Höger-vänster-skalan genom tiderna

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Davian
Medlem
Inlägg: 3618
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Höger-vänster-skalan genom tiderna

Inlägg av Davian » 10 mars 2021, 22:33

a81 skrev:
10 mars 2021, 10:51
I grunden är det väl så, men jag tycker nog att man kan "klämma in" en medelklass däremellan. Sedan är inte denna medelklass så stor som folk tror. För mig handlar medelklass om autonomi, alltså att man är egen företagare, har mycket god privatekonomi, klarar omställningar i livet utan trygghetssystemen eller har en mycket efterfrågad kompetens (jfr t.ex. läkare).

En välbetald men fullbelånad akademikerfamilj med endast lite buffertsparande på banken är arbetarklass snarare än medelklass, men närmar sig ofta medelklassen med åren (sparande, amortering, arv, inflationen "äter upp" bolånen, etc.)

Sedan finns givetvis en kulturell/utbildningsmässig aspekt av detta också, men jag tycker att man måste väldigt högt upp på den skalan för att räknas som medelklass om ekonomin saknas, universitetsexamen räcker inte.
utifrån en marxistisk teori så har du mer eller mindre rätt här. Även om begrepp som Över/mellan/underklass inte är riktigt definierade vad som är vad i någon politisk ideologi utan de flyter runt lite hur som helst. Med marxistisk teori och begreppsapparat får vi borgare-småborgare-arbetare, som har lite mer specificerade avgräsningar även om det mesta du skriver passar mycket väl in.

Skriv svar