Peter Hall (här; han skriver särskilt om historieämnets metod också) och data hanteras enligt en David Collier (här).

Och jag kan redan se och tolka ett resultat. Systemet beskrivs med hjälp av 14 variabler/frågor som besvaras av de båda hypoteserna H1 (Oreskes) och H2 (den egna). De svaren är själva datat/empirin.

Systemet kallar jag (neutralt uttryckt) "övre nod", och det är en sådan som ibland kan bli ett tråg (övertygelsetråg/certainty trough) och då orsaka nedströms vilseledning. Systemets utfall, som är samma enligt bägge hypoteserna, är den kommunikation från noden som vi alla möts av.

Hur vilseledningen fungerar: Många H2-utsagor - som alla f ö bedöms vara sanna - beskriver nödvändiga drivers bakom utfallet. Emellertid utelämnas just detta (liksom en handfull mindre avgörande utsagor) i själva utfallet innehållsligt, det som H1 beskriver, vilket istället utgörs av halvsanningar och mindre avgörande omständigheter.

Det blir ett bakgrundsavsnitt också, om kunskapsinhämtning, politisering inom säkerhet och kring forskning, och om vilseledning. Ett slags teorigap ser jag där, i hur skapandet av villfarelser genom "groupthink" inte kopplas till vilseledning som effekt (oftast, eller, vad jag kan se). Kommunikationen kan sen bestå av osanningar som ändå inte måste vara desinformation, alltså direkt avsiktliga som sådana.

Och fråga gärna vidare :-)

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Kvalitativ fallstudie

Inlägg av Amund » 20 februari 2024, 18:37

På lite tydligare svenska, försöker du lyfta fram att klimatforskningen har sin egen inneboende drivkraft där slutsatserna styr tolkningen av data och inte tvärtom? Ungefär som ett rasbiologiskt institut som kvantifierar data för att bekräfta att den aktuella vetenskapliga doktrinen än för att pröva den vetenskapligt?

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Kvalitativ fallstudie

Inlägg av Sören F » 20 februari 2024, 20:42

Amund skrev:
20 februari 2024, 18:37
På lite tydligare svenska, försöker du lyfta fram att klimatforskningen har sin egen inneboende drivkraft där slutsatserna styr tolkningen av data och inte tvärtom? Ungefär som ett rasbiologiskt institut som kvantifierar data för att bekräfta att den aktuella vetenskapliga doktrinen än för att pröva den vetenskapligt?
Så är det, fast det inte är just riktigt det jag påvisar här. Det hör till bakgrundsantaganden som jag rensade från bordet i en B-uppsats för två år sen - här ligger den.

När klimatforskningen har en drivkraft i den riktningen så är det den som politiseringen för med sig: anslag, mening, uppmärksamhet. Om politiseringen stöder jag mig särskilt på Joseph Hanna, som i sin tur lyfter fram positivisten Carnap - som visste att skilja på åsikt (science-external) och fakta (science-internal). Sen finns boken av Agrell & Treverton som beskriver dess mekanismer, som de kallar "intelligence modes of science": självavskräckning och prima facie closures.

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Kvalitativ fallstudie - också för historiker

Inlägg av Sören F » 21 februari 2024, 12:14

Och här var Alexander George, 1997, än mer uttömmande utredande om statsvetenskapernas koppling till historieämnet - den tycks tillgänglig för alla: https://ir101.co.uk/wp-content/uploads/ ... ecraft.pdf

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2265
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Kvalitativ fallstudie

Inlägg av cats » 21 februari 2024, 14:38

Sören F skrev:
20 februari 2024, 20:42
Amund skrev:
20 februari 2024, 18:37
På lite tydligare svenska, försöker du lyfta fram att klimatforskningen har sin egen inneboende drivkraft där slutsatserna styr tolkningen av data och inte tvärtom? Ungefär som ett rasbiologiskt institut som kvantifierar data för att bekräfta att den aktuella vetenskapliga doktrinen än för att pröva den vetenskapligt?
Så är det, fast det inte är just riktigt det jag påvisar här[/i].
Är det så eller är det inte? :lol:
Intressant ämne. Fast klarspråk, som uppmuntras till numera, tydligtvis inte är din grej.
Visste du att Gregory Treverton blev anklagad för plagiat? Betyder inte att det han skriver inte stämmer, men kan ändå vara bra att veta när man använder hans bok som källmaterial.

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Kvalitativ fallstudie

Inlägg av Sören F » 21 februari 2024, 15:59

Nej, visste jag inte. Vad är det som inte är klarspråk; jag är inte så rädd för att saker inte kan trängas in i om man försöker.

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Kvalitativ fallstudie

Inlägg av Sören F » 21 februari 2024, 16:02

Sören F skrev:
21 februari 2024, 15:59
Nej, visste jag inte.
Men det är intressant. Gäller ju just den boken! :-o (fascinerande läsning)

Jag ser nu i den digitala pdf av boken som jag senare hämtat att Lipperts namn är lagt till det kapitlet 5 som tredje namn (lite styvmoderligt?). Det gäller inte den fysiska boken från 2015 som jag iofs också tittat i. Just det jag hänvisar till står inte i Kap. 5 ser jag också - får väl hänvisa till sidonr också, eller till rätt kapitel, 4, eller, ev hitta stoffet nån extra annanstans och hänvisa dit istället.

Tack cats för att ha blivit uppmärksammad på detta. 40 år gamla minnen flyter upp av mig själv i liknande sits som Lippert i förhållande till en higher-up och nåt skriv, inte om plagiering men om vad man deltar i som medförfattare.

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Kvalitativ fallstudie

Inlägg av Sören F » 21 februari 2024, 20:21

cats skrev:
21 februari 2024, 14:38
Sören F skrev:
20 februari 2024, 20:42
Amund skrev:
20 februari 2024, 18:37
att klimatforskningen har sin egen inneboende drivkraft där slutsatserna styr tolkningen av data
Så är det, fast det inte är just riktigt det jag påvisar här[/i].
Är det så eller är det inte?
Ah, ok, du menar, för att tala klarspråk, att eftersom det påvisades för (minst) två år sen, så stod det redan då klart att vi har ett klimattråg, dvs, det påvisas inte med att vrida och vända på det systemet ytterligare. Ok, fair enough? .. :wink:

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1870
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Kvalitativ fallstudie

Inlägg av loop » 21 februari 2024, 23:16

Om man kollar in din historik så blir allt mer klart, som vädret, men inte klimatet. Så vad vill du diskutera klimatförändring eller vetenskapsteori?

Skriv svar