Feedback och pudlande

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Feedback och pudlande

Inlägg av a81 » 19 juni 2022, 09:08

Har funderat lite på varför vi numera ofta ser "feedback" (negativ kritik) som något odelat positivt och att den som "går i försvar" i princip alltid har fel. Vad kommer detta ifrån? Det är ganska långt ifrån hur man t.ex. ser på anklagelser i t.ex. en rättegång.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Feedback och pudlande

Inlägg av von Adler » 20 juni 2022, 12:40

Feedback kan väl vara både positiv och negativ, är det bara negativ feedback använder man väl kritik istället? Kritik har ju fått en alltmer negativ klang med tiden, i min mening.

Att gå i försvar har ju fått meningen att gå i försvarsställning och inte erkänna feedbacken alls, vilket inte är så produktivt.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Feedback och pudlande

Inlägg av a81 » 20 juni 2022, 14:22

Hade lite bråttom när jag skrev. Det jag menar är att negativ feedback numera nästan alltid ses som korrekt. Den som "anklagar" har alltid rätt. Den som blir "anklagad" ska lägga sig platt och absolut inte "gå i försvar", oavsett om kritiken är välgrundad eller ej. Jag tror att detta är ett konstigt förhållningssätt historiskt sett. Jag gissar att det har sin grund i olika mediadrev under 1990-talet och framåt och att attityden sedan "sipprat ner" till allmänheten.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Feedback och pudlande

Inlägg av hilbert » 20 juni 2022, 15:41

Att gå i försvar har ju fått meningen att gå i försvarsställning och inte erkänna feedbacken alls, vilket inte är så produktivt.
Eftersom jag alltid har rätt tycker jag det är väldigt produktivt :wink: .

Skämt åsido tycker jag de som är värst på sånt är alternativmedicinare och new age folk.

Det räcker med att man frågar efter källor till deras påståenden, så tar de på sig den största offerkoftan och gapar om att deras yttrandefrihet är ifrågasatt.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Feedback och pudlande

Inlägg av a81 » 20 juni 2022, 22:11

Problemet är väl när man befinner oss i en gråzon, där t.ex. den som ger feedback har formellt rätt, men där det är uppenbart att kritiken är överdriven eller bara tas upp p.g.a. t.ex. dålig personkemi, avundsjuka, etc.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Feedback och pudlande

Inlägg av Amund » 21 juni 2022, 07:31

Ordet feedback brukar jag mera tolka som allmänna synpunkter på exempelvis en föreläsning, en bok, ett tal eller liknande, där synpunkterna ska hjälpa till och ge uppslag till förbättringar. Som exempel - om jag skrivit ett pilotavsnitt till en sitcom och testpubliken knappt drar på munnen, då handlar det inte om att ha rätt utan om att anpassa till konsumenten. Samma med ett CV, spelar ingen roll om jag tycker att det redan är perfekt om jag aldrig får några jobb när det inte attraherar rekryterare.

Kritik däremot känns bredare i betydelse. Det finns bra och dålig kritik. Själv gillar jag ordet opponera/opponent där det mera handlar om att pröva och sunt ifrågasätta.

Skriv svar