Symbolernas hemliga värld TV serie

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Symbolernas hemliga värld TV serie

Inlägg av erep » 4 mars 2019, 22:36

På Arenan finns en serie i åtta delar om symbolers historia. Den är på finska, men textad till svenska, och kan ses utanför Finland

"Trianglar, emojier, djävulsbilder och handtecken är gamla symboler
Trianglar, emojier, djävulsbilder och handtecken är gammalt symbolspråk. Vi använder det speciellt när orden inte räcker till eller när pratet känns för långsamt. I serien presenterar symbolforskaren Liisa Väisänen och journalisten Ella Kanninen symboler allt från Graalbägaren och heartagram till hårets symbolik. Liisa Väisänen har kallats "det verkliga livets professor Langdon", eftersom hennes forskningsområde är detsamma som huvudpersonens i succéromanerna Da Vinci-koden och Inferno. Serien avslöjar den omfattande världen bakom symbolerna. Med hjälp av symbolerna kan människorna kommunicera även om de inte förstår ett ord av vad den andra säger. I synnerhet nu när vi med emojierna rör oss mot en global visuell kultur."

https://arenan.yle.fi/1-4029811

Ser på första avsnittet, och det ser sakligt ut.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13753
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Symbolernas hemliga värld TV serie

Inlägg av Markus Holst » 5 mars 2019, 09:44

Oj, verkar mycket intressant, den skall jag försöka se

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13753
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Symbolernas hemliga värld TV serie

Inlägg av Markus Holst » 6 mars 2019, 10:04

Jag försökte titta på programmet på telefonen men hittade ingen stans där man kunde få fram svensk text. Kan du berätta hur man gör?

EDIT Jag installerade appen Arenan, då dök texten upp.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Symbolernas hemliga värld TV serie

Inlägg av erep » 6 mars 2019, 14:28

Markus Holst skrev:
6 mars 2019, 10:04
Jag försökte titta på programmet på telefonen men hittade ingen stans där man kunde få fram svensk text. Kan du berätta hur man gör?

EDIT Jag installerade appen Arenan, då dök texten upp.
Bra att det löste sig. Men för eventuella andra som tittar via bläddraren:

I nedre kanten till höger på videorutan finns några symboler som kommer fram då man för musen över dem. En av dem är textning. På paddor eller telefon ska man nudda på området för att få fram symbolerna.

Om appen:

Appen Arenan har också ett antal trevliga funktioner som SVT Play appen inte har. Man kan registrera sig med en mejladress (kanske en för registreringsändamål) och då funkar fortsätt funktionen i appen om man låter sig vara inloggad. Då kan man även välja favoriter, och då nya avsnitt i favoritserier kommer, kommer det en notis till paddan eller telefonen, om man valt notiser.

På Android funkar även appen i delad skärm, viket SVT Play inte gör (den kan nog synas i delad skärm, men video stoppas om man gör annat).

Norska NRK Play appen är nästan lika bra som Arenan, men bara nästan.

(Den eventuella geoblockingen för vissa program fixas med VPN)

Skriv svar