Macholedare

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13774
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Macholedare

Inlägg av Markus Holst » 16 september 2018, 15:15

Amund skrev:
16 september 2018, 14:43
idealarbetare och idealbonden som nationell frontkämpe.
I någon vänsterorienterad bok har jag sett en bild på Mao med en spade eller liknande i händerna och en bild-text hädandes "Ledare Mao demonstrerar fysiskt arbete".

Även om Mao väl inte visade sig i bar överkropp, så ger väl legenden att han har klarar samma fysiska strapatser som den evige presidenten i grannlandet? Det är ju också en macho-kultur, om än inte - av uppenbara orsaker - i bild.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Macholedare

Inlägg av Donkeyman » 16 september 2018, 16:46

Grunden till att få "cred" för sådant här är ju i hur stora kretsar informationen/propagandan når ut. Under de stora skogsbränderna i somras hade vi en central SD-dam som i sin egenskap av medlem i civilförsvaret deltog i bransläckningen under lång tid. Detta rapporterades för att säga det försiktigt - väldigt lite i media. Medan besök vid brandhärdarna av högt uppsatta politruker från "de vanliga" partierna både fotograferades och intervjuades när de behagade besöka området.

Jag tror inte att en Löfén med motorsåg skulle vara en höjadare inom retoriken. Därför att alla vet att detta var inte hans bakgrund. Men sätt honom i ett besök på Hägglunds i Ö-vik med full skyddsutrustning och svetsen i hand och filma den saken. DET skulle vara en 100-poängare i propagandan. Speciellt om en eller annan kvalitetsnisse kunde inspektera det som han svetsat och intyga att detta var 100% ok.

Skillnaden mellan de här två exemplen är enbart att SD-dama inte är PK medan Löfvén är det. Och hon blir inte mer PK även om hon deltar i ett skarpt nödjobb. Medan Löfvén är PK bara genom att vara företädare för ett annat parti.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9775
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Macholedare

Inlägg av Amund » 16 september 2018, 16:54

Markus Holst skrev:
16 september 2018, 15:15
Amund skrev:
16 september 2018, 14:43
idealarbetare och idealbonden som nationell frontkämpe.
I någon vänsterorienterad bok har jag sett en bild på Mao med en spade eller liknande i händerna och en bild-text hädandes "Ledare Mao demonstrerar fysiskt arbete".

Även om Mao väl inte visade sig i bar överkropp, så ger väl legenden att han har klarar samma fysiska strapatser som den evige presidenten i grannlandet? Det är ju också en macho-kultur, om än inte - av uppenbara orsaker - i bild.
Absolut! Tillbaka till rötterna och vårt ursprung är retoriskt populärt hos våra mer extrema politiska inriktningar, bort från det främmande och moderna till ursprungliga dygder. Det har exempelvis alltid varit viktigt för både vänster och högerextrema ledare att framställa sig som spartanska och okomplicerade, och som nöjer sig med rudimentära bekvämligheter. Att framställa ledaren som atletisk grovarbetare befäster nog denna bild.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13774
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Macholedare

Inlägg av Markus Holst » 16 september 2018, 17:02

Amund skrev:
16 september 2018, 16:54
Det har exempelvis alltid varit viktigt för både vänster och högerextrema ledare att framställa sig som spartanska och okomplicerade, och som nöjer sig med rudimentära bekvämligheter.
Karl XII i ett nötskal.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2086
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Macholedare

Inlägg av Blixten » 16 september 2018, 19:20

Donkeyman skrev:
16 september 2018, 09:43
Det finns många sätt att vara macho på. Jag minns mycket väl den Franske president Mitterand som gott uppe i åren höll en älskarinna...
Var det inte han som tyckte att det var förrätt, huvudrätt och efterrätt som gällde, inte bara när det gäller mat s.a.s?
Amund skrev:
16 september 2018, 14:43
Undrar hur en Löfvén med bar överkropp och motorsåg skulle påverka hans opinionssiffror? :)
Det vore nog ingen vidare ide. Däremot sa han, i årets valdebatt, när det kom upp det där att man skall äta vegetariskt något i stil med:
Jag är metallarbetare och därför äter jag kött!
Härligt radhusmacho och alldeles lagom enligt min mening.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9775
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Macholedare

Inlägg av Amund » 18 september 2018, 18:02

Blixten skrev:
16 september 2018, 19:20
Amund skrev:
16 september 2018, 14:43
Undrar hur en Löfvén med bar överkropp och motorsåg skulle påverka hans opinionssiffror? :)
Det vore nog ingen vidare ide. Däremot sa han, i årets valdebatt, när det kom upp det där att man skall äta vegetariskt något i stil med:
Jag är metallarbetare och därför äter jag kött!
Härligt radhusmacho och alldeles lagom enligt min mening.
:D

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9775
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Macholedare

Inlägg av Amund » 18 september 2018, 18:08

Jag menar att machoidealet på något sätt är historiskt befäst som en grund att bygga en statschef på - Tänk bara på kraven att starka självständiga män borde bilda regering/bli statschef, typ Mannerheim, De Gaulle etc.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Macholedare

Inlägg av Donkeyman » 18 september 2018, 20:08

Markus Holst skrev:
16 september 2018, 15:15
Även om Mao väl inte visade sig i bar överkropp, så ger väl legenden att han har klarar samma fysiska strapatser som den evige presidenten i grannlandet? Det är ju också en macho-kultur, om än inte - av uppenbara orsaker - i bild.
Men var det inte "Chairman Mao" som enligt Kinesiska tidningar i hög ålder skall ha genomfört en längre simtur i någon av de Kinesiska floderna. Vilket presenterades med bilder och allt. Men västliga sportjournalister påpekade att om sträcka och tider stämde så var prestationen på nivå med Olympiskt Guld. Vilket man tillät sig tvivla på. Jag minns inte detaljerna men visst var det något i den stilen.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2240
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Macholedare

Inlägg av hilbert » 18 september 2018, 21:40

Men var det inte "Chairman Mao" som enligt Kinesiska tidningar i hög ålder skall ha genomfört en längre simtur i någon av de Kinesiska floderna. Vilket presenterades med bilder och allt. Men västliga sportjournalister påpekade att om sträcka och tider stämde så var prestationen på nivå med Olympiskt Guld. Vilket man tillät sig tvivla på. Jag minns inte detaljerna men visst var det något i den stilen.
Jodå:
https://www.scmp.com/magazines/post-mag ... ied-china

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Macholedare

Inlägg av pandersson2 » 26 september 2018, 10:49

En verksam macholedare.
Bild

En tidigare macho från samma land.
Bild

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11216
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Macholedare

Inlägg av sveahk » 26 september 2018, 12:51

Moshe Dayan känner jag igen - men resten?

Hans K

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Macholedare

Inlägg av pandersson2 » 26 september 2018, 13:03

Sveahk,
Israels premiärministrar Netanyahu och Sharon. Även Dayan kvalificerar sig inom kategorin.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Macholedare

Inlägg av mrsund » 26 september 2018, 14:11

pandersson2 skrev:
26 september 2018, 13:03
Sveahk,
Israels premiärministrar Netanyahu och Sharon. Även Dayan kvalificerar sig inom kategorin.
Hela Israel kvalificerar sig, inkl. kvinnorna. :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5072
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Macholedare

Inlägg av koroshiya » 23 februari 2019, 15:40

mrsund skrev:
26 september 2018, 14:11
pandersson2 skrev:
26 september 2018, 13:03
Sveahk,
Israels premiärministrar Netanyahu och Sharon. Även Dayan kvalificerar sig inom kategorin.
Hela Israel kvalificerar sig, inkl. kvinnorna. :lol: :lol: :lol:
Som kuriosa: Yitzhak Rabin drabbades av ett nervöst sammanbrott inför sexdagarskriget. Han verkar ha varit bra på att planera, men kanske inte på att leda i krig. Vittnen intygar att hans tobakskonsumtion nådde oanade höjder och att han inte var sig lik. Förmodligen kunde han inte sova. Det hela slutade med att hans fru ringde en arméläkare som kom och gav Rabin en rejäl dos godnattmedel. Han skall sedan ha sovit ett dygn, och det gjorde honom säkert gott.

Rabin var tillbaka på sin post före krigets slut. Kanske underlättades det av eventuell minskad psykologisk press när striderna väl hade börjat.

Skriv svar